Saab 9-3 Sport Estate

Beter laat dan nooit

Saab 9-3 SportEstate
Saab 9-3 SportEstateSaab 9-3 SportEstateSaab 9-3 SportEstateSaab 9-3 SportEstateSaab 9-3 SportEstateSaab 9-3 SportEstate
AutoWeek 23 2005
AutoWeek 23 2005

Je leest het in AutoWeek 23 2005

Het heeft lang geduurd voor Saab de 9-3 ook als stationwagon kon aanbieden. En dat terwijl deze koetswerkvariant toch al heel lang erg populair is. Nu is er dan de 9-3 Sport Estate. En hij wordt meteen ook leverbaar met een nieuwe krachtige motor; de 250 pk sterke 2,8-liter V6 Turbo.

Je kunt je eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er in deze tijd van lifestyle-stations nog geen stationwagonversie van de Saab 9-3 was. Hij ontbrak en dat kan Saab wel eens aardig wat klanten gekost hebben. Nu is er dus naast de 9-3 Sport Sedan en Cabriolet ook een 9-3 Sport Estate. In sommige landen heet de nieuwe carrosserievariant Combi, maar de Nederlandse importeur koos voor Estate, omdat 'Combi' te veel herinneringen oproept aan de stationwagons van vroeger die vaak werden beschouwd als een soort veredelde bestelauto's.

Saab heeft veel werk gemaakt van het 'omvormen' van de Sedan naar Estate. Vanaf de middelste dakstijl hebben de twee variaties op het thema 9-3 maar weinig gemeen. De deuren en de achterbank, en natuurlijk de laadruimte wijken af van die van de Sedan. Als je de Estate van opzij bekijkt, is het niet moeilijk om boven de taillelijn van de wagen de vorm van een hockeystick te herkennen. Hij wordt gevormd door de lijn die onder de zijruiten door loopt en dan eindigt in een sterk naar voren gerichte achterste dakstijl. De zijruiten geven de indruk van een ononderbroken geheel, doordat de B- en C-stijlen zwart van kleur zijn. Aan de bovenkant van de steil aflopende achterklep komen we een geïntegreerde spoiler tegen, die het dak langer maakt en optisch verlaagt tot de bovenkant van de achterlichtunits. Over die achterlichten zegt Simon Padian, hoofd van de afdeling Design van Saab: "Deze lichten hebben het compacte, matte uiterlijk van een blok ijs. Ik denk dat de auto daardoor een unieke, Scandinavische uitstraling heeft. En je hoeft tenslotte niet te weten welk deel voor de remlichten of de knipperlichten is, tot ze gaan branden." Waar Padian op doelt, is dat de lichten achter wit matglas zitten. Het licht wordt niet geleverd door lampen, maar door LED's. Dat heeft een aantal voordelen. LED's nemen weinig ruimte in, kunnen heel lang mee en verbruiken weinig stroom. Als ze ingeschakeld worden, lichten ze ook sneller op dan lampen. Dat komt goed uit wanneer ze als remlichten worden gebruikt. Bepaald opvallend is wat Simon Padian te zeggen heeft over de vormgeving van de achterkant van de Estate. Je zou denken dat Saab maar al te graag wil weten dat het nu ook een stationwagonversie van de 9-3 in het programma heeft, maar het hoofd van de afdeling Design kijkt daar toch wat anders tegenaan. "We hebben geprobeerd het sportieve karakter van de auto te benadrukken, door de aandacht visueel af te leiden van de achterkant. Het is een sportieve auto die niet te koop loopt met z'n laadruimte." Om de indruk te vermijden dat de Estate ook in de verste verte maar iets met een pakezel te maken heeft, krijgt hij ook geen dakrails mee. Maar toch, stationwagons worden handig gevonden omdat je er meer spullen in mee kunt nemen dan in een sedan of een hatchback. Hoe zit dat met de 9-3 Sport Estate? Met de achterbank op z'n plaats heeft zijn bagageruimte een inhoud van 419 liter. Is de achterbank omgeklapt, dan loopt het laadvolume op tot 1.273 liter. Maar het is geen kwestie van alles of niets, want de achterbank laat zich in ongelijke delen omklappen. Moeten er lange 'stukken' mee? Ook daarvoor is er een oplossing. Een passagiersstoel met omklapbare rugleuning staat in de optielijst. Ook in die lijst staan bagagenetten en hulpstukken voor het indelen van de laadruimte. Eén 'hulpstuk' krijgt de Estate standaard mee. Als je naar de laadvloer kijkt zie je een verchroomde hendel in de vorm van een vliegtuig. Door die vorm wordt je eraan herinnerd dat Saab niet alleen auto's bouwt, maar ook vliegtuigen. Met die hendel kun je het middelste deel van de laadvloer omhoog laten scharnieren, waardoor er overdwars een schot in de laadruimte ontstaat. Daarmee kun je bijvoorbeeld boodschappentassen, die anders zouden gaan schuiven, op hun plaats houden.

Aluminium V6

Het motorenprogramma voor de 9-3 Sport Estate omvat acht krachtbronnen; zes machines die op benzine lopen en twee zelfontbranders. Nieuw is de aluminium 2,8-liter V6 Turbo, die een vermogen van 184 kW/250 pk levert en een koppel van 350 newtonmeter ontwikkelt. De 250 paardenkrachten sterke V6 is alleen bestemd voor de topversie van de 9-3; de Aero. Het is trouwens ook de enige motor waarmee de Aero geleverd wordt. Hij bezorgt de wagen een topsnelheid van 245 km/h en laat hem in 6,9 tellen vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur sprinten. Dat wil zeggen; als de zespiter gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het motorvermogen kan ook via een zestrapsautomaat naar de voorwielen worden gestuurd. Dan zakt de topsnelheid naar 240 en loopt de tijd die nodig is om van nul naar honderd te accelereren op tot 8,3 seconden. Er is ook een iets minder potente – 230 pk leverende versie van de V6. Die kan geleverd worden in de Arc- en Vector-uitvoeringen. Met die machine onder de kap komt de 9-3 Sport Estate nog altijd aan een top van 235 km/h en een acceleratie 0-100 in 7,8 s (Met automaat 230 km/h en 8,7 s). Maar of hij nu 230 of 250 pk levert; de 2,8-liter V6 Turbo heeft altijd variabele kleptiming; 24 kleppen; dubbele bovenliggende nokkenassen en een tweetrapsturbo. Deze compressor; die centraal boven de versnellingsbak gemonteerd is, krijgt via gescheiden inlaattrajecten uitlaatgassen aangevoerd van elk van de twee cilinderrijen.

Sportcomfort

We rijden met de Aero-versie van de 9-3 Estate. Met die krachtige V6 onder de kap wil hij natuurlijk best vooruit. Als we er in een wagen met handbak vandoor gaan, krijgen we – ondanks de traction control – de banden even aan het piepen. En geven we een Aero met automatische transmissie de sporen, dan voelen we aan lichte bewegingen in het vooronder dat daar echt wel iets gebeurt. Met zoveel power onder de rechter voet zijn rappe inhaalacties een fluitje van een cent. De snelheid is er heus wel, maar hoe zit het met het sportieve gevoel? Om te beginnen de besturing: die werkt nogal licht. Maar absoluut niet vaag; de voorwielen volgen gehoorzaam en snel de bevelen op die ze via het stuur krijgen. En het onderstel? De stabiliteit is prima in orde en met snelle bochten weet de 9-3 goed raad. Maar toch, de 9-3 voelt comfortabeler aan dan je van een automobiel die het woord 'sport' in z'n naam heeft, zou verwachten.

Voor een moderne auto van een klassemerk spreekt het vanzelf dat hij voorzien is van de moderne elektronische hulpmiddelen die de actieve veiligheid dienen. Dus heeft de Saab 9-3 naast ABS en traction control met remassistent een systeem dat het mogelijk maakt probleemloos in bochten te remmen en ESP. Een heel verfijnd stabiliteitssysteem dat haast onmerkbaar ingrijpt, is als optie leverbaar. Voor de passieve veiligheid zorgen onder meer airbags voor bestuurder en bijrijder; zijairbags voorin; hoofdairbags en hoofdsteunen op de voorstoelen die bij een aanrijding van achteren whiplash tegen gaan.

Eind september wordt de Saab 9-3 Sport Estate bij de dealers in de showroom verwacht. De prijzen zijn nog niet exact vastgesteld, maar een goede indicatie is dat een Estate 1.800 euro meer zal kosten dan een vergelijkbare Sedan.