Ford S-Max 2.0 SCTi (2010) - Test
Beter dan vliegen
35 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Naast uiterlijke verfrissingen geeft Ford de ruimtereuzen S-Max en Galaxy nog iets veel belangrijkers mee: een potente downsizemotor mét standaard gretige automaat. Helemaal 2010 dus. Waardoor we de auto hoger aanslaan dan het Sloveense chartervliegtuig dat ons naar de presentatie brengt.
Ford liep toch een beetje achter de feiten aan qua motortechniek. Met de nieuwe zogenaamde EcoBoost-motor van 2-liter inhoud, met directe injectie, turbo en variabele kleppentiming pér nokkenas, is de fabrikant uit Keulen weer helemaal bij de tijd. Zeker omdat ze achter deze nieuwe, (én zuinigere volgens Ford) motor standaard een 6-traps automaat monteren. En niet zo maar één, nee, eentje met dubbele koppeling, de zogenaamde Powershift. Dan ben je dus in één keer klaar.
Lekker vinnig
Zo blijkt. In de heuvels van Jerez, Zuid-Spanje, geven we de nieuwe S-Max 2.0 SCTi lekker van Jetje. Hij pakt het gretig op., Het lijkt erop dat VW's DSG iets sneller schakelt, maar dit is vergeleken met de vroegere automaat in S-Max (en Mondeo) een enorme stap vooruit. Ook de nieuwe motor (Mondeo krijgt hem ook) van 203 pk heeft er altijd zin in, sowieso vanaf zo'n 1500 toeren. En die Powershift sluit netjes aan op de krachtontplooiing van de motor. Zodat de gang er altijd in blijft. Een heerlijke aandrijflijn, uitnodigend ook, dus we zijn benieuwd of hij zijn 'zuinige' belofte ook inlost. Voor alle duidelijkheid: deze motor-bak vervangt zowel de 2.3 automaat als de 2.5 Turbo die voorheen in de S-Max werd gelepeld. Wat de combinatie sowieso waarmaakt: het ding is stil. En stille aandrijflijn doet soms banden- en windlawaai extra opvallen maar ook dat is niet aan de orde bij deze facelift. Goed gedaan.
Verstandige broer
Naast de S-Max is ook de Galaxy opgefrist (beide MPV's staan op Mondeo Wagon ondergrond). Die Galaxy is de nóg ruimere, statige van de 2. De S-Max wordt neergezet als de dynamische ruimte-Ford. Qua uiterlijk klopt dat sowieso. Een scherpere voor- en achterkant en een lager koetswerk maken de S-Max tot de mooie, vlotte jongen. De auto is ook uitnodigender. Dat heeft Ford goed gedaan, die differentiatie. Het heeft ze het marktleiderschap opgeleverd in een segment waar vroeger Renault en Chrysler de dienst uitmaakten.
Maar hoe dynamisch-Ford is die S-Max nu helemaal met 4,8 meter lengte en 1700 kilo op de weegschaal? Wel, net zo dynamisch als-ie was. Nauwelijks minder agiel dan de Mondeo Wagon maar je ontkomt er niet aan dat de auto toch iets meer onderstuurt en overhelt. Evengoed is het een prachtige reiswagen met beduidend beter zitmeubilair dan in de Sloveense charter vorige week.
Minpunten zijn er ook. Het dashboard blijft , net als in de Mondeo, een soort kermis. Heel veel knopjes, heel veel icoontjes en dat doet dan ook een beetje afbreuk aan de algehele ergonomie van de auto. De pookknop van de automaat bijvoorbeeld; dat kan sneller en soepeler. De bediening van de auto en de handelbaarheid kan nog even wat voor de hand liggender. En hou ook rekening met zijn 4,8 meter lang en 1,9 meter breed. Een S-Max prak je niet zo maar in een gaatje, de draaicirkel is serieus. Daar krijg je dan wel veel ruimte op de achterbank voor terug en een enorme bagageruimte. Een tweede achterbank, die de S-Max tot zevenzitter maakt, is een optie.
Road-movie materiaal
Toch is de S-Max geweldig basismateriaal voor een roadmovie. Want naast de goeie aandrijflijn biedt de Ford ook nog eens een goed onderstel, stevig en comfortabel. , waarmee het naar genoegen kilometers vreten is. Dus voor ongeveerd 42.500 (we hebben alleen nog richtprijzen) heb je een bijzonder mooi pakketje aan automobiel onder je achterste als je een fullsize MPV zoekt. Eind april, begin mei is de produktie op stoom om ook de Nederlandse dealers te bevoorraden.
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.