AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rij-impressie - Audi A4 Allroad
Audi voor wie?
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Audi brengt ook van de nieuwe A4 weer een Allroad-variant. Extra grondspeling, ruig uiterlijk en standaard vierwielaandrijving. Volgens Audi is het het beste van alles, een auto die sportiviteit en terreincapaciteiten combineert. Een beetje van alles wat dus, maar hoe is de optelsom van de kleine delen?
Toen nog niemand van een Q7 had gehoord, was er al de A6 Allroad. Een opgehoogde variant van de Audi A6 Avant met hoge instap, ruig uitziend plastic om de bumpers en (iets) meer terreinkwaliteiten. Een berekenende zet van Audi, want zo had het merk een soort van concurrent voor de BMW X5, zonder direct miljoenen te hoeven steken in de ontwikkeling van een geheel nieuw model. De SUV bleek echter een blijvertje. Zodoende is er sinds 2006 de Audi Q7 en sinds 2008 de kleinere Q5. Einde Allroad dus? Allerminst, er kwam zelfs een A4 Allroad bij. Die zit sinds 2009 tussen de A4 Avant en de Q5 in. Kennelijk is daar ruimte, want dit jaar maakt generatie één plaats voor een nieuwe A4 Allroad, die doorgaat op de ingezette koers. Dankzij banden met een hogere wang en langere veren heeft de auto 34 millimeter meer grondspeling dan een gewone A4, de aanloophoek is groter en aan de onderzijde zijn beschermplaten gemonteerd om schade te voorkomen. Vanbuiten zijn het vooral de traditionele zwarte bumperdelen en de prominente grille met verticale lamellen die opvallen. Uiteraard is elke Allroad standaard voorzien van Quattro-vierwielaandrijving.
Verschil in Quattro
Audi grijpt de introductie van de Allroad wel aan om een nieuwe variant van het vierwielaandrijvingssysteem te introduceren. Op de dieselmotoren blijft het bekende, volledig mechanische torsensysteem behouden, de benzinemotor krijgt Quattro met Ultra-technologie. Dat systeem maakt gebruik van twee elektronisch aangestuurde koppelingen, eentje na de transmissie en voor de cardanas, en eentje in het achterste differentieel. Op de snelweg staan beide koppelingen open en drijft de motor dus alleen de voorwielen aan. Het achterste differentieel staat bovendien open om de wrijving te verminderen en zo het verbruik terug te dringen. Mooie techniek, waar je in de praktijk niks van merkt. En dat is een compliment. De Allroad voelt precies zoals elke andere Audi met Quattro: veilig en met een overvloed aan tractie. Het systeem houdt elke tien milliseconden allerlei sensoren in de gaten en als er ook maar een kleine kans dreigt te ontstaan dat de voorwielen grip zouden kunnen verliezen, schakelt het systeem preventief de achteras in. Mocht het gripverlies heel onverwacht komen, bijvoorbeeld op een bevroren weggedeelte, dan reageert het systeem op het slippen van de wielen en schakelt het alsnog de vierwielaandrijving in. Zo'n situatie kwamen we bij de introductie echter niet tegen; altijd als we de vierwielaandrijving nodig hadden, was die al geactiveerd. Best knap, want met de 252 pk en 370 Nm is de 2,0-liter viercilinder turbomotor toch krachtig genoeg om de voorwielen te overweldigen. Vanaf 1.600 toeren staat het maximale koppel voor je klaar en tussen dat toerental en de toerenbegrenzer doet de Allroad altijd wat je vraagt als je gas geeft. De standaard zeventraps-S-Tronic schakelt voorbeeldig, vrijwel ongemerkt en bliksemsnel. De auto voelt niet GTI-achtig snel, maar is altijd vlot genoeg.
Meer veerweg
Het soepele karakter van de motor sluit naadloos aan bij de eveneens soepele vering. Met meer veerweg wordt de Allroad wat comfortabeler en dat maakt hem, meer nog dan de gewone A4, een heerlijke auto voor het betere autobahn-cruisen. Gemoedelijk danst de auto over de weg, zonder week aan te voelen. Voor het eerst krijgt de Allroad optioneel adaptieve dempers. Zet die in Dynamic en de auto gaat desgewenst op meer dan fatsoenlijke snelheid de bocht om, daarbij geholpen door het nieuwe Quattro-systeem, dat in Dynamic-stand ook meer kracht naar de achteras stuurt. Natuurlijk helt de Allroad meer over dan een gewone Avant, maar het compromis is prettig comfortabel met een vleugje dynamiek. Helaas liet Audi ons niet rijden in het terrein. Reken er echter op dat hij het prima doet met een paardentrailer in een drassige wei, maar dat je er echt geen Dakar-achtige situaties mee moet opzoeken. Dan rijst toch de vraag wat de meerwaarde dan is. Waar een A6 Allroad nog luchtvering met hoogteregeling toevoegt, staat de kleinere telg op stalen veren. Wij kunnen ons derhalve weinig situaties voorstellen waarin een A4 Avant met Quattro net te weinig zou zijn en een Q5 net te veel. Het grote verschil met de Q5 is dat de Allroad is gebaseerd op de huidige generatie A4 en dus dezelfde hoge afwerkingsgraad heeft en alle flitsende gadgets. Vanbinnen zijn ze identiek. Alleen kost die laatste bij gelijke uitrusting en motorisering wel enkele duizenden euro's meer. Dat komt voornamelijk omdat de CO2-uitstoot hoger ligt en dat wordt bestraft met meer bpm. De A4 Allroad is daardoor rationeel lastig te verantwoorden, want je betaalt zomaar € 4.000 meer voor een auto die er iets ruiger uitziet en marginaal beter presteert in het terrein dan een gewone A4 station. Dus waarom zou je? Of je moet écht niet kunnen wachten op de nieuwe Q5.
- +Sterke motoren
- +Beter in het terrein …
- -… maar ook niet heel veel
- -Vrij forse meerprijs
Lees ook
Autotest
Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI 272 pk (2016)
Vergelijkende test
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.