AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover Streetwise 2.0 IDT (2004)

De stadsauto voorbij

Rover Streetwise 2.0 IDT
Volgens Rover is de stad zo'n puinhoop dat je een robuuste auto nodig hebt om erdoorheen te ploegen. Een Streetwise dus. Maar er is nogal wat aan te merken op deze Britse 'stadsauto'. Voor € 23.000 zouden we ons niet gauw laten verleiden.

Stadsauto's zijn er genoeg. Ook Rover heeft de stad als jachtterrein ontdekt, maar gooit het over een andere boeg. De Streetwise lijkt bij uitstek geschikt voor mensen die moeite hebben om vier meter blik schadevrij kwijt te kunnen. Vandaar die robuuste zwarte bumpers, dikke stootstrips op de portieren en een verhoogd onderstel om óveral te kunnen parkeren. Wij betreden de stadsjungle met een vijfdeurs Streetwise met een tweeliter dieselmotor.  De Streetwise is natuurlijk gewoon een Rover 25 waar het een en ander aan veranderd is. De tijd heeft zijn sporen echter wel achtergelaten, getuige de kieren in het plaatwerk.


Nagelen en schudden
Een dieselmotor is misschien niet zo'n gelukkige keus als je alleen maar in de stad rijdt, tenslotte moet je nogal wat kilometers maken om de meerprijs ten opzichte van de benzineversie te compenseren. Maar omdat in de praktijk niemand alleen maar ín de stad blijft rijden, hebben we tóch een diesel genomen. Draai de contactsleutel om en het zal de buurt niet ontgaan dat je een auto met zelfontbrander start. Hij nagelt en schudt erop los dat het een lieve lust is. De hele auto vibreert en zelfs als de motor volledig op bedrijfstemperatuur is, blijft het een lawaaiig ding. Ook in het interieur blijven ongewenste resonanties te horen. Nee, dat hebben de meeste andere autofabrikanten een stuk beter onder controle. De directe-inspuiter van de Rover is goed voor een vermogen van 101 pk en tijdens het rijden is te merken dat hij een aanzienlijk koppel heeft van 240 Nm. Je kunt vinden van de motor wat je wilt, de Streetwise is behoorlijk vlot. Vooral de tussenacceleraties werkt hij in heel behoorlijke tijden af.
Over de rij-eigenschappen zijn we goed te spreken. Met het onderstel van de Streetwise is niet veel mis. Verkeersdrempels pakt hij met liefde op: hij geeft ze niet te hard door aan de inzittenden, maar hij klapt ook niet met z'n neus op straat. Ook op glad asfalt bevalt de Streetwise ons wel. Aan de ene kant is de Rover namelijk lekker comfortabel en trekt 'ie zich niet zoveel aan van een slechte weg, aan de andere kant is het een genoegen om eens lekker om een rotonde te jagen. Daarbij stuurt 'ie ook nog goed en zo heb je een fijn rijdend karretje.

Allegaartje
In de Streetwise hebben we moeite om een goede zitpositie te vinden. De te korte stoel staat te hoog en ondanks het in hoogte verstelbare stuur zitten we niet goed. Voor een goede zit zou de stoel lager moeten zijn. En de auto zou iets comfortabeler zijn als je het stuur naar je toe zou kunnen bewegen. De stoel zelf geeft wel veel steun. Mooi vinden we de gedeeltelijk leren bekleding. Minder mooi zijn de verschillende soorten en kleuren kunststof die zijn gebruikt. Van Duits strak op de middenconsole, tot Aziatisch goedkoop rond de ruitbediening. Zwart, blauw, zilvergrijs, het is in die Streetwise echt een allegaartje.
Bijna € 23.000 is natuurlijk vreselijk veel geld. Zeker voor een compacte auto als de Streetwise. Er is nogal wat aan te merken op deze Brit en met zo'n dikke prijs schiet je je doel als stadsauto natuurlijk voorbij. Laat je het stadsgebeuren buiten beschouwing en kijk je naar de Streetwise als 'auto', dan wisten wij het wel. We zouden ons niet gauw laten verleiden.

Signalement

Merk Rover
Model Streetwise 2.0 IDT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.090

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.980 mm / 1.688 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.505 mm
Massa leeg 1.120 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 6,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.