Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Gesleten tuning

21 reacties

Video
AutoWeek 15 2021
AutoWeek 15 2021

Je leest het in AutoWeek 15 2021

Een Renault Laguna met de 180 pk sterke diesel vind je in Nederland niet als occasion; die is hier nieuw maar mondjesmaat verkocht. Dus haalde de huidige eigenaar er een uit Duitsland. Die was toen al getuned, maar de aanpassing verdween toen er een motorcomputer kapot ging. Dus liet hij zijn auto opnieuw aanpassen, en wel bij Procar.

Ga je met de uit Polen afkomstige Krysztof Rajkowski over auto’s praten, dan ben je aan het goede adres. Dan komen er al snel goede verhalen over tochten met Mercedessen naar Polen in de tijd dat de maximumsnelheid er nog niet zo toe deed. Voor de gelegenheid heeft hij het pasje van zijn lidmaatschap van de Poolse autoclub uit zijn jonge jaren meegenomen. Het is wel duidelijk: hier stroomt een beetje benzine door de aderen. Denk dus maar niet dat Krysztof op zijn oude dag in een Opel Meriva of Toyota Yaris zit.

Het is een Renault Laguna geworden. En wat voor eentje. Een versie met de 180 pk sterke diesel vind je in Nederland niet als occasion; die is hier nieuw maar mondjesmaat verkocht, dus haalde Krysztof er een uit Duitsland. Die was toen al getuned, maar de aanpassing verdween toen er een motorcomputer kapot ging. Dus liet hij zijn auto opnieuw aanpassen, en wel bij Procar. Dat is inmiddels drieënhalf jaar geleden gebeurd, bij een kilometerstand van rond de 130.000. Vandaag komt Krysztof eens kijken of die tuner zijn belofte van toen waarmaakt.

MOEILIJK

“Ze beloven daar een vermogen van tussen de 230 en 250 pk. Ik heb gewoon de tuner gezocht die het hoogste vermogen belooft”, verklaart Krysztof. Dat vinden wij nogal wat: een toename van 50 tot 70 pk vanaf een toch al niet misselijke 180. Is die auto nog wel te besturen met al dat vermogen en alleen voorwielaandrijving? Krysztof: “Hij heeft veel moeite met grip zoeken, maar vanaf ongeveer 10 km/h is het goed te doen. Maar een sprint van 0 naar 100 km/h is moeilijk voor elkaar te krijgen. Dan kan hij zijn vermogen niet goed kwijt.” Maar snel is de Laguna zeker wel: “Op de autobahn heb ik er eens 250 km/h mee gereden, op weg naar Polen inderdaad.”

Bij de meting komt Ghisbert van Ginhoven niet verder dan 200 pk; het koppel is met 50 Nm toegenomen. Dat is niet bepaald wat de tuner heeft beloofd. “Ik vond het ook al een optimistische opgave voor deze motor”, zegt hij. “Maar het is een behoorlijke tijd geleden dat de tuning is uitgevoerd. Dat vermogen verdwijnt langzamerhand weer door slijtage.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Estate 2.0 dCi 150 Parisiènne GT
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.490

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.803 mm / 1.811 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.756 mm
Massa leeg 1.402 kg
Laadvermogen 649 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.