Renault Kwid - Eerste rijtest
Stoer karretje maakt geen kans in Europa
- Tony Vos
- Eerste rijtest
Behalve in Noord-Amerika levert Renault auto's in de hele wereld. Dat zijn niet vanzelfsprekend de modellen die we in Europa kennen. In Brazilië rijdt sinds vorig jaar de Kwid, een compact model van het formaat Twingo. Dat lijkt dubbelop, maar een kennismaking bewijst het tegendeel.
De Indiase Renault designstudio toonde in 2014 de Kwid, een concept-car van een kleurrijke mini- SUV. Een ruige auto in compact formaat, waarvan het overduidelijk was dat hij niet als zodanig in productie zou gaan. Maar in 2015 verscheen de naam Kwid op een nieuw instapmodel van Renault voor de Indiase markt. Een model met een SUV-predikaat, maar zijn lengte van 3,68 meter, hoogte van 1,47 meter en breedte van 1,58 meter bestemmen hem voor het A-segment. India is echter niet Europa en daarom is de kleine Renault qua voorzieningen op de lokale eisen afgestemd. Tal van veiligheidsvoorzieningen die hier standaard zijn, moet de Kwid ontberen.
Sinds 2017 staat de Kwid ook op de keuzekaart van de Zuid-Amerikaanse autokoper. Renault bouwt het model op het Renault-Nissan A-platform in de eigen fabriek in het Braziliaanse Curitiba. De Braziliaanse Kwid is een stuk zwaarder dan de Indiase variant vanwege een aanzienlijke uitbreiding van de veiligheidsvoorzieningen. Qua vormgeving blijft de Kwid zichzelf, ongeacht waar het model wordt geleverd. De ontwerpers hebben stoere bumpers en zwarte randen langs de wielkasten aangebracht om het effect van een SUV te bereiken. De bodemvrijheid is met 18 cm een stuk royaler dan bij een gemiddelde Europese A-segmenter. Waar- om dat is, wordt al snel duidelijk tijdens een rit door São Paulo.
De grootste stad van Zuid-Amerika, met een slordige 22 miljoen inwoners, ligt in een heuvelachtig gebied. Om wateroverlast bij regen zoveel mogelijk te voorkomen, hebben de straten grote, diepe goten. Kruisend verkeer moet daar doorheen. Lage auto’s komen vast te zitten of beschadigen hun bumpers en spoiler. Op het platteland is de toestand van de wegen ook weinig florissant. Dit soort omstandigheden verklaren waarom de Renault Kwid zo hoog op de wielen staat. Uiteraard heeft die keuze invloed op het rijgedrag van het ukkie, dat is uitgerust met McPherson-veerpoten voor en getrokken draagarmen en schroefveren achter. De vering en demping zijn vanuit Europees oogpunt aanzienlijk minder verfijnd. Tegelijk zorgen de grote wieluitslagen voor ouderwets comfort. Brazilianen zien de Kwid als een stadsauto met vier portieren en achterklep. Het interieur is geheel naar verwachting vooral bekleed met harde kunststoffen in stemmige grijstinten. Vooral aan de afwerking van de stoelen is meer aandacht besteed, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Renault do Brasil heeft ons het topmodel Intens meegegeven. Officieel is de Kwid een vijfzitter, maar voor mensen van Nederlands formaat is het een auto voor ouders met twee kinderen.
STADSVERKEER
De Kwid maakt gebruik van de 1.0 SCe- motor, die buiten Nederland ook wordt toegepast in de Dacia Sandero en Logan. Brazilië laat de 0,8-liter SCe uit India
links liggen. De 1,0-liter driecilinder is van Nissan-origine en wordt in Brazilië door Renault zelf gebouwd. Met een vermogen van 66 pk en een koppel van 92 Nm bij 4.250 tpm blijk hij in het stadsverkeer prima te voldoen. De motor is geschikt voor benzine, maar ook voor ethanol, en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Maximale prestaties bereik je in São Paulo niet. Het is ondenkbaar dat je er als vreemdeling de weg vindt zonder navigatiesysteem. De Intens heeft het Media Nav-systeem dat zelfs in het Nederlands aanwijzingen geeft. Deze navigatie is minder uitgebreid dan de TomTom-navigatie die onderdeel is van Renaults R-Link. In de stad verslikt Media Nav zich af en toe in de rekensnelheid, waardoor de zijstraat die wordt aangeraden soms net is gepasseerd.
EUROPA?
De reacties van de Zuid-Amerikaanse koper op de Kwid waren direct vanaf de lancering positief. In het straatbeeld zijn vooral B-segment-modellen te vinden die in een veelheid van bij ons onbekende sedan-versies worden aangeboden. Het A-segment is nog volop in opkomst en daar profiteert Renault met de Kwid ten volle van mee. We reden de Renault Kwid kort voor de eerste Braziliaanse verkiezingsronde. De onzekerheid over de uitslag zorgt voor een flinke devaluatie van de reaal, de plaatselijke munt.
De Kwid is in Brazilië verkrijgbaar vanaf 32.490 Reais (€ 6.900). Voor dat bedrag zou Renault de auto meteen in Europa op de markt moeten brengen. Maar door onze belastingen op auto’s valt dat bedrag fors hoger uit. En als we dan weten dat de Dacia Sandero in Frankrijk al te koop is vanaf € 8.000, maakt deze in Europese ogen wat minder verfijnde A-segmenter hier geen schijn van kans.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Stoer ogende mini
- +Media nav in het nederlands
- -Bescheiden ruimte op de achterbank
- -Afstemming onderstel
PRIVATE LEASE Renault
Had je deze auto's al gezien?

Renault Express 1.4 Navi Airco Euro6!
- 2021
- 88.135 km

Renault Clio 0.9 TCe Sport (NAVIGATIE, LM VELGEN, CRUISE, SPORTSTOELEN, BASS REFLEX, ELEK RAMEN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2016
- 66.472 km

Renault Clio 1.6 Full Hybrid 145 techno | Nu 8x uit voorraad leverbaar met €2.000,- extra Zeeuw & Zeeuw korting | Vraag naar de verschillende kleuren! |
- 2025
- 10 km
Lees ook
Toen stationwagons nog echte werkpaarden waren - Renault 12 Break vs. Fiat 131 Mirafiori Familiale
De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg
Renault 18 GTL (1984) - Klokje Rond klassiek
Renault Clio voor tweede maand op rij bovenaan Europese verkopen
Renault Kangoo Limo: geen Kangoo, wel absurd
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.