Klokje Rond: Rover 25 1.4 Comfort (2004) – 352.516 km
Stijlvol besparen
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Afgelopen zomer bedwong Arjen nog de Grossglockner met zijn achttien jaar oude Rover 25 – spreek uit Twenty Five, dat klinkt chic – die hij in 2012 kocht voor slechts € 1.950. Alleen dat verdient al een diepe buiging, want vrijwel niemand dicht deze auto zo’n uithoudingsvermogen toe. En om maar met de deur in huis te vallen: zelfs keurmeester Joep Schuurman bleek aangenaam verrast!
Een tweedehands Rover is doorgaans niet de auto die bovenaan je verlanglijstje staat tijdens de speurtocht naar een geschikte occasion. Zo ook niet bij Arjen, voor wie dit meteen ook zijn eerste auto was. “Ik ben misschien later dan gemiddeld met een auto begonnen en had enkele eisen in de zoekopdracht gezet: stuurbekrachtiging, airco en mistlampen, nog even los van het maximale budget. En het liefst niet al te veel kilometers. Zo verscheen deze Rover 25 in het lijstje. Ik vond het meteen al een leuke auto, ook al was hij uiterlijk niet perfect. Aan de rechterkant zat een flinke kras van voor naar achter en die drukte de prijs behoorlijk. De dagwaarde was op dat moment € 4.400, de verkoper vroeg € 2.800 en ik kreeg hem voor net geen twee mille mee.
De schade heb ik met een kwastje zo goed mogelijk bijgewerkt en heel erg opvallen doet het niet. Misschien komt dat ook door de kleur. Regelmatig werk ik plekjes bij, want roest wordt steeds meer een issue. Ik vind het niet erg dat hij niet perfect is en als er eens een krasje of deukje bij komt, lig ik daar niet wakker van.”
KANAAL OVER
Deze generatie Rover 25 startte zijn carrière als 200 in 1995, niet lang nadat BMW het merk inlijfde. Die relatie duurde slechts vier jaar en leverde de Rover 75 op. De 25 kreeg in 2004 nog een facelift, maar een jaar later was het over en uit. Een verkoophit is de 25 nooit geweest. Ga maar na: in 1999 was de eenvoudigste versie met zijn prijs van € 13.155 al bijna € 700 duurder dan kaskraker Peugeot 206 1.4.
Een berucht onderdeel van de Rover 25 is de motor van de zogeheten K-serie. Of valt dat in de praktijk wel mee? “Het zwakke punt is de koppakking, maar verder is het een prima blok, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Het olieverbruik is te verwaar lozen.” Voor het vervangen van de koppakking is Arjen zelfs het Kanaal overgestoken naar Engeland. “Het wemelt daar van de enthousias telingen en merkenclubs”, vertelt hij. “Zo ontdekte ik dat er zoiets bestaat als MG Rover Mobile Mechanics, die zelfs op je eigen oprit alle reparaties doen. Voor 300 pond had ik een nieuwe koppakking en een nieuwe distributieriem. En alles bij elkaar was het een geweldige ervaring.”
Anders liep het afgelopen zomer tijdens de vakantie naar Oostenrijk. “Toen ik onderweg even onder de motorkap keek om alles te checken, zag ik dat de voorste radiateurslang zo goed als kapot was. De wegenwacht was snel ter plaatse en heeft de slang iets ingekort, dat kon nog net. Eenmaal thuis heb ik meteen een nieuwe set koelslangen uit Engeland laten komen.”
Een ander probleempje in de vakantie waren de remmen. “De blokken bleken versleten en bij een groothandel in automaterialen kocht ik een nieuwe set, voor alle zekerheid”, legt Arjen uit. “Die lag al in de auto toen de wegenwacht de koelslang repareerde en wonder boven wonder had hij iemand die de blokken kon vervangen, gewoon thuis in de garage. Die man heeft keurig werk geleverd en vroeg slechts € 25. De blokjes kostten € 35. Dat maakt rijden met een oude auto zo goedkoop, ook al is hij met brandstof niet heel zuinig. Daar staat tegenover dat ik tijdens de vakantie 192 km/h aantikte op de gps!”
THUIS EEN MG ZR 160
Dat Arjen een liefhebber is, zie je aan zijn auto, maar blijkt ook uit het feit dat er een tweede Rover voor de deur staat. “Om heel specifiek te zijn: een MG ZR met een 160 pk 1,8-liter motor en een roestvrijstalen uitlaat van Janspeed. Deze heeft ook een sportuitlaat; ik houd wel van een beetje meer geluid. Toen ik destijds voor die uitlaat kwam, viel mijn oog op een leren interieur. Daar wilde die garage € 500 voor hebben, ik bood heel brutaal € 150 met montage. En dat deed dat bedrijf! Het stuur is van een Rover 45, dat iets moest worden aangepast.” De originele kunststof gasklep heeft Arjen vervangen door die van een 1.8. Die is van aluminium.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Rover is voor zijn leeftijd en kilometerstand in zeer redelijke staat. Aangezien een aantal grote kosten in het recente verleden al zijn gemaakt, zou ik adviseren om te blijven investeren in deze auto. Dan kan Arjen er best nog een tijdje plezier van hebben, schat ik in. Eén duim omhoog voor deze Engelse verrassing.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 25 1.4 Comfort |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.340 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 123 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.990 mm / 1.688 mm / 1.419 mm |
Wielbasis | 2.499 mm |
Massa leeg | 1.020 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 175/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.