Rover 75 Tourer 2.0 CDTI Executive (2004)

Back to seventy five

Rover 75 Tourer 2.0 CDTI Executive
De sfeer van de 75 bekoort ons. De smaakvol gestileerde koets, het interieur met een intieme ambiance, de geraffineerde 2,0-liter diesel; allemaal zaken die voor de 75 pleiten.

Aanvankelijk mocht de 75 zich verheugen in een warme belangstelling. Na topjaar 2000 zakten de verkopen echter behoorlijk in. Na de opfrisbeurt hoopt Rover dat z'n vlaggenschip weer in de spotlight blijft. De grille is gegroeid en midden bovenin prijkt prominent het strakker gestileerde Rover-logo. Nieuw gemodelleerde koplampen flankeren de grille. De luchtinlaat zit lager in de voorbumper en de clignoteurs staan tegenwoordig rechtovereind. De achterbumper ontsnapte evenmin aan de opfrisdrang van de designers.

De vijftrapsautomaat is goed bij de les en maakt dat de 75 vlot uit de startblokken komt. De motor laat duidelijk weten dat hij hard aan het werk is om de 75 met gezwinde spoed over het asfalt te jagen. Toch kan de dieselmotor van de Brit ons zeer bekoren. De motor is afkomstig van BMW. De betrouwbaarheid van de krachtbron staat buiten kijf; hij steekt daarin de overige motoren die leverbaar zijn in de 75 gemakkelijk de loef af. De 2,0-liter turbodiesel loopt gecultiveerd en met veel raffinement. Ook het weggedrag van de Rover is uitstekend. De stuurinrichting van de 75 toont zich communicatief en korte, snel genomen bochten neemt de 75 met gemak.
Tegenwoordig is er veel vraag naar een ruime kofferbak. En die moet, net als de rest van het interieur, keurig zijn afgewerkt. De 75 Tourer heeft een gladde laadvloer met vier bevestigingsogen en er kan een bagage-/hondennet worden uitgerold. De achterbumper van de Rover heeft parkeersensoren en da's geen overbodige luxe, want vanaf de bestuurdersplaats is absoluut niet in te schatten waar de kont eindigt. 400 liter bagage gaat er in de bak van de Rover. Dit komt voornamelijk door de bergruimte ónder de vloer. Deze is gemakkelijk te bereiken dankzij een luchtveer die de hele laadvloer omhoog houdt.


Oog voor detail
Het sluiten van de kofferbak gaat vergezeld van een goedkoop, blikkerig geluid. Gelukkig voelt en klinkt het openen van de deuren wel solide. De montage van deurklinken die naar het verleden lonken, tonen Rovers oog voor detail. De klokkenwinkel heeft net als het exterieur een kleine facelift ondergaan, en de sfeervolle beige/geel oplichtende metertjes zetten de toon. De 75 manifesteert zich
enigszins als een goedkopere versie van traditionele Britse grootheden. Een hoog dashboard met een forse overhellende rand over de gehele breedte is iets wat je tegenwoordig alleen nog bij Jaguar, Bentley en Rolls Royce ziet. De stoelen van het zwarte interieur zitten stevig en geven je goede zijdelingse steun. Geheel elektrisch is hoogte, diepte en rugstand te verstellen. Voorin kunnen langbenigen gemakkelijk hun ledematen kwijt. Achterin biedt de Rover ook veel ruimte. Je voeten kun je alleen moeilijk kwijt onder de voorstoelen. De rugleuning van de achterbank in de Rover is te glad en vormloos.

Zwart is de hoofdkleur in het interieur. De amberkleurige verlichting zorgt voor de juiste warmte. Door te kiezen voor dezelfde ovale bedieningsknoppen voor alle functies, heeft Rover rust willen creëren, maar hierdoor wil je nog wel eens naar de verkeerde knop grijpen. De Rover is voorzien van climate control met een links en rechts onafhankelijk van elkaar in te stellen temperatuur. Het Rover-stuur heeft de bedieningsknoppen van de navigatie in de verticale spaak; niet de ideale plaats. Het navigatiesysteem van de Rover heeft een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Simpel, maar effectief.

Signalement

Merk Rover
Model 75 Tourer 2.0 CDTI Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 47.270

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.951 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 131 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.790 mm / 1.778 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.749 mm
Massa leeg 1.590 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,0s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.