Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Clio

Renault Clio RN 1.4 (1994)

Rustig en comfortabel

1
Renault Clio RN 1.4 (1994)
  • Autotest
27 november 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In het Renault-programma bezet de Clio een breed gebied, dat zich uitstrekt van een bescheiden 23 mille tot ruim het dubbele bedrag. Heel gewild is de 1.4, die als sobere RN in deze test optreedt.

Sinds de Renault Clio ruim drie jaar geleden juichend werd ingehaald als opvolger van de uiterst succesvolle "5" is hij niet meer de enige die met zijn ruimte- en comfortformule in de betaalbare compacte klasse veel klanten naar zich toetrekt. Net als destijds met het Vijfje is de concurrentie meteen in het gat gesprongen en maakt in toenemende mate aanspraak op zijn deel van hetzelfde marktsegment.
Naast die nieuwe mededingers en de al wat oudere modellen in deze sector handhaaft de Clio zich nog steeds prima, ook al omdat het gamma een ruime keus biedt. In de loop der tijd heeft het type met de 1.4-motor zich onderscheiden als het populairste model, waarbij de RN-versie doorgaans de voorkeur geniet. Daarom is de Clio in deze specificatie nu onderwerp van deze test als nadere evaluatie van het model.
De allereerste Clio die wij reden was begin "91 het zeer karig uitgeruste basismodel RL 1.2, dat zowel motorisch als qua aankleding geen grote indruk maakte, maar waarvan het comfort en de binnenruimte best bevielen. Heel anders was de kennismaking met de Clio 16V een jaar later: handenvol vermogen, rijkelijk uitgerust en veel minder comfortabel vanwege de eisen die een hoog prestatieniveau nu eenmaal aan de wegligging stelt. Die 16V is dan ook onvergelijkbaar met de eenvoudigste Clio. Niet alleen wat zijn gebruiksmogelijkheden betreft, maar ook vanwege zijn bijna twee keer zo hoge prijs.
De in deze test figurerende 1.4 RN blijft als investering dichter bij huis, want hij ligt nog ruimschoots onder de magische 30-millegrens en is daarmee een kleine 5000 gulden duurder dan de goedkoopste 1.2. Voor dat bedrag krijgt de koper een 20 pk sterkere motor die tevens flink wat trekkracht in huis heeft, een stuurbekrachtiger, centrale vergrendeling met afstandsbediening en nog wat prettige bijkomstigheden als een ruitewisser met interval en een dashboardkastje met afdekklep.
Alles bijeen is dat geen hoog-imponerend pakket, maar in de praktijk tilt het de Clio nèt op tot een niveau waarbij het autorijden niet alleen een noodzakelijke routinebezigheid is, maar ook zijn aangename kanten heeft.
Dat komt onder meer tot uiting op de snelweg, waar de 1.4 zich veel levendiger gedraagt dan het 1,2-liter "instapmodel" waarvan we drie jaar geleden opmerkten dat buitenlandse vakantietrips zich hoofdzakelijk op de rechter rijstrook zullen afspelen. Dit zal de 1.4 niet gauw overkomen, want in de vierde versnelling wipt hij in iets meer dan 11 s van 80 naar 120 km/h en zelfs in de overdrive-achtige hoogste versnelling is hij nauwelijks trager dan een voluit in "4" sprintende 1200. Ook met staande start was de testwagen vlot genoeg: met 11,1 seconden tot 100 km/h was hij zelfs een fractie sneller dan de fabriek opgeeft.

Verbruik

Het fijne van een wat grotere motor is ook dat hij minder hard hoeft te werken en dat dit veelal tot uiting komt in de rust en vaak ook het brandstofverbruik. Bij de test-Clio bleek dat maar gedeeltelijk te kloppen: weliswaar liet hij redelijk bescheiden waarden voor zijn geluidsproduktie noteren, maar het testverbruik viel wat tegen. Het berekende EG-gemiddelde van 1:15,7 ziet er florissant genoeg uit, maar in de praktijk kom je met een beetje flink doorrijden gemiddeld niet beter uit dan 1:12.
Objectief beschouwd is dat ten opzichte van de keurige prestaties niet echt slecht, maar gezien de reputatie van Renault mocht een grotere zuinigheid worden verwacht.
Nog steeds scoort de nu ruim drie jaar oude Clio uitstekend met zijn relatief forse binnenruimte en het comfort dat hij zijn inzittenden voorschotelt. In nieuwe verschijningen als de Fiat Punto heeft hij nu overigens wel serieuze concurrenten, maar hij houdt zijn hoge positie in het compact-klassement toch mooi vast. Door zijn vriendelijke eigenschappen ligt hij vooral goed in de markt als een comfortabele, relatief ruime gezinsauto, die bepaald niet opziet tegen lichte zakelijke klusjes.
Een nadeel is de krappe bagageruimte bij een volledige passagiersbezetting en in vergelijking met zijn concurrenten komt de aankleding van de RN-Clio nog steeds uitgesproken sober over.
De consequente comfort-benadering heeft ten slotte ook zijn uitwerking op het rijgedrag. Voor jolige excursies of pittig bochtenwerk is het vrij zacht afgestelde onderstel niet ideaal, al zal de Clio zich niet echt tegen een wat sportievere rijstijl verzetten.
Zijn kracht ligt echter vooral in zijn vriendelijke karakter: in vrijwel alle situaties betoont de Clio zich in de eerste plaats gezeglijk en doet hij probleemloos wat zijn bestuurder van hem verwacht. Zoals dat een goede gezinsauto betaamt.

Signalement

Merk Renault
Model Clio RN 1.4
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.817

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 107 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 3.709 mm / 1.625 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.472 mm
Massa leeg 848 kg
Laadvermogen 462 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 430 kg
Banden165/65TR13Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
Renault Renault Clio

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Life (5D/5H)
€ 314
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 359
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 374
Stel samen ▸
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Renault Clio Williams (1994)- Volkswagen Golf GTI 16V (1996)

Renault Clio Williams (1994)- Volkswagen Golf GTI 16V (1996)

Als er één auto is die last had van de wet van de remmende voorsprong, dan is het wel de Volkswagen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2018)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    4
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    5
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio S 1.4 (1993)

    Renault Clio S 1.4 (1993)

    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    1
    • 23 augustus 2021
meer reviews
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot...

    37
    • 11 augustus 2021
  • Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

    Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

    46
    • 5 mei 2021
  • PREMIUM
    Test: Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault Clio

    Test: Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault...

    • 1 mei 2021
  • Nieuws
    Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

    Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

    52
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    68
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden