Rolls-Royce Ghost - Eerste rijtest
BM-Wie?
Hoewel de Cullinan hem op de hielen zit, is het de Ghost die zich de populairste Rolls-Royce in de lange historie van het merk mag noemen. Voor de tweede generatie van dit minst grote model trekt Rolls-Royce daarom alles uit de kast. En in tegenstelling tot bij zijn voorganger, is dat niet de kast van BMW.
Als je met een medewerker van Rolls-Royce in gesprek gaat over de bestsellers, merk je al snel dat de Cullinan en de Ghost het edele Britse merk in een stevige spagaat dwingen. Want wie de meest exclusieve luxe ter wereld verkoopt, kan immers niet hebben dat modellen te aantrekkelijk en dus te populair worden. Iedere associatie met termen als ‘instapmodel’ wordt dan ook doelbewust uit de weg gegaan. Nee, net als de Cullinan is de Ghost niet bedoeld voor een minder publiek, maar vooral voor een ander publiek dan de Phantom. Dat gigantische vlaggenschip van Rolls-Royce is zonder meer het summum op het gebied van luxe vervoer, maar voor veel mensen is het toch een beetje te veel ‘in your face’.
De Ghost is wat bescheidener, maar zonder de Phantom als vergelijkingsmateriaal is dat laatste moeilijk voor te stellen. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Ghost gegroeid met maar liefst 89 mm, tot in totaal 5,55 m. Wij rijden bovendien met de langere variant, die in plaats van ‘EWB’ (Extended Wheelbase’) nu simpelweg ‘Extended’ heet. Deze versie is nog eens 17 cm langer en komt met 5,72 m akelig in de buurt van de lengte van een ‘korte’ Phantom (5,76 meter). De auto’s delen uiteraard hun basislijnen, want een Rolls-Royce dient nu eenmaal een bepaalde uitstraling te hebben. De geaccentueerde schouderlijn, hoge neus en aflopende kont maken hem direct herkenbaar als een Rolls.
Toch is er een heleboel veranderd. Het plaatwerk is rondom strakgetrokken, de koplampen zijn scherper en de standaard verlichte grille sluit nu naadloos aan op de motorkap. Dat betekent dat de beroemde ‘Spirit of Ecstacy’ nu staat opgesteld in een gat in die motorkap, en dat zij snel wegduikt als deze wordt geopend.
GEEN GEBREK AAN OVERDAAD
Onder de kap huist nog altijd de enorme V12 van 6,75 liter die binnen BMW alleen door Rolls-Royce wordt gebruikt. In de Phantom ligt deze motor ook, maar voor de Ghost is hij anders afgestemd. Waar de Phantom vooral door chauffeurs wordt bestuurd, is de Ghost echt een auto die door de eigenaar zelf ter hand wordt genomen. Dus waar bij de Phantom alles moet wijken voor een zo geleidelijk mogelijke vermogensafgifte, levert de Ghost zijn maximumkoppel al vanaf 1.600 tpm. Met 572 pk en 830 Nm is er aan overdaad geen gebrek.
Volgas geven slaat eigenlijk nergens op, maar resulteert wel in een indrukwekkende krachtsexplosie. Terwijl de Ghost in verbijsterende rust richting de 200 km/h schiet, verheft de neus zich op een statige, bijna ouderwetse manier. Bewust, zo blijkt: de achtervering wordt bij stevig gas geven net even zachter afgesteld, juist om tot deze sensatie te komen. Om dezelfde reden drukt de auto zich als geheel wat dichter tegen het asfalt als er stevig wordt afgeremd. In de dagelijkse praktijk is het vooral fijn dat de ‘power reserve meter’ zelden onder de 80 procent hoeft te duiken. Onder die omstandigheden is de machtige V12 nauwelijks hoorbaar. Als je iets hoort, is dat een heerlijk, zwaar, metalig gezoem, dat doet denken aan vroeger tijden, maar dan zonder de geluidsoverlast. Machtig!
Hoewel de motor in principe toch echt uit Duitsland komt, is de nieuwe Ghost een stuk minder van BMW dan zijn voorganger. Dat in 2009 gelanceerde model rustte nog op het onderstel van BMW’s 7-serie, maar nu gebruikt Rolls-Royce een iets ingekorte versie van de eigen, aluminium basis. Dat doet vermoeden dat de auto nog meer dan voorheen puur op comfort mikt, maar volgens Rolls-Royce is dat zeker niet het geval. Door de toevoeging van onder meer standaard vierwielaandrijving en vierwielsturing moet de Ghost zelfs dynamischer zijn dan ooit, opnieuw om de veeleisende, zelf sturende klanten te bedienen. In de praktijk pakt dat uit op een manier die alleen bij Rolls-Royce kan. ‘Dynamisch’ betekent hier dat de auto zich vrij precies laat plaatsen en inderdaad minder groot aanvoelt dan zijn lengte doet vermoeden.
Dankzij de meesturende achteras is er weinig stuur-input nodig om het slagschip om bijvoorbeeld een rotonde te loodsen. Dat maakt de auto verrassend goed handelbaar. Tegelijk blijft de Ghost een auto die zijn inzittenden zoveel mogelijk in de watten wil leggen. Vanaf het moment dat de elektronisch bekrachtigde deur zich statig sluit, is tijd iets voor mensen zonder geld.
Gezeten op het beste leer dat de wereld te bieden heeft, kijk je uit over een gigantische motorkap met aan het einde dat beroemde beeldmerk. De zit is verrassend hoog, ongeveer zoals in een middelgrote cross-over, maar het hoge dashboard geeft toch een geborgen gevoel. Wat heet: de Ghost is een soort gigantische cocon, die alleen strikt noodzakelijke informatie over de buitenwereld aan zijn inzittenden doorgeeft. Het luchtgeveerde onderstel strijkt oneffenheden op een ongelofelijke manier glad, daarbij geholpen door een camera die de weg voor de auto scant. Het ‘Flagbearer system’ noemt Rolls-Royce dat, verwijzend naar de man met de vlag die ooit voor de auto uit diende te lopen. Een sportstand is er uiteraard niet, want de Ghost bepaalt zelf wat op elk moment de beste afstemming is. Dat werkt uitstekend.
GYROSCOOP
Het interieur is een uiterst geslaagde mix tussen moderne en klassieke elementen. De typische lichtknop en gekleurde ‘schijven’ voor de temperatuur (‘waarom zou je precies willen weten of het 21 of 22 graden is?’) worden al decennia door Rolls-Royce toegepast, terwijl BMW een hypermodern infotainmentsysteem levert. De herkenbare indeling en plaatsing van knoppen maakt duidelijk dat BMW ook elders een vinger in de pap had, maar Rolls-Royce verlaagt zich bijna nergens tot het toepassen van zichtbare BMW-onderdelen. Behalve de knop om de achterklep te sluiten is elk bedieningselement uniek voor Rolls-Royce. Plastic is daarbij vrijwel nergens toegepast. In plaats daarvan zijn er hoogwaardiger, prettiger aanvoelende materialen, zoals aluminium en leer. De enige uitzondering betreft de hendels aan de stuurkolom, die jammer genoeg wel van vrij alledaags ogende kunststoffen zijn. De Ghost vermoeit zijn inzittenden niet met een overdaad aan moderne snufjes, maar past technologie uitsluitend toe wanneer die het leven eenvoudiger en comfortabeler maakt.
Bijvoorbeeld in de deuren, die elektrisch worden ondersteund met behulp van een ingebouwde gyroscoop. De deuren bepalen exact hoeveel kracht er nodig is om ze open te houden, ook als de auto op een heuvel staat. Zijn het zulke details die een Rolls Royce onderscheiden van auto’s als de BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse? Deels. De nieuwste Rolls biedt luxe en comfort op een niveau dat zelfs door deze Duitsers niet altijd wordt gehaald, maar de echte meerwaarde is minder goed meetbaar. Denk eerder aan stijl. Klasse. Gevoel voor traditie, maar zonder door te slaan naar het ouderwetse. Of het nu gaat om de uitstraling aan de buitenkant, om de sfeer in het interieur, om de geur van het leer of om de handgemaakte details, zo’n Ghost is en blijft de absolute wereldtop. Totdat er een Phantom langszij komt, uiteraard.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Mega-comfortabel, toch goed handelbaar
- +Pure overdaad, in elk opzicht
- -Nog altijd weinig subtiel
- -Erg prijzig
Signalement
Merk | Rolls-Royce |
---|---|
Model | Ghost |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 400.939 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 6.592 cc |
Maximaal vermogen | 420 kW / 571 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.546 mm / 1.980 mm / 1.571 mm |
Wielbasis | 3.295 mm |
Massa leeg | 2.490 kg |
Banden voor | 255/45R20Prijzen |
Banden achter | 285/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 15,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 358 g/km |