Rover 75 Tourer 2.0 CDT Club (2002)
Arbeid adelt
Engeland heeft een autohistorie waar je U tegen zegt. Dit is die typische sfeer die een merk als Rover wil uitstralen. Neem nu de Rover 75 Tourer. Verre van een doorsnee stationwagon en zeer herkenbaar als Brit. Veel notenhout op het dashboard, lekker warme bekleding op dikke stoelen en zeer klassieke wijzer-
platen - in de Rover is het gezellig en een knapperend haardvuur is eigenlijk het enige dat nog ontbreekt.
Voor deze test van de 75 Tourer lieten we de 2.0 CDT Club komen. Met common rail-dieselmotor en dus leek 'ie ons zeer geschikt om lekker lange afstanden te rijden. Hij kost zo'n € 37.750.
Waar de test anders te beginnen, dan helemaal achterin? Rover leek het wel een slim idee om een achterklep te maken, waarvan de ruit ook apart ge-opend kan worden. In de praktijk valt het met de handigheid wel mee. Als je het ruitje openmaakt met een slim verstopt knopje onder de ruitenwisser kun je inderdaad lichte spullen in het bagageruim zetten, maar je moet wel het afdekzeil opzij schuiven. Over de ruimte op zich hebben we niet veel te klagen. Er gaat redelijk veel in, maar als je alles keurig onder het afdekzeil houdt, kun je niet veel meer meenemen dan in de sedan. De vloer is mooi vlak en her en der vind je haken en ogen waaraan je eventueel met een touwtje je spullen kunt vastzetten. Door de leuning van de achterbank neer te klappen, krijg je een mooie vlakke vloer. Handig is dat je niet de zitting apart moet opklappen - je bent nu in één beweging klaar.
Ónder de vloer van de kofferruimte zit trouwens een bak waarin je nog wat kleine troep kwijt kunt. En denk maar niet dat je hoeft te klooien met een losse plaat die nooit meer op de goede plek terugkomt; het is haast een tweede achterklep met gasdrukveren. Doordacht!
Van achter naar voor: de dieselmotor onder de kap is van bijzondere klasse. Hij blinkt uit in 'n rustig voorkomen, met dank aan de common rail-techniek. Hij loopt mooi gebalanceerd en is prettig stil. Deze 2,0-liter viercilinder common rail-turbodiesel ontwikkelt een bescheiden vermogen van 116 pk en een koppel van 260 Nm. Deze motor stamt nog uit de recente geschiedenis toen Rover van BMW was. Hij is door de Duitsers bedacht en wordt daar ook gebouwd.
Benieuwd waar dat vermogen toe in staat is? Nul tot honderd: 12,5 s. Vijftig tot tachtig in 3/4: 6,0/8,1 s. Tachtig tot 120 in 4/5: 10,1/13,8 s. Top: 185 km/h.
Daarbij is de motor onwerkelijk stil. Het gebeurde eerlijk waar: een passagier vroeg of het echt wel een diesel was. Zelfs als 'ie ijs- en ijskoud is, hoor je 'm amper. En als 'ie warm is en je lekker over de snelweg zoeft, hoor je er nauwelijks iets van.
De Seventy Five is een kilometervreter tot in het diepst van zijn krocht. Stil, comfortabel, luxe - hier is het heel lang uit te houden. De prijs voor goed rijcomfort wint de Rover absoluut. De vering is soepel, maar nooit week en de demping is stevig, maar nooit te sterk. Subliem. Maar doordat 'ie zo lekker rustig is en je je af en toe afvraagt waar die 116 pk zijn gebleven, zal je niet gauw worden verleid tot een potje sportief sturen.
't Is dat de carrosserie een beetje neigt tot hellen, want anders had 'ie dat prima gekund. Want hij gaat lekker neutraal de hoek om en je moet flink hard gaan voordat de voorwielen grip beginnen te verliezen. Bij een plotselinge lastwissel - bijvoorbeeld als je van een linkerbocht overgaat in een rechter - wil de kont wel een stapje opzij zetten. Schakelen gaat soepel, maar de besturing is te licht.
Extreem rechtop
Zeer belangrijk in een auto als deze is een paar goede stoelen. Daarover hebben we geen klachten. Lange ritten zijn voor de meeste mensen goed te doen, de verstelmogelijkheden zijn legio en de steun is dik voor elkaar. Het stuur staat extreem rechtop, maar dat is voor een goede zit aan het stuur helemaal niet vervelend.
De ruimte om je heen is dik voor elkaar en de meeste zaken zijn goed te vinden. De 75 heeft in de geteste uitvoering een airco die links en rechts gescheiden te bedienen is. Knoppen daarvoor zitten een beetje aan de lage kant. Van de passagiers op de achterbank hebben we geen klachten gehad; de zit is prima en je hebt genoeg ruimte voor de benen.
We zijn zeer te spreken over het rijgedrag van de Rover 75 Tourer: lekker comfortabel, maar hij komt gewoon wat te kort. Je hebt niet het gevoel dat die 116 pk en 260 Nm er helemaal uitkomen. En het is niet alleen 't vermogen dat achterblijft, ook de standaarduitrusting had wat ruimer mogen zijn. Maar toch: geslaagde auto.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 75 Tourer 2.0 CDT Club |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.540 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.951 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.792 mm / 1.778 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 13,8 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |