Renault Kangoo 1.6 16V Privilège (2003)
No-nonsense ruimte
Lekker praktisch en no-nonsense, dat is vast het eerste wat in u opkomt bij het zien van de Renault Kangoo met nieuwe neus en kleine interieurwijzigingen. De Kangoo heeft een bolle neus en lijkt door zijn hoge koets op een bestelauto. Alles wat je van een auto mag verlangen, is aan boord en bovendien beschikt 'ie over een pittige motor. Renault heeft de grote, plompe neus van de Kangoo dit jaar flink onder handen genomen. Het resultaat mag er zijn. De druppelvormige koplampen, de nieuwe grille en de motorkap met de 'knik' geven de Kangoo een frivoler aanzien. Wie de Kangoo goed kent, zal ook zien dat de achterlichten nieuw zijn. Het interieur werd eveneens aangepakt. Dat de Kangoo op een bestelauto lijkt, is niet vreemd, de auto heeft nu eenmaal een bedrijfswagenachtergrond. Je kunt ze nog zo lelijk vinden, bedrijfsauto's in personenuitvoering vormen wel een alternatief voor MPV's. Want ruim zijn ze zeker.
Verrassend vlotDe Renault-motor levert 95 pk. Je bent soms verrassend vlot weg, niemand verwacht dat de auto zo snel uit de startblokken komt. Leuk! Zo sprint de auto in 11 seconden van 0-100 km/h, waarmee hij iets achterblijft bij de fabrieksopgave. De motor is nadrukkelijk aanwezig, daar komt bij dat de Kangoo door de vorm van de carrosserie al 'n behoorlijke klankkast is. Daardoor is het geluidsniveau in de auto oncomfortabel. Bij een harde wind wordt dat alleen maar erger, vooral als de wind hard op de zijkanten van de auto inbeukt. Toch valt heel goed met de Kangoo te rijden. De zitpositie in de nieuwe Kangoo is er op vooruitgegaan, het stuur ligt lekker in de hand. Bovendien heb je goed overzicht op het verkeer. De stoelen van de Kangoo bieden zijdelingse steun, maar de zittingen zijn te kort. In bochten merk je goed dat de Kangoo hoog is, als een zware lobbes neemt hij de bochten. En hij helt nogal over.
Drie volwassenen
Je ziet het direct en als je een schuifdeur opent, wordt 't helemaal duidelijk. Je kunt gemakkelijk met drie volwassenen achter in de Kangoo zitten. Er zijn drie volwaar-dige zitplaatsen. De middelste achterpassagier moet alleen rekening houden met de bult op de vloer. De Kangoo is een goede pakezel. Er kan veel bagage in de ruimte achterin en Renault heeft 'vliegtuigbakken' tegen het plafond gemonteerd. Alleen vinden we de achterdeuren van de Kangoo met de Authentique-uitrusting handiger dan de gigantische achterklep van deze Privilège. Je kunt ze gelukkig als optie bestellen.In de Kangoo kijk je tegen veel plaatwerk aan. Bovendien oogt de kunststof van het dashboard goedkoop en kan de afwerking stukken beter. Lijntjes sluiten niet goed aan en we zien hier en daar scherpe randjes. De Kangoo kan zijn afkomst niet verhullen. Zijn complete uitrusting heeft echter niets meer met bedrijfsauto's van doen. Zo heeft de Kangoo elektrisch bedienbare portierruiten voor, drie hoofdsteunen achter en mocht iemand in een achterbuurt je uit de auto willen sleuren, dan zal die persoon merken dat de deuren vergrendeld zijn. Niet dat de Kangoo gevoelig is voor carjacking, maar hij heeft wel automatische vergrendeling bij het wegrijden. De Privilège is bovendien herkenbaar aan de mistlampen voor en de speciale wieldoppen. Lichtmetalen wielen zijn een optie. Net als ABS met elektronische remkrachtverdeling.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Kangoo 1.6 16V Privilège |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.663 mm / 1.827 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 590 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |