AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Clio 2.0 16V Sport - 2003 – 338.087 km - Klokje Rond

Het hele rondje om

36 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 16 2020
AutoWeek 16 2020

Je leest het in AutoWeek 16 2020

De tweede generatie Clio is een Renault van een zeer goede lichting. We kennen die als een robuust model. De 2,0-liter 16V is de GTI-achtige variant van die auto. Hoe houdt die zich over de jaren? Nino van Leijenhorst kocht er een aantal jaren geleden een voor een habbekrats en ging er mee aan de slag. Eens kijken of die auto de toets der kritiek inmiddels kan doorstaan.

Bij Nino van Leijenhorst heeft het snelle-Clio-virus aardig toegeslagen. Hij is begonnen met dit exemplaar. “Ik heb hem bijna drie jaar in bezit en gekocht met 298.000 kilometer op de teller. Hij kostte niet veel maar er moest werkelijk alles aan gebeuren. Ik had niet eens echt een auto nodig, maar vond het een leuk ding om te hebben. Inmiddels ben ik het hele rondje wel om en heb ik er alles aan gedaan wat er aan moest gebeuren.” Zijn tweede project staat intussen klaar. Dat is een Clio R.S. van de derde generatie. “Die had schade. Ik ben die nu aan het opknappen. Dat wordt mijn dagelijkse auto. Deze auto wil ik dan schorsen en houden voor erbij.”

CLIOVIRUS

Het Clio-virus heeft bij Nino waarschijnlijk toegeslagen doordat hij veel Franse vrienden heeft. “Die zijn erg bezig met dit soort auto’s. Maar hoewel ik gek op deze auto ben, kan ik de vooroordelen over Franse auto’s niet doorprikken. Vorige week ben ik nog opgehaald door de ANWB met een kortsluiting bij de accu.”

Onze techneut, Joep Schuurman, maak je wel blij met dit soort auto’s. En helemaal met zo’n Clio 2.0. “Voor een klant hebben we er een technisch helemaal in orde gemaakt. Het is een moeilijke auto om aan te sleutelen. Alles is veel werk. Dat komt doordat er een heel grote motor in een kleine auto ligt.”

Na zijn proefrit komt Joep met een brede glimlach terug. “Volgens mij gaat deze keuring de goede kant op. Hij voelt als een pretpakket met een heel goed onderstel. Ik betwijfel of het open luchtfilter je meer vermogen oplevert, maar voor de beleving geef ik honderd punten. En wat is er met de uitlaat gebeurd? Het lijkt wel alsof die is leeggehaald – die maakt behoorlijk wat lawaai.” Van dat laatste is Nino zich niet bewust. “Ik denk dat die uitlaat door de vorige eigenaar is gedaan. Maar de dempers en veren heb ik zelf gekozen en gemonteerd.” Dus dat compliment van Joep over het onderstel neemt hij dankbaar in ontvangst.

DRUKTE VAN JEWELSTE

Als de motorkap opengaat, zien we wat Joep eerder bedoelde. Het is er een drukte van jewelste. “Het lijkt wel alsof de auto om de motor heen is gebouwd”, zegt Joep. Hij bespeurt al meteen een licht lekkende radiateur. “Dat wordt je volgende klus – maar verder ziet het er hier best netjes uit.” Als de dop van het remvloeistofreservoir eraf gaat, kan er opnieuw geen goedkeuring vanaf. Maar zalvende woorden zijn er wel: “We hebben het hier de afgelopen tijd veel erger gezien.”

Joep wijst ons op een versleten schakelbus aan de onderkant van de auto. “Die zou je echt eens moeten vervangen. Het is een simpele fiks, waarmee je heel vlug goed resultaat behaalt.” Hij gaat door naar de uitlaat. “Dat is iets waar eigenlijk ook nog eens wat aan moet gebeuren. Hij is heel matig. Er zijn al stukken aan gelast en hij bonkt soms tegen de bodem van de auto aan.”

Aan de achterzijde van de auto bespeurt Joep een handremkabel die bijna is doorgesleten. Al met al wordt het lijstje van Joep steeds langer. Aan de achterzijde zijn er veel ohs en ahs voor de Bilsteinschokdempers en de verlagingsveren. De Clio is verder voorzien van Firestone-banden. “Met dat merk heb ik helemaal geen ervaring. Maar de eerste indruk is een goede – al heb ik er nu alleen maar ervaring mee in droog weer.

Dus hou me ten goede.” Joep is echter op zoek naar de oorzaak van het slechte remgedrag van de auto. Die vindt hij als hij bij de achterzijde aankomt en daar een wiel demonteert. “Nu hebben we zicht op de remmen en ik zie al meteen dat de remblokken aan de achterzijde verkeerd zitten gemonteerd.” Eigenaar Nino haast zich te zeggen dat dit nog een erfenis van de vorige eigenaar moet zijn. “Verder valt hier op dat de remschijven echt ontzettend dun zijn. Ik denk zelfs dat ik in mijn hele loopbaan nog nooit zulke dunne remschijven heb gezien – ik denk dat ze zelfs voor een apk-keuring niet meer voldoen doordat je het risico loopt dat ze breken. Ga je met deze auto weleens het circuit op? Ik denk dat je dan al halverwege het eerste rondje rustig aan moet doen doordat de remmen het niet meer kunnen bolwerken.” Maar aan dat soort strapatsen waagt Nino zich nooit. “Ik weet van mezelf dat als ik het circuit op ga, ik ga pushen en dat kan nooit goed aflopen. Dus dat doe ik dan maar niet.”

Gedurende de dag heeft de keuring dus een vreemde wending gekregen. De proefrit leek dik in orde, maar bij de inspectie waren er toch nog best een boel gebreken. Maar ja, knappe jongen die de Klokje Rond-garage verlaat zonder een flinke lijst met huiswerk. Veel kan Nino zelf wel doen. “Ik werk een aantal dagen per week als fietsenmaker en één dag in de week sta ik in een autogarage. Maar die werkzaamheden kun je eigenlijk nauwelijks met elkaar vergelijken. Bij een fiets is alles veel kleiner dan bij een auto, echt priegelwerk allemaal. Maar door mijn ervaring met fietsen weet ik wel hoe ik mijn gereedschappen moet gebruiken.” En die kennis komt Nino binnenkort dus goed van pas, als we het vandaag zo beluisteren.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De Clio is zeker ook door het open luchtfilter en Bilstein-onderstel een auto waarvan mijn hart sneller gaat kloppen. Helaas zijn Clio’s door hun leeftijd en in dit geval ook de hoge kilometerstand vaak technisch gezien erg matig, net als deze. Ik schrok van de lengte van de lijst en vind het eigenlijk jammer dat ik geen betere beoordeling kan geven.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Clio Sport 2.0 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 124 kW / 169 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 5.400 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.812 mm / 1.639 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.472 mm
Massa leeg 1.010 kg
Laadvermogen 480 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Roadkill71
Roadkill71
  • 8
Paar dingetjes doen en dan kan ie weer een paar ton genieten. Leuk Cliootje weinig mis mee, vraag me alleen af wat er met de bandjes was.
RB 68
RB 68
  • 2
De eigenaar draagt er wel zorg voor en heeft nog wat te sleutelen om die kleine dingetjes nog aan te pakken, en als je toch van plan bent om hem te houden zou ik er een RVS uitlaat onder hangen.
Friedair
Friedair
  • 3
Toch wel een lijstje ( radiateur, motorsteun, rubbers achter, uitlaat, remmen ) maar te doen en doen zou ik zeggen.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 14
Leuk ding, monteur Joep werd er blij van dat is al een bonus.
AutoMaatje
AutoMaatje
  • 7
Een geinig pretpakket dat het volgens mij waard is om te vervolmaken.
Roadkill71
Roadkill71
  • 7
@friedair, in zo'n auto met deze kilometerstand zijn het een paar dingetjes, wat je ook financieel niet de kop gaat kosten. Die Bilsteinschokkers zijn wel interessant trouwens, ook maar eens naar zoeken voor mijn gebakje.
jean jaques de balzac
jean jaques de balzac
  • 5
338.000km, 17 jaar jong. Prima auto. En zal heus niet altijd voorzichtig mee gereden zijn. Degelijk ding dus. En een erg leuke auto; paar dingetjes aanpakken en je hebt er nog jaren plezier van!
Andres
Andres
  • 1
Idd de Clio II is op zich best wel een goede auto. Ik heb zelf een 1.4 16V MTV gehad . Dure onderhoudskosten en er ging regelmatig wat aan kapot zeker bij de APK. Maar heeft ook bij 2 latere eigenaren uiteindelijk 300.000 gehaald voordat hij naar de eeuwige jachtvelden ging. Zeker voor een RS erg uniek dit soort km standen en kan een leuk restauratieobject zijn. Bibberen van de pook tijdens het rijden is een typisch iets van een Clio II. Heb een vriend van mij voor een aantal jaren terug een 1.4 16V verkocht. Die heeft er na een aantal weken flink pech mee gehad. Cilinderkop gescheurd. Erg jammer want we hadden hem optisch goed laten opknappen... Het kan verkeren dus met een Clio II.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 4
Ik werkte bij een dealer toen de eerste RS' en kwamen (2000). Man, wat waren die leuk,met 174pk. Dan kon je een TT het knap lastig maken op een klaverblad. Mooie tijden.
Benzman
Benzman
  • 1
Mooi verhaal! Toen ik mijn 1e auto kocht heb ik ook nog getwijfeld over deze maar ik vond het veel te duur. Achteraf geen spijt omdat ik iets anders moois heb maar inmiddels weet ik wel veel beter dat het zijn geld best waard kan zijn!
AvD17
AvD17
  • 2
@Andres,
Een RS is totaal niet te vergelijken met een 1.4 16V, ja uiterlijk veel overeenkomsten en van binnen ook.
Maar er echt mee rijden is toch wat anders hoor kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
Waar de Clio II toen problemen mee had waren de bobines en de RS had vaak last van aandrijfassen die de geest gaven. Achterste demper was ook een zorgenkind.
Probleem als er wat vervangen moest worden was het net even anders dan een normale Clio en dus wat duurder.
Verder geen bijzonderheden te noemen, bommetje op wielen en 169 pk op 1010 kg gaat erg goed de hoek om en van de plek.
Menig sprintje gedaan bij verkeerslichtje weg, weinig keren moeten afleggen.
Denk nog vaak terug aan mijn karretje..
ak2
ak2
  • 2
Bijzonder leuke en snelle Clio, Joep is er ook zichtbaar blij mee.
En gewoon nergens roest, op wat punten na is de auto goed. De eigenaar is gelukkig een echte liefhebber die deze punten zeker aanpakt. Ik hoop dat hij er nog heel lang plezier van heeft.
Ioniq38
Ioniq38
  • 6
@Bestleukhoor;
De TT stond om vele dingen bekend, maar niet om z’n goede rijkwaliteiten, sterker nog ze waren levensgevaarlijk.
Friedair
Friedair
  • 0
@roadkill, vind ik ook maar er is al veel geld aan besteed en het is dan nog eens een keer zeker 1K.
Martijn vK
Martijn vK
  • 3
Erg leuk en als je al zoveel gesleuteld hebt aan zo'n auto is het lijstje van Joep een peulenschil. Zeker die uitlaat. Weggooien die hap en er een leuk RVSje onder hangen. En met zo'n Bilstein-set verdient de auto het ook om goede (PU) bussen en topmounts te hebben.
Martijn vK
Martijn vK
  • 2
@Friedair: als je zelf sleutelt ga je met dit lijstje nog niet aan de helft komen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Een duimpje voor de thuis-sleutelaar. Leuk!
Anoniem
Anoniem
  • 0
En onze stagair was er weer hoor!!!!! Daar heb ik goeie herinneringen aan!!! Mocht ooit zo'n RS ophalen voor een beurt en na èèn kilometer zei ik " dus ze kunnen het toch !! """ Dat ding ging als de brandweer!!!
LPG the best
LPG the best
  • 3
"En gewoon nergens roest, op wat punten na is de auto goed"
.
.
Geen idee welk jaar het was maar Saab's hadden ooit een gegalvaniseerd, net als hekwerken, voorsubframe. Dat hadden deze Clio's ook !
17 jaar en nog prima dus; LPG inbouwen maar, past bij deze nog in de bandenbak.
AsconaGT
AsconaGT
  • 2
Leuke auto! Helaas komen ze nu vaak in handen van doelgroepen die van APK naar APK rijd en waar alles niet te veel mag kosten. Terwijl het in de basis goede auto's zijn en aardig hufterproof. Gelukkig is deze bij een iemand terecht gekomen die de nodige investeringen wel doet en dat betaald zich uit. Blijkbaar na meer dan 3 ton (waarvan dit vast niet allemaal rustige snelwegkilometers waren) staat hij er nog heel goed bij. Paar dingetjes die er nu aan mankeren is niets schokkends en ook wel wat gerelateerd aan de leeftijd en kilometerstand. Ook die zaken oplossen en nog lang door genieten van dit atmosferisch bommetje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Enige tijd terug met een 320d 2019 aan de lichten gestaan ertegen. De clio moest heeeel hard (hoorbaar) zijn best doen tegen het (stille) moderne dieselgeweld. Was wel spannend gelijklopend...
Rien1980
Rien1980
  • 1
Jeugdsentiment. Leuke pretmachine en ook leuk dat de eigenaar er echt voor zorgt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben benieuwd of Nico GTR's Clio nu nog wel aan de beurt komt...
Ioniq38
Ioniq38
  • 3
@Best Leuk Hoor;
Audi heeft verschillende claims gehad omdat de TT levensgevaarlijk gedrag vertoonde op hoge snelheden. Verder is een Audi Quattro in de basis gewoon een slecht ontwikkelde auto. Onderstuurkoning worden ze ook wel genoemd.
Niet voor niets dat Audi allerlei kunstgreepjes uit moet halen op de RS modellen om het een enigszins goed sturen auto te laten lijken.
R Wolters
R Wolters
  • 5
Wel opvallend dat Franse auto's vaak beter uit de klokje rond komen dan de "degelijke" merken. Kan natuurlijk zijn dat eigenaren van Franse auto's meer van hun auto houden of dat ze lang zo slecht niet zijn als vaak wordt gesuggereerd.
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 1
Ik heb Joep zelden zo'n grote smile zien trekken. ?. Leuke auto die bij een sympathieke eigenaar is terecht gekomen. Gelet op de km stand - en bovendien zijn diverse gewone slijtage onderdelen genoemd- opnieuw een uitstekend resultaat voor een bijzondere Renault.
Sammy
Sammy
  • 1
Dit is gewoon een Clio RS waar wél goed voor gezorgd is. Niks meer of minder.
Vincent 9175258
Vincent 9175258
  • 1
Beste combinatie die mogelijk is: enthousiaste eigenaar voor deze enthousiaste auto.
Patatboer
Patatboer
  • 1
@Gideon: en dat terwijl de ANWB bij de TT quattro juist melding zegt: "door hun fabelachtig goede wegligging gaat het heel lang goed, maar als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout."
Geldt ook voor een 911 toch?
Ioniq38
Ioniq38
  • 1
@patatboer, heb je weleens een kofferklep geopend van een TT? Die zijn loeizwaar, dat is niet zonder reden. Zo’n hok heeft van zichzelf geen druk op de achterwielen waardoor het opeens raar gaat doen bij hoge snelheden. Audi heeft een paar doden op haar geweten door deze fout en heeft daarna dus een modificatie aangebracht heeft. (Te herkennen aan het kleine vleugeltje op de achterklep)
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Dus gaat in de stalling........., ik denk dat het een geen-tijd-projectje wordt. Blijft alleen maar stilstaan en met de tijd komt er meer en meer werk bij en uiteindelijk.........
.
Ik vind het jammer dat er wel grof geld wordt uitgegeven aan 'gouden' schokdempers, maar iets simpels zoals achterremmen niet naar wordt omgekeken. Eerst de basis, dan upgraden.
Roadkill71
Roadkill71
  • 0
Hij kan hem als youngtimer hebben, en hem de winterstalling indoen, ik heb geen idee wanneer dit filmpje gemaakt, niet heel recentelijk iig, aan de onderlinge afstanden te zien.
Roadkill71
Roadkill71
  • 0
En btw onderstel Is de basis, en bij deze kilometerstand zou het rustig kunnen dat de dempers slecht waren, en schijven roesten an sich snel en als de auto dan ook al even stil heeft gestaan hoeft het niet op te vallen he. Trouwens geld zo wie zo voor elke slijtage, dat gaat heel geleidelijk, dan merk je het vaak amper.
Sammy
Sammy
  • 0
Ik heb me nooit kunnen vinden in deze recentere B segment hothatches. Van Swift, tot Clio of Twingo of Polo en Cors. Het is altijd even vervelend om té hoog te zitten.
Sammy
Sammy
  • 0
Doe mij maar een Coupé met een lager zwaartepunt.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum