en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 158.954 km |
KM-stand laatst | 184.114 km |
Na mijn vorige Audi's 80, Passat's B3 én daar weer voor kleine Volvo's met een 2 liter injectie motor van behoorlijke leeftijden nu dus een Saab 9.3 station omdat het kan. Lang de tijd gehad om een keuze te maken. Alles speelde een rol. Een Volvo V70 of Honda Accord station zijn te lang, een Subaru Legacy station te duur naast hoge kilometerstanden enzovoorts. Ik heb lang de Subaru Legacy als favoriet gehad. Ik wil pertinent een station. Totdat de Saab te voorschijn kwam. Hij stond op een gegeven moment voor de deur en kon hem zien vanuit mijn raam. Ik heb de eigenaar gevraagd of ik de auto even mocht zien en dat kon. Tot de tijd van deze aankoop voor nood in een gebrekkige Focus en heel even in een Nissan van 1992 gereden. Ik kwam in de laatst genoemde met 3 cilinders zonder pit aanrijden. De laatste dagen liet hij mij bijna in de steek. Begin november 2019.
Ik heb dus geen referentiekaders om tot een realistische vergelijking te komen. Als je dan in zo'n auto als deze gaat zitten weet je niet wat je meemaakt. Ik schiet 15 jaar in de tijd vooruit. Wat een luxe! Ik heb er nu 163062 km op zitten. Bij aanschaf 4 nieuwe Vredestein all season banden opgezet wat hem een super wegligging geeft. Heb ik dat; na enkele weken begaf het mechanisme van de achterruit het.
Wat is er nog niet genoemd in andere reviews wat wel de moeite waard is om te noemen. Dat zijn er enkele. Het sportieve gedrag van de auto op binnenwegen en in steden of dorpen. Het is een stationwagen maar hij gedraagt zich als een snel, rap, wendbaar autootje in de bebouwde kom. Die I voor injectie doet zeker zijn werk. Ook op de snelweg. Met 100 km per uur of sneller even een auto pakken om er voor te komen? Hij sprint zich er voor en voor dat je het weet zit je over het snelheidslimiet. Ik moest wennen aan de stoel. Die is op veler manieren instelbaar wat geeft dat je je zit niet vindt. Na aanschaf en na enkele lange ritten had ik last van mijn rug totdat ik de juiste afstelling had gevonden.
Als je in de avond laat naar huis rijdt over 130 km wegen doet hij dat met gemak. Er is motorgeluid maar hoe sneller je gaat hoe acceptabeler het wordt. En als je lang moet rijden lijkt het blok tot rust te komen. Kruissnelheid 110 is heerlijk rijden. Rond de 100 rijd het heel fijn qua geluid en straks mogen we overdag maar 100. Het is in principe ook een "sportief" geluid. En zo heet hij ook, een Sport Estate.
Toch het vermelden waard; wat is er de laatste 3 jaar aan de auto gedaan door de vorige eigenaar met deze km stand? Naast de gebruikelijke beurten, filters, olie e.a. de distributieriem, waterpomp, vliegwielsensor, alle remblokken, achterklepslot, carterstopring, kachelmotor er uitgehaald en gereinigd, kachelregelaar, stabilisatorstangen en een sleutelreparatie.
Na 10.000 snelweg kilometers wilde ik graag de auto door mijn garage laten zien of doorlichten. Los van dat ik toe ben aan een kleine of grote beurt. Ik wil zeker weten wat ik onder mijn kont heb.
Auto is helemaal doorgelicht. Interieurfilter is vervangen en bladeren en vuil hierbij verwijderd. Opmerking over de voorremmen waarbij nieuwe blokken zijn geplaatst; "als wij de remblokken hadden vervangen hadden we de schijven meegenomen. Maar, deze kunnen nog wel 1 of 2 jaar mee". De plastic dorpellijsten aan de zijkant missen enkele dopjes om vast te maken. Maar zitten wel vast.
Verder de opmerking dat het een goede auto is.
Na 10000 km ben ik ook nog erg tevreden. Ik heb er wel een K&N inlegfilter in gezet. Bij het oprekken mistte ik iets en nu niet meer. Pakt beter op. En met hogere snelheden is het net even dat geluid wat beter is. In de presentatie van de K&N filter wordt geproken over het nut van de filter bij een injectie blok. Door deze opmerking kocht ik hem. Het filter maakt het geheel af, zou ik zeggen.
Het raammechanisme kan een probleem zijn. Ik denk dat de ruiten gaan plakken aan de rubbers en zó vast komen te zitten dat het mechanisme zichzelf kapot trekt. Het plakkerige geluid is herkenbaar aan het worden. Dus, teflon, en om de zoveel tijd de ruiten even open.
Ik kom terug op het vorig schrijven, een fijne sportieve vlotte auto in de stad als wel op de snelweg. Met alle snufjes en luxe die je zou kunnen wensen. Niet te groot en niet te klein waarbij het verbruik van 1 op 13 wenselijk is. Ik denk dat ik op de snelweg in de zomer 1 op14 moet halen. Binnen het stadsverkeer keldert het verbruik niet zwaar naar beneden.
Na enkele weken niet te mogen rijden vanwege een operatie de auto naar de garage gebracht voor de keuring en beurt. Ik heb deze zomer minder kilometers gemaakt dan in de winter. Meer stadsverkeer dan lange ritten. Het was heerlijk rijden met de koeling en luxe. Omdat ik de auto in juni had laten doorlichten had ik er vertrouwen in. Maar dat viel dus tegen. Koplampunit (tweedehands vervangen), kachelmotor, remmen achterschoonmaken, en nog wat met het licht. Dit naast dat ik deze zomer een voorwiellager heb moeten vervangen.
Ik begon mijn twijfels uit te spreken over de betrouwbaarheid van deze auto. Deze auto kocht ik toch ook met het oog op Zweedse betrouwbaarheid. Ik had net zo goed, net als mijn dochter, tóch een Subaru Forester moeten kopen. Of niet dan? Mijn garage, Heerikhuizen in Maarn, is Subaru specialist. Maar was het er niet mee eens. Je heb nu, na dit onderhoud écht een goede auto. Zo raak ik dus soms aan het twijfelen of ik een jaar geleden wel de goed keuze heb gemaakt. Maar daar kom ik ook dan weer op terug. Ik heb een heel fijne auto. En er zit nu nog maar 175.000 km op! En hij rijd 1 op 13 /14. En hij is zó luxe, en hij is zo lekker vlot en wendbaar in de stad en op de weg. En wat moet ik met die turbo's en zwaardere auto's op de Nederlandse weg? Ik heb er deze zomer ook echt van genoten. Mijn zoon zegt, 'of je nu 120 of 150 rijdt, je merkt er niks van.'
Deze zomer zie ik dat er een scheurtje in het spruitstuk zit. Het scheurtje is gelast door de garage. In het voorjaar heb ik er een K&N open sportfilter opgezet wat met een paar pvc stukken van 7 cm dik met gemak gaat. De auto lijkt er voor gemaakt, hij "ronkt" lekker. Een rustig fijn geluid. Nu in de winter heb ik de box met de K&N filter er weer in. Het zint mij niet zo, een open filter met vorst en koude. Ik ben soms nog steeds verbaasd over de elektra in de auto, de auto lijkt soms voor je te denken. Zet je hem in de achteruit gaat de ruitenwisser achter even aan. Haal je de sleutel uit de auto kan je toch nog even het raam dicht doen. Het valt mij nu ook pas op dat deze Saab een stuk minder weegt dan de Saab's met turbo en blok met meer cc. Kan ik ook weer in mijn zak steken.
En nu dus de keuring. Ik laat hem alleen maar keuren en in het voorjaar laat ik de grote beurt gebeuren. Door wegvallen van werk maak heel weinig kilometers. De auto is eigenlijk véél te mooi en te luxe om hem bijna werkeloos voor de deur te hebben staan. Tijdens de beurt een lampje hier en een wisser daar, meer niet. Ik denk dat hij zijn kinderziektes wel voorbij is.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.