Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Espace

Renault Espace Cyclade 2.1 dT (1995)

Flexibel ruimteconcept

Renault Espace Cyclade 2.1 dT (1995)
  • Autotest
18 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Al valt er op het zinvol gebruik van de ruimtewagen in ons verkeer best wat af te dingen, als verschijnsel is hij niet weg te denken. Op z'n Frans heet hij Espace en Renault brengt daarmee een Europese topper.

Van de weinige fabrikanten die een ruimte-achtig voertuig op de markt brengen, heeft Renault vermoedelijk het best ingespeeld op de gevarieerde behoeften die bij de aanschaf een rol spelen.
Om te beginnen rijdt de Espace als een personenauto en is hij in zijn ruime vijfzits-basisindeling uitstekend als zodanig te gebruiken. In de configuratie met zeven zitplaatsen is hij bovendien prima geschikt voor comfortabel groepsvervoer en desgewenst verandert hij in een paar hand- en stoelomdraaien in een knus vergaderzaaltje of lunchvertrek, waarbij ‚‚n van de zetels met neergeklapte rugleuning als praktisch tafeltje fungeert. En wie echt eens flink wat vracht moet vervoeren, licht alle achterstoelen uit hun sleden en beschikt dan over een kleine vrachtwagen met een laadruimte van maar liefst 3 kubieke meter.
Veelzijdig genoeg dus, die Espace met zijn wijd-openende portieren, zijn schuurdeur-grote achterklep en originele details als een bestuurdersstoel die bij wijze van anti-diefstalvoorziening achterstevoren kan worden geblokkeerd. Zelfs in zijn simpelste 2.2 Cyclade-uitvoering is de Espace al heel bevredigend uitgerust met centrale deur-, bagageklep- en tankdopvergrendeling, elektrisch bediende zijruiten in de voorportieren en een uitgebreid ventilatiesysteem met extra uitstroomopeningen voor de achterpassagiers. Het enige wat je bij het standaardmodel echt mist, zijn elektrisch bediende zijspiegels; door de typische bouw van de auto moet je erg ver reiken om dat met de hand voor elkaar te krijgen.
Omdat een ruimtewagen in de eerste plaats als werkpaard is bedoeld, was de economische Espace turbodiesel een voor de hand liggende testkandidaat. Die verwachting is terecht gebleken, want de 2.1 dT doet alles wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. De geblazen diesel is bepaald niet sloom, gedraagt zich qua geluidsproduktie heel beschaafd en in weerwil van zijn forse maten en zijn niet geringe gewicht is hij een zeer matige drinker.

Net verbruik

Na een testperiode met relatief veel stadsverkeer en een nogal gehaast snelwegregime stond de brandstofmeter na een dikke 600 kilometer nog steeds op ruim een kwart. Bij nauwkeurig nameten kwam dat neer op een gemiddeld verbruik van 1:11,2, hetgeen zonder meer verrassend was.
Dank zij de ruimteformule biedt de Espace makkelijk plaats aan zeven personen, die ieder een eigen zitplaats toebedeeld krijgen, maar het comfort van de bestuurder en zijn bijrijder viel ons een beetje tegen. De zittingen hellen lichtjes naar voren en dat wordt bij de rechtopgezeten, vrachtwagenachtige rijpositie op den duur knap vermoeiend. Een hoogteverstelling of kantelmogelijkheid van de zitkussens zou daar veel aan verbeteren, maar die mogelijkheid biedt de overigens zo comfortabele Espace helaas niet. Ook het stuurwiel is niet verstelbaar en dus is de houding van de bestuurder vrij dwingend vastgelegd.
Tussen twee haakjes: als we praten over een zevenpersoons-bezetting, betekent dit wel dat de twee achterste stoelen apart moeten worden aangeschaft. De twee extra zitplaatsen nemen overigens wel het grootste deel van de bagageruimte in beslag: die slinkt daardoor van bijna een kuub tot een onnozele 250 liter.
Uiteraard ligt de hoog-opgebouwde, comfortabel geveerde Espace met zijn forse laadvermogen van 800 kilo minder geraffineerd op de weg dan de doorsnee-middenklasser, maar bij normaal gebruik rondt hij heel goedmoedig zijn bochtjes en vertoont hij in rechte lijn eveneens een prima stabiliteit. Ook de remmen houden de grote koets goed onder controle, zij het dat het moment van blokkeren niet altijd even makkelijk is te bepalen. De stuurbekrachtiging is heerlijk licht om in de stad mee te manoeuvreren, maar op de snelweg voelt het stuurwiel wat doods aan.
Zoals altijd blijft de keuze van een auto een kwestie van smaak, maar zeker als het om veelzijdige bruikbaarheid, economie en originaliteit gaat, scoort de Espace dT in deze bijzondere klasse uitstekend.

Signalement

Merk Renault
Model Espace Cyclade 2.1 dT
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.906

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.068 cc
Maximaal vermogen 65 kW / 88 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 181 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 77 l
Lengte / breedte / hoogte 4.429 mm / 1.795 mm / 1.693 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.417 kg
Laadvermogen 753 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 600 kg
Banden195/65TR14Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,6 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Espace
Renault Renault Espace

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

    300
    • 11 januari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Espace specificaties
  • Renault Espace occasions
  • Renault Espace video's
Advies en informatie
  • Renault Espace tests
  • Renault Espace gebruikersreviews
  • Renault Espace index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    17
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    1
    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique...

    1
    • 31 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2008)

    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale...

    1
    • 6 december 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    10
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    11
    • 21 augustus 2020
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

32

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Renault Espace briljant was

    Waarom de eerste Renault Espace briljant...

    40
    • 26 december 2021
  • Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    28
    • 18 november 2021
  • Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    47
    • 14 september 2021
  • Nieuws
    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    37
    • 26 april 2021
  • Nieuws
    Renault Espace klaar voor 2021

    Renault Espace klaar voor 2021

    40
    • 17 november 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
Merk
Merk
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    32
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden