Porsche Panamera 4S (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panamera 4S |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Live a little
- 87.000 km
Na 5 jaar met plezier in een Jaguar XF Sportbreak diesel te hebben gereden, begon het weer te kriebelen: tijd voor een andere auto (niet omdat het moet, maar omdat het kan...).
Behalve de XF in het verleden ook o.a. een Chrysler 300C gereden; ik hou wel van 'net even wat anders'.
Budget waar ik me prettig bij voel is 35.000-40.000 euro. Daarmee kocht ik een XF en 300C van iets meer dan een jaar oud (auto's van rond de 60k nieuw). Probleemloos en comfortabel rijplezier, maar nog wel een pittige afschrijving te gaan in de 4 a 5 jaar dat ik die auto's bezat.
Anno 2022 ook de vraag: nog één keer iets op 'traditionele' brandstof of wordt het al elektrisch?
Vanwege meer thuis werken en opdrachtgevers wat dichter bij huis, is mijn verwachting dat ik de komende jaren niet meer dan 10.000-15.000 km/jaar zal rijden.
Dan is het te overzien als de nieuwe vierwieler net (niet) de 1 op 10 haalt en er benzine in de tank moet.
En dat opent de deuren naar een wat oudere, exclusievere, auto. Eentje die z'n afschrijving wel zo'n beetje heeft gehad, maar met een grotere kans op prijzig onderhoud.
Op de shortlist bleven uiteindelijk de Jaguar XJ van na 2010 (liefst een V8) en Porsche Panamera over; auto's met ieder een eigen uitstraling, maar ik heb ze altijd prachtig gevonden. Praktische selectiecriteria bij mijn zoektocht: vierzitter, daily driver, acceptabele bagageruimte.
Eerst een proefrit in een XJ. Reed prima, maar ook (te) herkenbaar vanuit de XF.
Toen de Panamera. Exemplaar gezocht met weinig kilometers, bekend onderhoud en de juiste specs (V8, kleurstelling (licht interieur), RS-velgen) én uiteraard passend binnen het budget.
Ik geloof dat ik feitelijk al verkocht was toen de auto met een luide V8-brul werd gestart. De 4S-versie uit 2010, 7-traps automaat met dubbele koppeling, luchtvering, sport- en sportplusstanden, sportuitlaat, Bose-surround-audio, stoelverwarming en -koeling, stuurverwarming. Alleen een achteruitrijcamera ontbreekt; laat ik wellicht nog een keer plaatsen. Interieur ziet er nog als nieuw uit.
Catalogusprijs ging destijds richting de 180k.
Uiteraard een aankoopkeuring laten uitvoeren; wat mij betreft een must bij dit soort aankopen. Daaruit kwam dat de automaat aan een spoeling toe was, hoewel het mij niet echt was opgevallen tijdens de proefrit; in opdracht van de verkoper (grote handelaar) uitgevoerd.
Half februari (2022) de auto opgehaald, dus ik rij er nu (eind april 2022) zo'n 10 weken mee.
Nog elke keer een feestje om in te stappen.
Auto heeft 2 gezichten: je kan er heerlijk relaxed mee cruisen. Automaat schakelt boterzacht en al bij lage snelheden op naar de 7e trap. De motor is dan nauwelijks te horen; bandengeluid is er wel, maar niet op een hinderlijke frequentie.
Maar trap je het rechterpedaal wat dieper in, dan komt de V8 echt tot leven en schiet je er met een rotvaart vandoor. De combinatie van snelheid én geluid doet het 'm; ook voor vrienden die meereden en ook in snelle elektrische auto's hebben gezeten.
In mijn beleving laat de Porsche zich snel en direct sturen, ondanks 5 m lang, 2 m breed en ruim 1.800 kg. Al zal dat gevoel in een 911 of Boxster zeker anders zijn.
Recentelijk de auto een grote beurt laten geven door een Porschespecialist en een aantal zaken laten meepakken die om de 6 jaar, 12 jaar en/of 90.000 km moeten (o.a. luchtfilter, bougies). Tijdens de beurt bleek dat bij 6 van de 8 bobines er scheurtjes in de plastic behuizing zaten; materiaal dat na 12 jaar aan vervanging toe is. Meteen alle 8 laten vervangen. Ook een kraak in de ophanging rechtsvoor laten verhelpen, door nieuwe rubbers te plaatsen. Nog geen 2.000 euro voor alle voornoemde werkzaamheden.
De vraag voor de komende jaren is natuurlijk of er nog meer leeftijdgerelateerde mankementen gaan opduiken. De aankoopkeuring en het oordeel van de Porschespecialist geven daar geen aanleiding toe, maar we gaan het zien.
Dus tot op heden nog geen moment spijt van mijn (gecalculeerde) gevoels- in plaats van rationele keuze. Ik ben nogal van het beredeneren, dus m'n gevoel volgen voelde best als een uitdaging; vandaar 'live a little'!
Zolang ik deze auto heb, zal ik zo nu en dan een update geven van mijn ervaringen.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust (al zit een proefrit er niet in).
groet,
Richard
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Porsche Panamera 4.8 Turbo / Keramisch / Schuifdak / Camera / Burmester / Dealer onderhouden / Sportuitlaat / ACC / Sportchrono / Stuurverwarming
- 2010
- 208.912 km

Porsche Panamera 4.8 4S Sport Chrono Org. NL 400PK! Full Option
- 2011
- 112.333 km

Porsche Panamera 4.8 GTS Automaat Akrapovich/Schuifdak/Trekhaak.
- 2012
- 151.793 km