Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear Business (2006)

autoreview

Saab 9-3 Sport Estate
Saab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 93.000 km

Na jaren zakelijk Mercedes te hebben gereden, rijd ik sinds enkele maanden een SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TiD met 120 pk.

De auto bevalt prima. Hij is mooi en ziet er onderscheidend uit. De zit en de ergonomie zijn echt geweldig! Je merkt aan alles dat de Zweden over deze auto goed hebben nagedacht. Alles werkt gewoon ontzettend logisch. De handleiding is het dashboardkastje nog niet uitgeweest!

Het gemiddelde verbruik is met 5,5 liter op 100 km over de afgelopen 20.000 km opvallend laag. Door dit lage verbruik heeft de SAAB een plezierig actieradius van goed 1.100 km.

Iemand die echt zijn best doet moet trouwens nog wel zuiniger kunnen rijden. In mijn geval waren het voornamelijk snelwegkilometers waaronder ook 5.000 Autobahn-kilometers op hogere snelheid. Zonder dit bezoek aan onze oosterburen zou het gemiddelde nog een stuk lager zijn geweest. Na lange stukken op de Nederlandse snelweg met de cruise control aan geeft de verbruiksmeter namelijk soms zelfs 4,9 liter op 100 km aan! De eerste keer dat ik dit zag leek me dat toch echt te mooi om waar te zijn, dus heb ik het maar eens nagerekend. Bleek nog te kloppen ook!

Tot 160/170 km per uur is de SAAB vlot en comfortabel. Daarboven merk je dat 120 pk voor deze auto toch wat aan de krappe kant is. Echt oncomfortabel wordt het nooit, want door de lange 6e versnelling blijft het toerental en het geluidsniveau laag. Met wat geduld is zelfs 215 km/h (op de teller) op het rechte end haalbaar.

Samengevat: De 9-3 is door de combinatie van veiligheid, geweldige stoelen, comfort, zuinigheid en een royale actieradius een ideale km-vreter!

PROBLEMEN

  • 93.000 km

Afgezien van rammeltjes en kraakjes zijn er verder geen problemen.

18'' velgen en Vredestein Wintrac Extreme

  • 97.000 km

Enkele weken geleden de 16 inch velgen voor 18 inch "ALU 65" laten vervangen. Meteen de winterbanden laten monteren: Vredestein Wintrac Extreme 225/45R18.

De wielkast is mooi gevuld, zonder dat de banden uitsteken.

Een aanrader als je van sportief rijden houdt. De auto stuurt namelijk veel strakker en ligt geweldig op de weg. Het ietwat dode gevoel rond de middenstand is weg. De auto reageert veel directer op het stuur.

Het comfort blijft acceptabel, al wordt de auto wel iets stugger. Dit merk je vooral op dwarsriggels.

Enige echte nadeel: Het verbruik neemt toe. Actueel verbruik 6,2 liter per 100 km. Dit komt denk ik niet alleen door de hogere rolweerstand, maar vooral door de gewijzigde wielomtrek (volledigheidshalve er lag eerst 215/55R16 op) en het winterweer i.c.m files.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.