Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 200-serie

Rover 214 SLi (1994)

Eigen persoonlijkheid

Rover 214 SLi (1994)
  • Autotest
30 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na een pijnlijke aanpassing heeft Rover veel geleerd van de Japanse autobouwers. Hoewel BMW bij de Engelsen nu de scepter zwaait, slaan de Britten nog volop munt uit hun Oosterse kennis, getuige de 214 SLi.

Het is wonderlijk hoe soepel het oer-Britse Rover zich heeft aan-gepast aan de zeden en gewoonten van zijn vooruitstrevende Japanse partner Honda. Op basis van de inventieve techniek uit het Land van de Rijzende Zon slagen de Engelsen er steeds weer in met leuke auto's voor de dag te komen, die vaak nèt iets meer persoonlijkheid bezitten dan hun gepolijste voorbeelden. De uit de Honda Accord voortgekomen Rover 600-serie is daar een goed voorbeeld van en ook de Rover 214 SLi, is wezenlijk anders dan Honda's toch niet saaie Concerto.
Het zijn niet alleen de notehouten paneeltjes in het dashboard en het klassieke Roverschildje op de neus die het 200-model laten afwijken van zijn inspiratiebron. De tot koplamphoogte vergrote, kenmerkende Rover-grille en de forse voorspoiler maken een rustiger indruk dan het nogal drukke Honda-frontje en ook in zij-aanzicht toont het Britse produkt evenwichtiger. Het interieur toont minder verschillen, al zijn de Rover-stoelen wat minder bultig en pronkt de Brit natuurlijk met zijn befaamde edelhouten afwerkstrips.
Het verrassendste aspect van de testwagen is echter de in eigen beheer ontwikkelde krachtbron, die als K-motor bekend staat.
Rover produceert die viercilinder in een aantal uitvoeringen, waarbij de keus uit een 8- of 16-kleppenkop het grootste verschil uitmaakt. Dezelfde motor vind je trouwens ook in de snellere modellen van de 100-serie, die met een bescheiden 1,2-liter van 60 pk begint en zijn hoogtepunt vindt in de zestienkleps 1396 cc met het respectabele vermogen van 103 pk.
Deze krachtpatser bepaalt ook het karakter van de 214 LSi die in deze test zijn opwachting maakt. Er zijn niet veel 1400's te koop die zonder blikken of blozen zo'n bult vermogen leveren en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze weelde zijn keerzijde heeft.
De zestienklepper is een echte toerenmotor, die er pas boven de 4000 kruk-asomwentelingen goed zin in krijgt. Toch toont hij zich in de lagere regionen bepaald niet bokkig; zijn soepelheid dankt hij aan een uitgekiend motormanagement. Desondanks kent ook de modernste elektronica zijn grenzen en binnen dat gebied functioneert de motor weliswaar opgewekt, maar met de typische kenmerken van zijn ras. Als hij flink op zijn staart wordt getrapt, neemt het motorgerucht fors toe en wie continu topprestaties verlangt, moet er behoorlijk voor op de schakeltoer. Immers, het maximum koppel van 127 Nm openbaart zich pas bij 5000 tpm en het topvermogen ligt daar slechts 1000 toeren boven.

Geen protest

Nog niet zo lang geleden heette zo'n smalle marge 'uiterst sportief', maar zoals gezegd hebben de multiklepstechniek en de boordcomputer daar verandering in gebracht.
De pittige 214 protesteert echt niet als je bij wijze van spreken in '5' afzakt naar de 60 km/h en dan met het gas op de plank gaat zitten afwachten wanneer de topsnelheid in zicht komt. Goed, het duurt even voordat er werkelijk iets gebeurt, maar als de 100 km/h eenmaal is gepasseerd, begint de Rover er toch behoorlijk aan te trekken. Met een beetje schakelen schiet het natuurlijk beter op; dat zie je aan de tussensprint van 80 naar 120, die in '4' bijna 6 seconden sneller gaat dan in '5'.
Ten slotte komt het toerige karakter van de motor ook tot uiting in de acceleratie van 0-100 km/h. Ondanks de lekker kort en vlot schakelende bak kwam de testwagen niet onder 11 seconden; voornamelijk doordat de motor na het schakelen steeds iets 'terugviel'.
De fabriek adverteert voor dat spurtje overigens de florissante waarde van 10,1 s, wat wel zal voortkomen uit de Engelse gewoonte om tot 60 mijl te accelereren. Dat is 96 km/h en scheelt nèt een keer schakelen.
Met zo'n pittige motor is ook een beetje wegligging nooit weg en in dit opzicht stelt de kleine middenklasse-Rover niet teleur. De bekrachtigde besturing is redelijk gevoelig en in het grensbereik laat het bochtgedrag zich moeiteloos met het gaspedaal beïnvloeden. De vrij stevige vering werkt daar van harte aan mee; ook in korte bochten blijft het overhangen redelijk binnen de perken.
In zijn klasse is de Rover 214 SLi ongetwijfeld een aparte persoonlijkheid. Hij bezit een onmiskenbaar cachet, presteert beter dan een aantal zwaarder gemotoriseerde concurrenten, bevindt zich met zijn overige techniek op Japans-verzorgd niveau en heeft een heel fatsoenlijke accessoiresbezetting.
Tot voor kort ontbrak daaraan de tegenwoordig bijna verplichte airbag, maar ondertussen heeft Rover die samen met een stel automatische gordelspanners aan het optiepakket toegevoegd.
Daarmee is de 214 LSi in alle opzichten volledig bij de tijd en ondanks zijn vrij pittige prijs een heel aantrekkelijke auto.

Signalement

Merk Rover
Model 214 SLi
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.332

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.220 mm / 1.680 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.080 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 200-serie
Rover Rover 200-serie

Uitgelicht aanbod

    Rover 200-serie 200 214 SLi 104000km

    Rover 200-serie 200 214 SLi 104000km

    • 1995
    • 104.468 km

    € 1.500

    Rover 200-serie 216 S RALLY Executive Leer LMV - RIJKLAAR -

    Rover 200-serie 216 S RALLY Executive Leer LMV - RIJKLAAR -

    • 1990
    • 92.287 km

    € 2.900

    Rover 200-serie 216 Coupé

    Rover 200-serie 216 Coupé

    • 1993
    • 107.793 km

    € 7.500

Meer Rover 200-serie occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 200-serie specificaties
  • Rover 200-serie occasions
  • Rover 200-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 200-serie tests
  • Rover 200-serie gebruikersreviews
  • Rover 200-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1998)

    Rover 214 Si (1998)

    14
    • 30 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 216 Si CVT (1998)

    Rover 216 Si CVT (1998)

    2
    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1990)

    Rover 214 Si (1990)

    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1996)

    Rover 214 Si (1996)

    • 10 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Rover 220 Coupé (1995)

    Rover 220 Coupé (1995)

    • 1 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Rover 216 Si (1996)

    Rover 216 Si (1996)

    3
    • 1 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Cabriolet (1995)

    Rover 214 Cabriolet (1995)

    2
    • 19 mei 2011
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Op de Rollenbank - Rover 200 BRM

    Op de Rollenbank - Rover 200 BRM

    31
    • 2 juni 2016
  • Nieuws
    Eigenwijze Brit in GTI-kostuum

    Eigenwijze Brit in GTI-kostuum

    25
    • 22 mei 2015
  • Edo's AutoGek van de Week - Aflevering 1

    Edo's AutoGek van de Week - Aflevering...

    • 27 januari 2013
  • Autotest
    Rover 216 Si CVT (1998)

    Rover 216 Si CVT (1998)

    • 7 januari 2002
  • Autotest
    Rover 214 Si (1997)

    Rover 214 Si (1997)

    2
    • 10 mei 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden