Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane Cabriolet

Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport (1999)

Smakelijk

Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport (1999)
  • Autotest
11 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hoewel de vernieuwde Renault Mégane zijn aangezicht enigszins geschonden heeft, is de dakloze variant van Renaults succesnummer er niet minder begeerlijk op geworden. We raakten er na een weekje toeren nogal verslingerd aan.

Voor dit zonnige testrapport gingen we op stap met de Cabriolet, eigenlijk de leukste Mégane. Een door zijn hoog oplopende taille en "snel" gesneden dak sportief gelijnde blitskikker. De nieuwe neus is nog steeds niet onze favoriet; met name de grilletjes vallen erg uit de toon. Maar de strakke, stevige bilpartij met de racy bultjes op de afdekplaat van de kap maken veel goed. En die bultjes liggen zo bloot, want het openen van de kap met kunststof achterruit is echt een fluitje van een cent. De ene centrale hendel boven de voorruit losdraaien en de kap iets omhoog duwen, achterkant tegen de aanslag drukken waardoor de afdekplaat elektrisch wordt ontgrendeld, kap samenvouwen en de afdekplaat dichtdrukken. Met handbediening ga je in 20 tellen van helemaal open naar helemaal dicht. O ja, ook onze supergemene test op waterdichtheid doorstond de Mégane goed. Door die prettige en snelle bediening ga je trouwens automatisch meer open rijden, ook op korte stukjes. Je zit heel behoorlijk uit de wind en het trillen van de voorste gordels onder invloed van de rijwind valt heel erg mee. Het koetswerk scoort op het onderdeel stijfheid een dikke voldoende; pas op echt beroerd wegdek zie je de voorruitstijlen wat bewegen als er een hobbel wordt genomen. Renault heeft ook gedacht aan speciale cabriovoorzieningen: een afsluitbaar dashboardkastje, kofferbak op de centrale vergrendeling en in die bak een van daaruit afsluitbaar skiluik. Die kofferbak heeft fatsoenlijke afmetingen, al neemt de opbergbak voor de kap flink wat ruimte in. Overigens lijkt de Cabriolet een open versie van de Coupé, maar voor meer ruimte in de kofferbak en een betere balans in de lijn is de cabrio van achteren negen centimeter langer.

Geen volwaardige vierzitter
Die extra lengte heeft geen invloed op de zitruimte, een potentiële Cabriolet-koper moet zich serieus afvragen of «ie vier echte zitplaatsen nodig heeft. Achterin is de Mégane Cabriolet krap voor volwassenen; voor korte ritjes is het te doen, maar lange ritten zijn slecht voor de vriendschap. Voorin is er geen vuiltje aan de lucht: genoeg bewegingsvrijheid op prima zittende, kuipvormige voorstoelen.
Hoewel Renault de open Mégane alleen in Sport-versie levert, is daar weinig van te merken in het veercomfort. Gelukkig maar, want bij een hard geveerde cabrio moet de koets meer van de wegoneffenheden mee opvangen en gaat daardoor veel eerder klapperen en rammelen. De Mégane Cabriolet zoeft comfortabel over het asfalt en laat zich netjes in de juiste richting dirigeren. Ook hier geen sportieve gevoelens, maar gewoon voldoende nauwkeurig en direct.
In dit beeld past de nieuwe 1,4 liter metende zestienklepper perfect. Hij loopt soepeltjes, is aangenaam stil ondanks dat "ie behoorlijk toeren draait en ook nog eens opvallend zuinig. We hebben veel open gereden en dan rij je wel wat rustiger, maar een score van 1:13,7 vinden we toch heel mooi. Het motortje bouwt zijn trekkracht mooi geleidelijk op, maar heeft onderin toch wat moeite; dat zie je met name aan de 80-120 km/h in de vijfde versnelling. Desondanks valt er met deze 1.4 in de dakloze Mégane prima te leven. Ook omdat de eraan gekoppelde vijfbak een genot is om in te roeren.
Het remsysteem is standaard voorzien van ABS en hoge vertragingen zijn probleemloos mogelijk als je even gewend bent aan de manier van doseren bij een paniekstop. Onder normale omstandigheden werken de vier stoppers uit de kunst. Dan werpen we tot slot nog een blik op de commandocentrale die goed is af te lezen en in de Cabriolet standaard witte wijzerplaten heeft. De bestuurder vindt er ook veel knopjes voor elektrisch genot, waarmee de Mégane Cabriolet nu standaard is uitgerust - ook een boordcomputer hoort daarbij. Daarmee zijn we ook meteen bij één van de hele sterke punten van deze auto, de bijzonder complete uitrusting. Renault vraagt voor deze auto zo"n f 46.000 en dat is heel scherp. Als we daar dan ook nog eens helemaal verslingerd aan raken, dan moge duidelijk zijn dat dit een heel begeerlijke cabrio is. En wie die 1.4 toch te weinig vindt? Voor duizend piek meer heb je de 1.6 16V, maar deze 1.4 16V is volgens ons smakelijk genoeg.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.144

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.081 mm / 1.698 mm / 1.368 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 595 kg
Banden185/55HR15Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 156 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 619
Bekijk nu ⟩
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    • 1999
    • 89.000 km

    € 2.999

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 165.850 km

    prijs op aanvraag

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    • 1999
    • 111.501 km

    € 1.799

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
meer reviews
Win een vakantiekar: Renault Mégane Cabrio

Win een vakantiekar: Renault Mégane Cabrio

52

Voor het vierde achtereenvolgende jaar geeft AutoWeek vier weken lang elke week een vakantiekar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    23
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    89
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden