Renault Scénic Xmod TCE 130 (2014)
Modderproof
Neem de RX4 van de eerste generatie Scénic, die niet alleen extreem hoog op de poten stond en 4x4 had, er prijkte achterop een heus reservewiel alsof je er zo van Parijs naar Vladiwostok mee kon rijden. Van de vorige Scénic was er de Conquest, zonder 4WD maar met uiterlijke aanpassingen en daarvan is deze Xmod weer de opvolger.
Maar, voorwielaandrijving of niet, een speciaal geprogrammeerd ESP moet 'm door modder- of sneeuwsporen helpen. Het kent een normale weg-stand, een expert-stand en een onverharde weg-stand en werkt bij het banjeren door de prut, en die laatste twee werken bij snelheden tot 40 km/h. Voor de vorm zijn we even een stukje akker ingedoken, en op dergelijke soorten ondergrond zie je aan een fel oplichtend lampje dat de elektronica van de tractieregeling als een dolle aan het werk is om de voorwielen grip te laten vinden.
De knop van het Extended Grip-systeem zit naast een versnellingspook die we kennen van de Laguna. Wat opvalt is de exacte manier van schakelen van de zesbak. En nog meer indruk maakt de motor. De hele week zijn we in de veronderstelling met een 1.4 turbo op pad te zijn, want TCE 130 dat stond bij Renault altijd voor een benzinemotor met die inhoud. Maar wat blijkt, voorin de neus ligt het 1.2 TCE-blok, ook met 130 pk!. Weliswaar ook een viercilinder, maar voor deze inhoud en een dergelijk zware auto, slaagt hij er heel goed in de auto op gang te krijgen. Dat doet hij in serene rust.
De Scénic Xmod heeft een geraffineerde aandrijflijn maar aan de auto zelf merk je dat hij op leeftijd begint te raken. Het interieur is qua materiaalgebruik en afwerking niet van het niveau van modernere concurrenten. Ook de zithouding verraadt het al wat oudere concept van de mpv, zo staat het stuur wat schuin. Overhellen doet de auto flink, wel komt het onderstel comfortabel over. De meest logische concurrent voor deze Xmod-versie is de Peugeot 3008. Da's een echte crossover, meer mpv dan suv, maar hij heeft af fabriek dat stoere, onverzettelijke uiterlijk dat bij de laatste categorie hoort. En jawel, ook op die auto kun je speciale tractieregeling krijgen, Grip Control, die je ondanks het ontbreken van 4WD op gladde ondergrond vooruit helpt. En zo lijkt de komst van de Xmod-versie van de Scénic vooral een marketingtruc de mpv van Renault weer even onder de aandacht te brengen.
Oordeel
Speciaal bumperwerk, zwarte beplating van de zijkant en een speciaal ESP-systeem voor rijden op gladde ondergrond. Dat is in het kort de toegevoegde waarde van de Xmod, ten opzichte van de gewone Scénic. Op ons maakt de 1.2 turbomotor nog de meeste indruk. Die TCE presteert goed in opperste stilte.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Scénic XMod TCe 130 Bose |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.372 mm / 1.845 mm / 1.656 mm |
Wielbasis | 2.704 mm |
Massa leeg | 1.316 kg |
Laadvermogen | 652 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 705 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Nissan Qashqai - Renault Scénic Xmod
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.