Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Vel Satis

Lekker keerpunt

Renault Vel Satis
  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
2 april 2002 om 09:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 16
AutoWeek 2002 week 16

Je leest het in AutoWeek 2002 week 16

Rijdt de Renault Vel Satis net zo extreem als dat het ding eruit ziet? Mais non. Maar een mijlpaal in de Franse autohistorie én in de geschiedenis van Renault is het wel. Al noemen we het liever een lekker keerpunt.

Was alles maar zo simpel als de topklasse van de Europese automobielmarkt. Kopers in die categorie van rond een ton willen maar een paar dingen: een Ster, een BMW, misschien een Audi en heel misschien een Volvo, Saab of Lexus. Klaar. Grote Franse top-automobielen, of goed geoutilleerde 'gewone' Japanse klasseproducten komen er niet aan te pas.

Dus... dus moet je iets als merk dat niet bij die top in die klasse hoort. Waar Peugeot de zoveelste poging waagt met een nieuwe 605 in de vorm van een 607, gooit Renault het over een heel andere boeg. 'We gaan het helemaal anders doen, we gaan onze eigen eigenzinnige koers verder vormgeven, daar is de markt rijp voor', zo vliegt het over de Parijse bureaus. Dat betekent niet proberen om ook een van de Duitse Drie te worden maar op andere, originele onderdelen proberen uit te blinken. Zie daar: de Vel Satis. Bijna net zo vreemd als de Avantime, maar een stuk praktischer en down to earth. Vier portieren, vier riante zitplaatsen, plenty kofferruimte en bovengemiddelde motoriseringen, al worden de snoepjes van de krachtbronnenreeks ingekocht van andere merken...

Geen ruimte-auto, wel praktisch
De imposante koets openmaken doe je met een druk op een creditcard, net als bij de Laguna. Stap in en je merkt dat de auto hoger is dan een A6 of 5-serie. Of een Safrane. Creditcard in de gleuf en met en druk op de startknop maak je de zescilinder wakker. We reden de 3,5-liter V6 benzinemotor (van Nissan) en de 3,0-liter V6 turbodiesel (van Isuzu) en de grap is: je hoort bijna geen verschil! Heus, bij 210 km/h op de teller (we rijden de diesel, de 3.5 loopt 235 km/h) hoor je best wat windgeruis in de Vel Satis, maar de motor hoor je alleen bij fors optrekken. Dit is dus Lexus-niveau qua stilte! Een technische Renault-man maakt bij de presentatie van het nieuwe model duidelijk dat veel gewicht van de Vel Satis is gaan zitten in geluidsisolatie. Daarom komt de auto ondanks aluminium zijpanelen, kofferbakklep en motorkap toch aan 1600 tot 1700 kilogram. We zijn geneigd hem te geloven als we per Vel Satis door het groene Franse land rondom Parijs knallen. En toch zonder stress kunnen praten.
Minder is het gevoel in de besturing; we hadden toch wel wat meer betrokken willen worden bij het gedoe rondom de voorwielen. Het stuurwiel (houtafwerking is optie op duurste Initiale-uitvoering) pakt heus lekker aan en is in hoogte en diepte verstelbaar, maar het communiceert onvoldoende en dat was bij Renault altijd zo goed voor elkaar.
Hoe is de zitpositie? Opmerkelijk. Je zit hoger dan in een Safrane, minder busachtig dan in een Espace maar overheersend is toch wel het gevoel dat je veel lucht om je heen hebt. In tegenstelling tot 'speeltje' Avantime is de Vel Satis heus een praktische auto met een riante achterbankruimte alleen... eigenzinnig... Want de auto is een originele vierzitter. Puur ingericht op vier volwassenen en die zitten dan ook vorstelijk. Ook de bagageruimte is meer dan voldoende. Mede door die aparte, geknakte achterklep. Over knakken gesproken: de twee voorste stoelen hebben een rugleuning die in delen verstelbaar is. Het deel dat de bovenste rughelft en schouderbladen moet ondersteunen, is apart kantelbaar. En uniek voor de Vel Satis, is dat de veiligheidsgordel aan de voorstoel is verankerd. Ook geinig: het ver- of ontgrendelen van de achterklep gaat gepaard met een SF-achtig zoemgeluidje, dat thuishoort in de vroegere Star Wars-films.

Verwennerij
De nieuwe Vel Satis is een reisauto van hoog niveau. Door (het gebrek aan) dat geluid dus en een onderstel dat het midden houdt tussen Frans zacht en voldoende stuur-stevig. Hij nodigt niet uit tot ruig stuurwerk maar ga je toch wat verder, dan is de auto niet hopeloos onderstuurd en blijft het overhellen netjes binnen de perken. Maar, zoals gezegd, erg communicatief is het ook allemaal niet en dat maakt de VS niet tot een rijders-cross-over. Cross-over vinden we wel een goeie want de Vel is een halve limo, een kwart ruimteauto en voor een kwart een gedurfde, opmerkelijk vormgegeven rariteit. Minder dan bij de Avantime maar toch ook bij de Vel Satis aanwezig: het gevoel dat 'ie zich niet van harte naar je hand laat zetten. Tikkeltje log. Heus, de acceleratiecijfers in rechte lijn zijn voor elkaar, maar de eenheid met de bestuurder missen we.

Zeker bij de tijd
Een automatische handrem die zelf ontgrendelt bij een tikkie gas geven, een nieuwe, compacte achterwielophanging, zichzelf inschakelende ruitenwissers, verlichting en een cruise control met afstandscontrole; het zijn allemaal zaken die de Vel Satis up-to-date maken om een topklasser te kunnen zijn. Over ESP, een apart regelbare airco voor achterin en de zij- en window-airbags hebben we het geeneens meer. Ook deze auto zit zo bomvol elektronica, dat je er niet aan moet denken wat er gebeurt als er eens echt iets fout zit. En behalve een standaard navigatiesysteem op de duurste Initiale-uitvoering, is al heel snel een DVD-systeem voor de achterpassagiers leverbaar. Bij de tijd dus.

Om kort te gaan
We reden in Frankrijk vorige week alleen de zescilinders met automaat. Ronduit heerlijk. Maar als uitzonderlijk kunnen we de rijervaring niet bestempelen. Bovengemiddeld was wel de belangstelling van de Parijse medeweggebruikers; het bekijks dat je hebt met de Vel Satis is bijzonder bovengemiddeld. Komen we terug bij dat keerpunt. Renault wil met de Vel Satis mensen aanspreken van niveau. Maar die moeten dan niet bepaald huiverig zijn van een beetje opvallend rondrijden. Renault heeft met de lancering van de Vel Satis definitief een eind gemaakt aan zijn pogingen om de Duitse topklasse met de geijkte middelen aan te vallen. Het Franse merk komt met een eigen, gedurfde visie en een daarbij passende auto in die klasse. Vaarwel saaie, veilig vormgegeven zakensedan; leve het excentrieke! Het zou niet de eerste keer zijn, dat Renault de auto-toekomst juist blijkt in te schatten. En de moed van de Fransen verdient lof. Aan de andere kant: ze zullen wel moeten, want anders wordt het nooit wat in de Oberklasse.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Vel Satis
Renault Renault Vel Satis

Uitgelicht aanbod

    Renault Vel Satis Initiale 2.0 Turbo 170 pk - leder - automaat - zeer compleet!

    Renault Vel Satis Initiale 2.0 Turbo 170 pk - leder - automaat - zeer compleet!

    • 2007
    • 250.602 km

    € 3.500

    Renault Vel Satis 2.0 16V Exception / NAVI / AIRCO-ECC / SUNROOF / CRUISE-CTR. / TREKHAAK / PDC /

    Renault Vel Satis 2.0 16V Exception / NAVI / AIRCO-ECC / SUNROOF / CRUISE-CTR. / TREKHAAK / PDC /

    • 2008
    • 330.619 km

    € 2.990

    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale | Uniek | Open dak | Stoelverwarming | Leer |

    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale | Uniek | Open dak | Stoelverwarming | Leer |

    • 2008
    • 145.969 km

    € 14.950

Meer Renault Vel Satis occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Vel Satis specificaties
  • Renault Vel Satis occasions
  • Renault Vel Satis video's
Advies en informatie
  • Renault Vel Satis tests
  • Renault Vel Satis gebruikersreviews
  • Renault Vel Satis index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale (2002)

    4
    • 29 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège...

    5
    • 23 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception (2006)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception...

    3
    • 12 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception (2004)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception...

    1
    • 11 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilge (2005)

    Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilge...

    10
    • 30 december 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale (2005)

    Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale...

    1
    • 23 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression (2004)

    Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Expression...

    20
    • 29 mei 2010
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Occasion Dubbeltest - Citroën C6 vs Renault Vel Satis

    Occasion Dubbeltest - Citroën C6 vs Renault...

    93
    • 14 mei 2015
  • PREMIUM
    Citroën C6 - Renault Vel Satis

    Citroën C6 - Renault Vel Satis

    • 11 mei 2015
  • Nieuws
    Geen nieuwe Vel Satis op basis E-klasse

    Geen nieuwe Vel Satis op basis E-klasse...

    19
    • 14 maart 2013
  • Nieuws
    VriMiBolide: Renault Vel Satis

    VriMiBolide: Renault Vel Satis

    50
    • 27 juli 2012
  • Nieuws
    Renault Vel Satis uitverkocht!

    Renault Vel Satis uitverkocht!

    79
    • 17 november 2009
  • Nieuws
    Opvolger Renault Vel Satis uitgesteld

    Opvolger Renault Vel Satis uitgesteld

    32
    • 18 augustus 2008
  • Nieuws
    Nieuwe diesel voor Renault Vel Satis

    Nieuwe diesel voor Renault Vel Satis

    • 21 juni 2006
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden