Eerste rijtest Rolls-Royce Ghost Black Badge - zo rijdt mysterieuze kolos op circuit
Nachtburgemeester
Met een Rolls Royce het circuit op? Gekkenwerk. En dus deden we precies dat in de nieuwe Ghost Black Badge. In de schemering van de Hongaarse zon.
Nog niet zo heel lang geleden was een Rolls-Royce de ultieme oude-mannenauto. Gefortuneerde oude mannen, dat natuurlijk wel. Rijke voetballers en andere, meestal jonge beroemdheden zag je eerder in Bentleys en Range Rovers. De Phantom was een slagschip waarin je vooral werd gereden. In Californië zag je nog wel eens verdwaalde rappers, designers of anderen met te veel geld in auto’s als de Drophead Coupé, maar hier in Europa was dat anders. Maar de zaken zijn snel veranderd. De Engelsen kwamen in de eerste helft van het vorige decennium met de Ghost en de Wraith. Een iets kleiner maatje Rolls, voor de mensen die niet alleen achterin zitten. Dat bleek een schot in de roos. Hetzelfde gold daarna voor het Black Badge-label, dat debuteerde op de Wraith. Dit was een uitvoering die nog net wat meer is geënt op mensen die zelf willen rijden. Het label is er nu ook voor de nieuwe tweede generatie Ghost, die we eind 2020 al reden.
Als Black Badge ligt de auto net wat strakker op de weg, heeft hij een krappe 30 pk meer en bepaalde designelementen voor alleen deze versie. Zo is de befaamde Spirit of Ecstasy zwart, is de Pantheon-grille nu donker verchroomd en krijg je wielen met een carbon-kern en een aluminium rand, verbonden met titanium. Aan de binnenkant vind je een nieuw soort carbon, gebonden met metalen vezels voor een mooi diamantpatroon. Tenminste, als je daar aandacht voor hebt terwijl je je vergaapt aan de sterrenhemel aan het dak (naar wens met een nachthemel met de sterrenbeelden van een specifieke datum), waar soms zelfs vallende sterren te zien zijn. En dat terwijl je hoofd wegzakt in het zachtste hoofdkussentje ooit en je voeten tot rust komen op een lamswollen mat van 10 centimeter dik. En naar wens champagne drinkend die wordt gekoeld in het koelkastje tussen de twee stoelen achterin. Nou ja, het beeld is helder: overdaad schaadt in dit geval zeker niet.
Het circuit op
Dat de Ghost strakker op de weg ligt, is een relatief begrip. Rolls-Royce heeft in elk geval vertrouwen genoeg om ons een ronde met de auto te laten doen op de Hungaroring, iets wat vooralsnog een grote kans maakt als mijn meest idiote automoment van 2022. Daar ontdekken we dat de Brit nog flink uit de voorveren komt als we de 600 pk van de 6,75-liter biturbo-V12 vol loslaten op het asfalt. Dat is een keuze, want bij remmen duikt de auto stukken minder dan dat hij beweegt bij accelereren. “Het luxe motorboot-effect past wel bij Rolls-Royce”, legt een ontwikkelaar uit. Ook al kan het, het is geen auto waarmee je vaak vol gas gaat. En als je dat toch doet, willen we dit effect juist zien. Van het extra vermogen merken we overigens niet veel, want ach, 570 of 600 pk … De nieuwe low-stand op de pook aan het stuur heeft wel duidelijk effect; de motor klinkt net een tandje minder zacht, waardoor de V12-roffel nét hoorbaar is. De automaat houdt de versnellingen intussen net wat langer vast. Ondertussen regelen adaptieve dempers en luchtvering in combinatie met actieve stabilisatoren, vierwielaandrijving en vierwielsturing dat de Rolls niet eens zo schrikt van een snelle ronde op het circuit. Toch knap voor zo’n bakbeest van 2.500 kilo. De luchtvering helpt met het vlak houden van de auto, en de vierwielsturing draagt bij aan de stabiliteit in snelle bochten.
Maar vergis je niet, de basis blijft comfort en de avondrit terug naar Boedapest voelt een stuk logischer dan het rondje circuit. Modellen als de Mercedes-AMG S65 en zelfs de Bentley Flying Spur zijn veel sportiever dan de Ghost Black Badge, die deze kwalificatie niet kan en ook niet wil hebben. Dat was zijn doel nu eenmaal niet. Maar als je zelf rijdt, zal je altijd net wat harder door de bocht gaan dan de chauffeur die voor je zorgt als je achterin zit. En dat gaat met een Black Badge iets beter, zo merken we als we ook in een standaard Ghost nog even een rondje om gaan. De auto verschilt qua rijden ook meer van een standaard Ghost dan bij de eerste generatie, omdat de bouwers bij het ontwikkelen al wisten dat er een Black Badge op de planning stond.
Genoeg keus
Ondanks zijn naam is het allerminst noodzaak om de Rolls in het zwart te bestellen. De designer heeft zelf liever een andere kleur, omdat de zwarte elementen dan meer opvallen. Er zijn overigens niet minder dan 40.000 kleuren om uit te kiezen, en uiteraard helpt een stylist je om in- en exterieur goed op elkaar af te stemmen. Zo kun je de remklauwen laten matchen met de bekleding, in combinatie met een penseelstreep over de zijkant van de auto. Of wil je anders een dubbele streep? Het kan allemaal.
In zijn totaliteit is de nieuwe Ghost een waanzinnige verschijning. Strakker en lager dan de Phantom, maar veel meer aanwezig dan zijn voorganger. In het donker knalt de verlichte grille je tegemoet. Hij staat zoals bekend niet meer op een BMW-platform, maar op een ingekorte basis van de nieuwe Phantom. Standaard meet hij 5,55 meter; de Extended gaat richting de 5,75 meter. Voor de Black Badge betaal je ruwweg €50.000 bovenop de vanafprijs van ruim €450.000, maar laten we wel zijn: voor een beetje Rolls komt er sowieso minimaal nog 1,5 tot 2 ton bij aan opties.
Op alle vlakken is de nieuwe Ghost het summum, ook omdat er duidelijk afstand is genomen van de BMW 7-serie. Het is echt een nieuw niveau van luxe voor iemand die wel zelf rijdt en wil laten zien dat hij succes heeft. Ideaal in dit tijdperk van vloggers en social media. De leeftijd van de gemiddelde koper is sinds de komst van de eerste Ghost dan ook hard gedaald bij Rolls-Royce, wat wellicht ook iets zegt over het startpunt. Feit is echter dat het merk hip en happening is bij de jonge doelgroep die het vermogen heeft om in dit segment te shoppen. En dan is de Black Badge zonder twijfel de auto waar die koper voor gaat.
Signalement
Merk | Rolls-Royce |
---|---|
Model | Ghost |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 400.939 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 6.592 cc |
Maximaal vermogen | 420 kW / 571 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.546 mm / 1.980 mm / 1.571 mm |
Wielbasis | 3.295 mm |
Massa leeg | 2.490 kg |
Banden voor | 255/45R20Prijzen |
Banden achter | 285/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 15,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 358 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland

Vernieuwde Volkswagen Golf: nieuwe verlichting en infotainment

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen

Defender, Range Rover en Discovery zijn nu merken

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.