Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rolls-Royce
  • Corniche

Rolls-Royce Corniche (2000)

Adellijk feestnummer

Rolls-Royce Corniche (2000)
  • Autotest
23 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na een periode van decente stilte, maakt de aristocratische Rolls-Royce Corniche zijn rentree in de wereld van vermogende fijnproevers. We rollen de rode loper uit voor deze imposante convertible.

De nieuwe Corniche is absoluut een indrukwekkende auto; de klasse druipt er aan alle kanten vanaf. Je wordt er gewoon even stil van; krijg er zelfs vlinders van in je buik, iets wat auto"s toch maar zelden teweeg kunnen brengen. En dan staat de Corniche nog maar in gesloten toestand te pronken. Even een wandelingetje om de Rolls heen om te constateren dat de Corniche gesloten beslist het aanzien waard is, maar dat de kap wel een immense dode hoek heeft. Spoorslags ga je dan ook op zoek naar de "magische" knop die het dak opent. Eerst nog de contactsleutel links in het dashboard steken en de machtige V8 tot leven wekken, want anders zou de oersolide kap de accu in één klap volledig uitputten. De gezochte knop zit op de middentunnel en laat het stoffen dak op statige wijze volautomatisch verzinken achter de achterbank; blijft een prachtig gezicht.
Met het dak netjes opgeborgen wint de Corniche aan adellijke uitstraling. Zo"n open Rolls-Royce schijnt toch wel dé ultieme droom te zijn voor wie vrij van financiële belemmeringen door het leven kan stappen. En dan ook nog eentje waar je met zijn vieren van kunt genieten. De achterbank is niet zo ruim als bij een dichte Rolls, maar desondanks prima geschikt voor twee volwassenen. Wel je snelheid een beetje binnen de perken houden, want boven de 80 km/h waai je er achterin - net als bij andere vierzits cabrio's - aardig uit.

De prins te rijk

Met een lichte druk op het rechter pedaal zet de Corniche zich beschaafd in beweging. We nemen rustig de tijd om de verbaasde blikken en uitroepen om ons heen te registreren. Het valt op dat ze zelden negatief getint zijn, maar dat kan nauwelijks anders. Zo"n Corniche is de Rembrandt onder de auto"s en daarmee gelijk een soort openbaar kunstbezit. Letterlijk ietwat verheven boven het overige verkeer, laten we de chique Gooise omgeving aan ons voorbijtrekken. Het onderstel van de auto is computergestuurd waardoor de demping van de schokbrekers voortdurend wordt afgestemd op je rijstijl én de toestand van het wegdek. Souplesse voorop dus, en je merkt dan ook verbazingwekkend weinig van bijvoorbeeld verkeersdrempels; de vering slikt het grootste deel van de impact van een hobbel of kuil in het wegdek. Pure noodzaak, want bij een cabriokoets met zo"n groot dakloos deel is het haast ondoenlijk om hem superstijf te krijgen en de kritische Corniche-rijder zal dan ook op een slechte weg best wel eens een kreuntje ontwaren. Het zij zo.
De Corniche rijdt het prettigst als je hem bedaard ment; even sportief een bochtje pikken doet "ie door het op comfort afgestemde onderstel op één oor, maar dat past helemaal niet bij de status van een Rolls-Royce. Daar hoort een deftige rijstijl bij, al moeten we eerlijk bekennen dat ons dat niet lukte toen er bij het stoplicht een Ferrari F355 naast kwam staan. Ondeugd kreeg de overhand en volgas reden we weg, de Ferrari-rijder even verbijsterd achterlatend. Die nam revanche en liet, ondersteund door het geluid van een getergd brullende V8, weten toch echt de snelste te zijn. Klopt als een bus, maar het is toch wel opmerkelijk hoe moeiteloos de loodzware Corniche - 2735 kg leeg - van zijn plaats komt. Hij heeft dan ook een echte Rolls-motor met een zachtblazende turbo. Daardoor krijgt "ie de beschikking over 325 gezonde paarden en een machtig koppel van 738 Nm. Voor noodgevallen, zullen we maar zeggen. Als een vermogend kasteelheer rustig achteroverleunend in een comfortabele zetel, bezie je de omgeving onder het genot van een verkoelende bries. Kijk je voldaan uit over het prachtige hout op het dashboard en de fraai geplooide motorkap met aan diens einder de prestigieuze flying lady. Begraaf je je voeten zo diep mogelijk in de langharige lamswollen matten die dienen ter bescherming van het kostbare Wilton-tapijt op de vloer. Of zoom je in op de tientallen kleine details die de Corniche zo bijzonder maken. Wat kan het leven toch mooi zijn met zo"n ongekende hoeveelheid weelde om je heen.
En dan te bedenken dat er slechts 400 Corniche"s gebouwd zullen worden; omdat BMW in 2003 baas van Rolls-Royce wordt, is dit de laatste oer-Britse Rolls uit Crewe. Zou dus in de toekomst ook wel eens een waardevolle kunnen worden en dat is dan een beetje troost voor de astronomische aanschafprijs van ongeveer 1,25 miljoen gulden. Maar ja, de kopers van dit automobiele monument hebben waarschijnlijk al zes tot negen andere, niet al te bescheiden auto"s in hun garage staan en nemen deze er voor de lol bij. Precies zoals Rolls-Royce de Corniche zelf ook ziet: een feestnummer.

Signalement

Merk Rolls-Royce
Model Corniche
Carrosserie 4-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 6.750 cc
Maximaal vermogen 242 kW / 325 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 738 Nm bij 2.100 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 5.405 mm / 1.910 mm / 1.475 mm
Wielbasis 3.061 mm
Massa leeg 2.735 kg
Banden255/55VR17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 19,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rolls-Royce Corniche
Rolls-Royce Rolls-Royce Corniche
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rolls-Royce Corniche specificaties
  • Rolls-Royce Corniche occasions
  • Rolls-Royce Corniche video's
Advies en informatie
  • Rolls-Royce Corniche tests
  • Rolls-Royce Corniche gebruikersreviews
  • Rolls-Royce Corniche index
PREMIUM
Rolls-Royce Ghost - Eerste rijtest

Rolls-Royce Ghost - Eerste rijtest

Hoewel de Cullinan hem op de hielen zit, is het de Ghost die zich de populairste Rolls-Royce...

Lees meer
Rolls-Royce Ghost ontmoet Bentley Flying Spur

Rolls-Royce Ghost ontmoet Bentley Flying Spur

35

Een Franse ondertitel lijkt wat vreemd bij een video van twee Britse edel-limo's, maar de kippenvel-opwekkende...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Rolls-Royce Corniche (1981) - Blits Bezit

    Rolls-Royce Corniche (1981) - Blits Bezit

    • 11 augustus 2020
  • Nieuws
    Eric Cantona veilt z'n overgespoten Rolls-Royce

    Eric Cantona veilt z'n overgespoten Rolls-Royce

    33
    • 26 januari 2013
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rolls-Royce Phantom in het zwart gestoken

    Rolls-Royce Phantom in het zwart gestoken

    12
    • 15 juni 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Rolls-Royce Ghost Black Badge - zo rijdt mysterieuze kolos op circuit

    Eerste rijtest Rolls-Royce Ghost Black...

    19
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce-CEO: ‘bevoorrading dagelijkse zorg’

    Rolls-Royce-CEO: ‘bevoorrading dagelijkse...

    10
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce presenteert tweede Boat Tail

    Rolls-Royce presenteert tweede Boat Tail

    27
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Ghost: 700 pk en sinister

    Rolls-Royce Ghost: 700 pk en sinister

    12
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Rolls-Royce Phantom krijgt facelift

    Officieel: Rolls-Royce Phantom krijgt facelift

    37
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Cullinan als ruige offroader

    Rolls-Royce Cullinan als ruige offroader

    16
    • 7 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden