Renault Modus (2004) - Test
Modieus maatje
- Stéphan Vermeulen
- Eerste rijtest
Renault is MPV-pionier, maar het gamma miste nog een compacte ruimteauto tussen de Twingo en de Scénic. Daar is verandering ingekomen met de Modus. Een auto die vrienden zal maken: de looks en de rijeigenschappen zijn goed en het interieur is lekker variabel.
Pak het platform van een compacte auto, ga zo veel mogelijk de hoogte in en zet er een achterbank in waarmee je naar hartelust kunt variëren. Da's de formule die fabrikanten voor kleine MPV's hanteren. En met succes, kijk maar naar de verkoopcijfers van de Opel Meriva. In het geval van de Modus heeft Renault een nieuwe bodemplaat gebruikt. Het is dezelfde die het merk volgend jaar voor de nieuwe Clio toepast, de Nissan Micra maakt er al gebruik van. In dat opzicht kun je de Modus zien als een Clio MPV. Qua uiterlijk heeft Renaults nieuwste echter meer weg van een opgeblazen Twingo. Hij heeft guitige koplampen, een kort neusje en een soort Boeing 747-achtige koepel in het dak. De C-stijl die een tikje terugloopt, lijkt wel wat op die van de Scénic. Een echte Renault dus, die Modus.
Digitaal
Met een buitenlengte van de 3,79 meter moet de auto zijn meerdere erkennen in concurrent Opel Meriva, maar binnenin gaat het er bij de Modus wel een stuk moderner aan toe. Hoewel, een digitaal instrumentarium kwam twintig jaar geleden ook al voor. Bij de Modus is het centraal op het dashboard geplaatst, onder een forse overkapping. Gelukkig maar, want in de Espace en Scénic zijn de cijfers bij felle zon nauwelijks afleesbaar, en dat komt door het te kleine 'afdak'. Renault heeft blijkbaar goed geluisterd naar kritieken op de twee grotere MPV's, want de kunststoffen die de Fransen toepassen voor het Modus-dashboard kunnen ons een stuk beter bekoren. Ze zijn vrij zacht en zien er keurig uit voor een auto die 15.000 euro kost. Maar op de console tussen de voorstoelen heeft Renault duidelijk bespaard. Die oogt minder fraai dan de rest van het interieur. Bij toeval ontdekken we nog de sigarettenaansteker achter de versnellingspook, alsof de interieurontwerpers er op het laatste moment achter kwamen dat die er nog in moest. Maar laten we over zo'n klein detail niet al te veel doorzeuren, want verder steekt de Modus gewoon goed in elkaar. De zitpositie achter het stuur laat weinig te wensen over, hoewel het stuur niet axiaal verstelbaar is. Maar gelukkig staat het niet te vlak. De schakelpook vond een plekje tussen de voorstoelen.
Twee- of driezits
De voorpassagiers zitten op stoelen met lange leuningen en zittingen en voldoende zijdelingse steun. Achterpassagiers zullen misschien over te korte leuningen klagen, maar zet je de bank in de tweezitsopstelling, dan heb je zeeën van ruimte. En dan te bedenken dat je in een auto van 3,79 meter lengte zit! We kenden de achterbank die transformeert van een drie- naar een tweezitsbank al van de Ford Focus C-Max en de Opel Meriva, maar bij een Renault gebeurt dat echt in een handomdraai. Je klapt de middelste zitting omhoog, en met een greep aan de rechterzijde schuif je de overgebleven zittingen naar elkaar. Hartstikke simpel! En bovendien is deze constructie vrij licht vergeleken bij die van de C-Max en de Meriva, waarbij zittingen over een rails glijden. Nu weegt een eenvoudige Modus ook al bijna 1.100 kilo, dus waar praat je over? Renault bedacht twaalf jaar geleden al de verschuifbare achterbank, de Modus heeft 'm eveneens. In de driezitsopstelling kan hij echter niet helemaal naar achteren, waardoor er minder beenruimte overblijft. Typische MPV-trucs heeft de Modus in overvloed, zo biedt de rechtervoorstoel opbergruimte onder de zitting. Hoe vaak leg je niet even snel wat spullen op de passagiersstoel, die dan vervolgens alle kanten op gaan? Precies, een praktische vinding dus. Renault monteert ook nog een achterklep die in twee delen opent, het onderste deel laat zich separaat openen. En wie de zon op zijn of haar bolletje wil voelen, kan kiezen uit twee verschillende zonnedaken.
Stil onderstel
De Modus heeft de dus de juiste looks en handige stoelentrucs, maar hoe rijdt 'ie eigenlijk? Het eerste wat tijdens de kennismaking op Portugese bodem opvalt, is de stilte die in de auto heerst. Dat komt vooral door het goed gedempte onderstel. Er dringen weinig rijgeluiden in de Modus door, waardoor het geruis van de wind des te meer opvalt. In de 1,5-liter dCi gaat het er nog het rustigst aan toe. We reden de versie met 80 pk, een soepele krachtbron en je hoort nauwelijks dat het een diesel is. Een keurige zelfontbrander met voldoende pit. Als we later in de basisversie stappen, met een 1,2-liter zestienklepper aan boord, vrezen we het ergste. Maar het kost de kleine benzinemotor totaal geen moeite de Modus te doen versnellen. Oké, je hoort hem flink werken, maar we rijden dan ook in heuvelachtig gebied. In ons vlakke land kan de Modus een stuk beter uit de voeten met die basismotor.
Hoog zwaartepunt
Bij directe stuurbewegingen voel je dat de Modus een hoog zwaartepunt heeft. Maar verder doet de Renault geen gekke dingen, ook niet in snelle bochten. Hij is licht onderstuurd, en voelt goedmoedig aan. En het onderstel is niet alleen stil, vering en demping doen hun werk prima. De schokdempers voelen stevig aan maar zeker niet te hard, en het overhellen blijft binnen de perken. Daarmee bieden de vering en demping een fraaie balans. We hebben al vaker kritiek geuit op de gevoelloze besturing van Renaults, bij de Modus geeft het stuur eveneens weinig feedback. Maar we hebben de indruk dat het systeem beter werkt dan dat van de Mégane. Halverwege voelt het zwaarder aan, alsof je met een trekveer aan de slag bent. De versnellingspook is evenmin het toppunt van communicatie, maar je voelt in elk geval wel wanneer de bak in een verzet belandt. Daarbij maakt de pook een goedkoop 'klikklak-geluid'. Maar de Modus hoeft natuurlijk niet dezelfde rijsensatie als een pure sportieveling te bieden.
Net onder 15 mille
Voor wie is de Modus bedoeld? Renault verwacht zowel mensen die de overstap van een Scénic maken omdat ze kleiner willen gaan rijden als hatchback-bezitters die een hogere zit wensen. Met de veiligheid zit het wel snor, de Modus heeft namelijk – mede dankzij de zes standaard airbags - bij de recente EuroNCAP-botsproeven goed gescoord. Voor actieve veiligheid zorgt ABS, dat ook standaard is op de 1.2 16V Authentique Basis. Dat is de enige Modus die minder dan 15 mille kost, namelijk € 14.995. Renault hanteert vijf uitrustingsniveaus, in Renault-taal 'ambiances': Authentique, Expression, Dynamique, Privilège en later de supercomplete Initiale. Vanaf de Expression zijn de spiegelbehuizing en de bumpers in kleur meegespoten, vanaf de Dynamique zijn lichtmetalen wielen standaard. Het motorenaanbod bestaat uit de 1.2 16V met 75 pk, de 1.4 16V met 98 pk, de 1.6 16V met 113 pk en voor de dieselrijder is er keus uit twee 1.5 dCi's, eentje met 65 en een met 80 pk.
Prijzen Renault Modus
1.2 16V vanaf € 14.995
1.4 16V vanaf € 15.595
1.6 16V vanaf € 16.295
1.6 16V automaat vanaf € 17.795
1.5 dCi 65 pk vanaf € 18.595
1.5 dCi 80 pk vanaf € 19.495
Had je deze auto's al gezien?

Renault Modus 1.4-16V Expression Luxe CLIMATE- EN CRUISE CONTROLE/ ETC... 1e EIGENAAR! EN DEALER ONDERHOUDEN! RIJKLAAR!
- 2004
- 119.282 km

Renault Modus 1.2-16V Authentique Airco Bj:2007
- 2007
- 184.422 km

Renault Modus 1.4-16V Dynamique Luxe | airco | radio cd | cruise control | 4x elektrische ramen + spiegels
- 2004
- 200.375 km