Porsche Panamera 4S Sport Turismo (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panamera 4S Sport Turismo |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Droomauto
- 53.000 km
Toen in 2017 de Sport Turismo op de markt kwam, wist ik het al... ooit komt ie er. Zó mooi... en in februari 2022 kwam deze er. 2018, weinig km, en mét trekhaak. Veel bekritiseerd als ik met een boottrailer of aanhanger gespot wordt langs de weg (onder zo'n auto hoort geen trekhaak, vind "men"), maar lekker belangrijk... wel veel positieve reacties op parkeerplaatsen, en veel duimpjes omhoog, het is een opvallende verschijning.
Na de BMW m550d touring, en meerdere 5 serie diesels, was de tijd rijp voor een upgrade. Qua kosten (wegenbelasting-verbruik) is zo'n Panamera misschien iets minder gunstig, naar ik vind dat het waard.
Wat direct opvalt is het interieur en dashboard..strak, en mooi afgewerkt. De zitpositie is in één woord geweldig. De grom bij een koude start vind ik top.. de buren wellicht iets minder.. dan het rijden. Bij normaal tot rustig rijden is dit zó comfortabel! Iedere oneffenheid op de weg wordt mooi gladgestreken door het onderstel, en verkeersdrempels voel je nauwelijks. Geen spoor van zenuwachtigheid, of uitnodiging tot hard rijden, in tegenstelling tot de BMW's die ik had. Zeer gebruiksvriendelijk, zelfs voor redelijk onervaren bestuurders. Bochten gaan ongemerkt met hogere snelheid, want dit ligt zeer strak op de weg. En áls je eenmaal goed gas geeft, en al helemaal in de sportstand, lijkt dit wel op plakband te rijden. Het moment waarop de achterkant iets uitbreekt lijkt volledig in strijd met alle natuurwetten. Ook bij snelheden boven de 250 kmh (duitsland uiteraard) ligt ie als een huis.
En, dan ook nog uitermate praktisch. Best een aardige kofferruimte, veel beenruimte achterin, veel meer dan in de 5 touring.
Het is dan ook een grote auto, maar daarvan merk je absoluut niets tijdens het rijden.
Het verbruik ligt gemiddeld op ongeveer 11 liter per 100 km. En dit bij een niet altijd economische rijstijl.
Enige pijnpuntje tot nu toe was een stukje metaal in de achterband. Deze was lek. Gevolg was de noodzakelijke aanschaf van 4 nieuwe banden..
Kortom, voor mij een droomauto, die de verwachtingen meer dan waarmaakt (tot nu toe). In sept staat een trip naar zuid Frankrijk op de planning.. ik kijk er nu al naar uit.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Porsche Panamera GTS - Rij-impressie

BMW M5 vs Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - Dubbeltest

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Audi RS6 Performance vs Porsche Panamera Turbo - Dubbeltest
