Rij-impressie Porsche Panamera E-Hybrid
Praal-Prius
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Veertien procent bijtellen en Porsche rijden? Wonderen bestaan nog. Maar of het leuk is? Rij mee en je weet het.
De Panamera gaat alweer vier jaar mee. Feit is dat hij al ruim vóór zijn introductie flink wat stof deed opwaaien. Iedereen vond er wel iets van, en dat was altijd extreem. Vermoedelijk had zelfs de Dalai Lama een uitgesproken mening over de nieuwe vierdeurs-Porsche. Ondergetekende hoorde aanvankelijk bij het kamp der verguizers, maar was in één keer om bij het aanschouwen van de indrukwekkende koets op het asfalt voor het vliegveld van München. Laag, enorm en ronduit intimiderend. Wat kunnen foto's bedriegen! En doemdenkers ook, want net als de eerder met hoongelach ontvangen Cayenne bleek de Panamera een succes. Meer dan 200 stuks per jaar is in deze klasse niet misselijk voor een klein, spruitjes etend land.
Dat spruitjes etende land wordt opnieuw op zijn wenken bediend, want met ingang van deze facelift is de Panamera Hybrid vervangen door de E-Hybrid. Dat is een plug-inhybride die slechts 71 gram CO2 per 100 kilometer uitstoot en daarmee dus in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Oké, over een prijs van ruim een ton, maar tel daar maar eens de volle mep over bij. Juist híér maakt korting op de bijtelling keihard verschil. Zet die treinwagons richting Leusden dus maar vast klaar, Porsche. Het is voor ons in elk geval reden genoeg om van alle momenteel beschikbare motoriseringen van de Panamera de E-Hybrid te kiezen.
De benzinemotor in de nieuwe plug-inhybride is dezelfde krachtbron als die in zijn voorganger: een 333 pk sterke, direct ingespoten V6 met compressor doet het belangrijkste werk. De elektromotor is daarentegen vervangen door een exemplaar met maar liefst twee keer zo veel vermogen (95 pk) en ook iets meer koppel (310 Nm). Gecombineerd komt dat neer op een maximumvermogen van 416 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 590 Nm vanaf 1.250 tot aan 4.000 omwentelingen per minuut. Bovendien onttrekt de elektromotor z'n voeding voortaan aan lithium-ionaccu's; die bieden meer capaciteit bij gelijkblijvend volume. Maar ze zijn ook zwaarder. Samen met de lader zorgt dat voor ruim 100 kilo extra gewicht. Maar omdat die massa nagenoeg volledig op de achteras rust, is de combinatie van motoren goed voor een 0-100-sprint van slechts 5,5 seconden, een halve tel sneller dan de hybride.
Foetsie
Wanneer we wegrijden, heeft onze E-Hybrid de hele nacht aan de stroom gehangen, en dat betekent dat de accu vol is. Rijden doen we dan om te beginnen ook op de ecologisch meest verantwoorde wijze. Daarbij valt op dat je het pedaal diep kunt intrappen voordat de auto besluit dat de benzinemotor moet worden bijgeschakeld. En dat betekent dat je heel behoorlijk volelektrisch rond kunt rijden. Het is een merkwaardige ervaring om op deze manier in een Porsche te rijden, maar de mensen die ruim een eeuw geleden overstapten op een gemotoriseerde koets, schijnen de geur van paardenzweet en -mest ook te hebben gemist. Prettig is dat deze hybride een gewone, getrapte automaat heeft, waardoor de ervaring van autorijden niet helemaal foetsie is. En de Panamera stuurt nog steeds als een echte Panamera, dus we brommen er als een soort human beatbox even een V8-roffeltje bij, en dan is het eigenlijk best genieten. Totdat er een collega-journalist vol gas in een Turbo langs komt denderen en het geweld van die motor tegen de bergwanden weerkaatst. Dan word je even klein. Maar ach, hij betaalt 25 procent over bijna het dubbele van het bedrag waar wij 14 procent over bijtellen. Leve de human beatbox! In de loop van de dag begint het te regenen en dan moet je bij stevig sturen rekening houden met het feit dat deze achterwielaandrijver flink wat extra gewicht op de achteras heeft liggen. Volledig elektrisch rijden kan tot 135 km/h en als je een groene rechtervoet hebt, moet dat 135 km lang kunnen. Terwijl andere plug-inhybrides de accu's daarna slechts tot het hoogstnoodzakelijke niveau bijladen, kan de Panamera met een druk op de E-Chargeknop de batterij volledig via de benzinemotor opladen. Je merkt dat de generator wat vermogen van de motor vergt, maar de V6 heeft reserves zat en diens klank is goed genoeg om weer even bij te kunnen komen van de elektrische trip.
Limousine
Hoewel we het grootste deel van de dag met de plug-inhybride rijden, kiezen we op de valreep een auto die twee andere belangrijke vernieuwingen van de Panamera in zich verenigt: de 4S Executive. De Executive-uitvoering is beschikbaar in combinatie met de 4S en de Turbo. Deze is expliciet bedoeld voor de man of vrouw die zich láát rijden. Achterin bieden ze gescheiden stoelen en meer comfort en dankzij de 15 centimeter langere wielbasis heb je er vooral aanzienlijk meer beenruimte. Een prijzige luxe overigens, want het kost op de Turbo € 19.400 en op de 4S zelfs € 26.400 extra. Verder moeten de S en 4S het voortaan doen met twee cilinders minder. Maar hoezeer we die heerlijke V8-klank ook zullen missen, de nieuwe V6-biturbo met zijn fantastische prestaties doet je zijn voorganger zó vergeten.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera Sport Turismo 2.9 4 E-Hybrid Pano Sport Chrono 360 softclose Navi Led 21"LM
- 2019
- 107.637 km

Porsche Panamera 2.9 4 E-Hybrid 467PK TECHART Grand GT Nr046 Sport Turismo PASM
- 2019
- 118.630 km

Porsche Panamera Sport Turismo 4.0 Turbo / 4-wiel besturing / Pano / BOSE
- 2018
- 71.235 km
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.