Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 75 Tourer

Rover 75 Tourer 2.0 CDT Club (2002)

Arbeid adelt

Rover 75 Tourer 2.0 CDT Club (2002)
  • Autotest
13 november 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als je échte autoliefhebbers zoekt, moet je in Engeland zijn. Daar wordt een mooie auto nog nagekeken; daar komen ze een praatje maken. Als 't maar mooi is, is alles goed. Geldt dat ook voor de Rover 75 Tourer?

Engeland heeft een autohistorie waar je U tegen zegt. Dit is die typische sfeer die een merk als Rover wil uitstralen. Neem nu de Rover 75 Tourer. Verre van een doorsnee stationwagon en zeer herkenbaar als Brit. Veel notenhout op het dashboard, lekker warme bekleding op dikke stoelen en zeer klassieke wijzer-
platen - in de Rover is het gezellig en een knapperend haardvuur is eigenlijk het enige dat nog ontbreekt.
Voor deze test van de 75 Tourer lieten we de 2.0 CDT Club komen. Met common rail-dieselmotor en dus leek 'ie ons zeer geschikt om lekker lange afstanden te rijden. Hij kost zo'n € 37.750.
Waar de test anders te beginnen, dan helemaal achterin? Rover leek het wel een slim idee om een achterklep te maken, waarvan de ruit ook apart ge-opend kan worden. In de praktijk valt het met de handigheid wel mee. Als je het ruitje openmaakt met een slim verstopt knopje onder de ruitenwisser kun je inderdaad lichte spullen in het bagageruim zetten, maar je moet wel het afdekzeil opzij schuiven. Over de ruimte op zich hebben we niet veel te klagen. Er gaat redelijk veel in, maar als je alles keurig onder het afdekzeil houdt, kun je niet veel meer meenemen dan in de sedan. De vloer is mooi vlak en her en der vind je haken en ogen waaraan je eventueel met een touwtje je spullen kunt vastzetten. Door de leuning van de achterbank neer te klappen, krijg je een mooie vlakke vloer. Handig is dat je niet de zitting apart moet opklappen - je bent nu in één beweging klaar.
Ónder de vloer van de kofferruimte zit trouwens een bak waarin je nog wat kleine troep kwijt kunt. En denk maar niet dat je hoeft te klooien met een losse plaat die nooit meer op de goede plek terugkomt; het is haast een tweede achterklep met gasdrukveren. Doordacht!
Van achter naar voor: de dieselmotor onder de kap is van bijzondere klasse. Hij blinkt uit in 'n rustig voorkomen, met dank aan de common rail-techniek. Hij loopt mooi gebalanceerd en is prettig stil. Deze 2,0-liter viercilinder common rail-turbodiesel ontwikkelt een bescheiden vermogen van 116 pk en een koppel van 260 Nm. Deze motor stamt nog uit de recente geschiedenis toen Rover van BMW was. Hij is door de Duitsers bedacht en wordt daar ook gebouwd.
Benieuwd waar dat vermogen toe in staat is? Nul tot honderd: 12,5 s. Vijftig tot tachtig in 3/4: 6,0/8,1 s. Tachtig tot 120 in 4/5: 10,1/13,8 s. Top: 185 km/h.
Daarbij is de motor onwerkelijk stil. Het gebeurde eerlijk waar: een passagier vroeg of het echt wel een diesel was. Zelfs als 'ie ijs- en ijskoud is, hoor je 'm amper. En als 'ie warm is en je lekker over de snelweg zoeft, hoor je er nauwelijks iets van.
De Seventy Five is een kilometervreter tot in het diepst van zijn krocht. Stil, comfortabel, luxe - hier is het heel lang uit te houden. De prijs voor goed rijcomfort wint de Rover absoluut. De vering is soepel, maar nooit week en de demping is stevig, maar nooit te sterk. Subliem. Maar doordat 'ie zo lekker rustig is en je je af en toe afvraagt waar die 116 pk zijn gebleven, zal je niet gauw worden verleid tot een potje sportief sturen.
't Is dat de carrosserie een beetje neigt tot hellen, want anders had 'ie dat prima gekund. Want hij gaat lekker neutraal de hoek om en je moet flink hard gaan voordat de voorwielen grip beginnen te verliezen. Bij een plotselinge lastwissel - bijvoorbeeld als je van een linkerbocht overgaat in een rechter - wil de kont wel een stapje opzij zetten. Schakelen gaat soepel, maar de besturing is te licht.

Extreem rechtop
Zeer belangrijk in een auto als deze is een paar goede stoelen. Daarover hebben we geen klachten. Lange ritten zijn voor de meeste mensen goed te doen, de verstelmogelijkheden zijn legio en de steun is dik voor elkaar. Het stuur staat extreem rechtop, maar dat is voor een goede zit aan het stuur helemaal niet vervelend.
De ruimte om je heen is dik voor elkaar en de meeste zaken zijn goed te vinden. De 75 heeft in de geteste uitvoering een airco die links en rechts gescheiden te bedienen is. Knoppen daarvoor zitten een beetje aan de lage kant. Van de passagiers op de achterbank hebben we geen klachten gehad; de zit is prima en je hebt genoeg ruimte voor de benen.
We zijn zeer te spreken over het rijgedrag van de Rover 75 Tourer: lekker comfortabel, maar hij komt gewoon wat te kort. Je hebt niet het gevoel dat die 116 pk en 260 Nm er helemaal uitkomen. En het is niet alleen 't vermogen dat achterblijft, ook de standaarduitrusting had wat ruimer mogen zijn. Maar toch: geslaagde auto.

Signalement

Merk Rover
Model 75 Tourer 2.0 CDT Club
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 37.540

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.951 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.792 mm / 1.778 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 1.535 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 13,8 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 75
Rover Rover 75

Uitgelicht aanbod

    Rover 75 1.8 Turbo Club

    Rover 75 1.8 Turbo Club

    • 2004
    • 155.000 km

    € 1.950

    Rover 75 1.8 Club LSE Youngtimer

    Rover 75 1.8 Club LSE Youngtimer

    • 2001
    • 120.402 km

    € 5.195

    Rover 75 1.8 Turbo Classic / AIRCO / ELEK.RAMEN / ELEK.SPIEGELS / CD.WISSELAAR / LMV / PDC / LMV / NAP.....

    Rover 75 1.8 Turbo Classic / AIRCO / ELEK.RAMEN / ELEK.SPIEGELS / CD.WISSELAAR / LMV / PDC / LMV / NAP.....

    • 2004
    • 132.443 km

    € 2.995

Meer Rover 75 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 75 specificaties
  • Rover 75 occasions
  • Rover 75 video's
Advies en informatie
  • Rover 75 tests
  • Rover 75 gebruikersreviews
  • Rover 75 index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    19
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.0 V6 Club (2002)

    Rover 75 2.0 V6 Club (2002)

    12
    • 18 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

    Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

    8
    • 7 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Business (2002)

    Rover 75 1.8 Business (2002)

    2
    • 29 april 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2000)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2000)

    • 13 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Turbo Ambition (2005)

    Rover 75 1.8 Turbo Ambition (2005)

    3
    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2005)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2005)

    7
    • 9 mei 2019
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Rover 75 Limousine - Blits Bezit

    Rover 75 Limousine - Blits Bezit

    48
    • 14 maart 2018
  • CarHacks - Deel 9 - Geen losse papiertjes meer

    CarHacks - Deel 9 - Geen losse papiertjes...

    12
    • 29 november 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Rover 75/MG ZT

    Facelift Friday: Rover 75/MG ZT

    59
    • 10 juni 2016
  • Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

    Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75...

    78
    • 21 december 2015
  • PREMIUM
    Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

    Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

    • 15 december 2015
  • Klokje rond Rover 75

    Klokje rond Rover 75

    47
    • 24 november 2011
  • Klokje rond Rover 75

    Klokje rond Rover 75

    5
    • 30 april 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden