AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover 25 1.6 Club (2000)

Oude glorie

Rover 25 1.6 Club
Rover, een rijke merknaam, vooral uit het verleden. Leuk om eens met zo'n voorname auto een testweek door te brengen. Want dat 'Britse', dat hout en dat leer, dat ligt ons wel. Maar... is die Rover 25 eigenlijk wel zo leuk?

De Rover 25 is feitelijk een 'opgewarmde' 200 met retro 75-neus. Rover maakt het wel bont. De 'Twentyfive' met vier portieren, potente 1.6-motor en in Club-uitvoering (airco en lichtmetaal) kost je bijna veertigduizend gulden.
Blader eens even door naar de lijst met technische gegevens en prijzen achter in dit AutoWeek Testjaarboek 2001 en markeer wat u daar nog meer voor kunt kopen. Veel keuze, niet? Tuurlijk, het is even wat anders, zo'n klassiek gegrillede 25. Maar da's niet genoeg. Voor dit geld en deze concurrenten mag u meer verwachten. Een goede, lekkere auto, bijvoorbeeld.
De Rover is een sportief ogende hatchback. Vooral vóór zie je het verschil tussen de 200 en opvolger 25. Geheel in de family-looks gestoken, deze compacte auto met de neus die een 75 niet zou misstaan. Die enorme bumper aan de achterkant had van ons wel iets kleiner gemogen, maar toch: een vlotte en toch wat aparte verschijning. Van binnen valt de ambiance van de 25 een beetje tegen. Het zijn alleen een wortelnotenhouten handgreep, wat chroom en een leren stuurwieltje die de uitblinkers zijn.
Op het onderdeel zitten achter het stuur scoort hij geen 8, eerder een 7-. In de Engelsman zitten we op te harde, te zeer voorgevormde stoelen en we kunnen niet laag genoeg.
Even een blik op/in de ruimte. De Rover schiet op dit punt tekort, vooral achterin. Dat deed de 200-serie natuurlijk al en dat doet deze 25 ook. De instap daar en de beschikbare beenruimte; het is eigenlijk niet voldoende voor volwassenen. De bagageruimte is weer wel redelijk groot. Maar toch, nog even gerelateerd aan dat geld dat we mee moeten brengen; voor dit prijskaartje koopt u echt ruimere auto's die wel makkelijker de behoeften van een gezin dekken. Want de Rover is krap aan voor een klein gezin. De achterbankleuning kan wel in delen neergeklapt. Prettig om de kerstboom te halen, straks.

Geen GTI

Een compacte GTI is het niet, maar met 108 pk aan boord is het op papier heus een auto die wat kan. Prettig verrast waren we over hoe de voorwielaandrijver omgaat met die kracht; hij kan het aardig op het asfalt kwijt. Wielspin bij optrekken blijft binnen de perken, en ook in korte bochten met het gas erop wordt het geen zinloos getol van de rubbers voor. Hij is wat onderstuurd en reageert wat stevig op gas-los in een bocht. Daarmee is hij wel attractief om te rijden omdat 'ie wat meer gemend dient te worden en domweg lekker hard loopt. De zitpositie (behoorlijk persoonlijk natuurlijk) doet weer afbreuk aan het scheurplezier per 25. Het rijden is sowieso even wat anders dan anders. De Rover schakelt best zwaar en de pedalen zijn niet zo direct als gewenst. Nee, wat betreft de handelbaarheid en bediening zijn we niet kapot van de 25. Ook al omdat de dode hoek achter ook niet voor de poes is.
Ook op het onderdeel machinekamer gaat de vlag niet uit. De Rover maakt een beste puist herrie. Maat zijn 108 pk is wel goed voor een top van 190 km/h en een sprintje 0-100 in 9,7 seconden.
Hieperdepiep, we hebben gelukkig ABS aan boord! Standaard. Dat betekent niet dat we de reminstallatie op voorhand goed vinden. Te laat en niet overtuigend aangrijpen van de hohouwers in de 25 maken ons ook op dit onderdeel niet echt blij. Vertragen doet hij overigens goed; recht en stabiel.
Wie kiest voor een compacte auto met de prijs van een middenklasser is van één ding verzekerd: met de uitrusting zit het vast goed. Het lastige is natuurlijk: hoeveel is dat u waard? Compleet is hij beslist. Airconditioning is standaard, evenals elektrische ramen en spiegels, centrale vergendeling en lichtmetalen velgen.
Dan het veercomfort. Korte hobbels merk je, maar de afstemming van gevoel met de weg enerzijds en comfortabel verwerken van de ondergrond aan de andere kant, is wel goed uitgewerkt. Dat we persoonlijk niet zo kapot zijn van de stoelen, tellen we niet al te zeer mee. Misschien zit u er wel puik in. Aardige auto dus om een flink eind te rijden. Maar 'Frans' reiscomfort biedt hij toch niet.
De Rover 25 is vlot tot snel, ziet er aardig uit, is nog eens compleet ook. Maar in deze tijd met bikkelharde concurrentie moet je er echt harder aan trekken dan Rover doet. Een nieuwe neus is niet genoeg. De auto moet ruimer en geraffineerder en ook graag wat beter afgewerkt. En je kan er al helemaal geen 40.000 gulden voor gaan vragen. We zijn heus 'in' voor 'even wat anders', maar voor dit bedrag gaan wij elders winkelen.

Signalement

Merk Rover
Model 25 1.6 Club
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.056

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.588 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 108 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 138 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.990 mm / 1.688 mm / 1.419 mm
Wielbasis 2.499 mm
Massa leeg 1.030 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/55VR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,9 s / 18,0 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km