Renault Clio 2.0 16V Sport - 2003 – 338.087 km - Klokje Rond
Het hele rondje om
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De tweede generatie Clio is een Renault van een zeer goede lichting. We kennen die als een robuust model. De 2,0-liter 16V is de GTI-achtige variant van die auto. Hoe houdt die zich over de jaren? Nino van Leijenhorst kocht er een aantal jaren geleden een voor een habbekrats en ging er mee aan de slag. Eens kijken of die auto de toets der kritiek inmiddels kan doorstaan.
Bij Nino van Leijenhorst heeft het snelle-Clio-virus aardig toegeslagen. Hij is begonnen met dit exemplaar. “Ik heb hem bijna drie jaar in bezit en gekocht met 298.000 kilometer op de teller. Hij kostte niet veel maar er moest werkelijk alles aan gebeuren. Ik had niet eens echt een auto nodig, maar vond het een leuk ding om te hebben. Inmiddels ben ik het hele rondje wel om en heb ik er alles aan gedaan wat er aan moest gebeuren.” Zijn tweede project staat intussen klaar. Dat is een Clio R.S. van de derde generatie. “Die had schade. Ik ben die nu aan het opknappen. Dat wordt mijn dagelijkse auto. Deze auto wil ik dan schorsen en houden voor erbij.”
CLIOVIRUS
Het Clio-virus heeft bij Nino waarschijnlijk toegeslagen doordat hij veel Franse vrienden heeft. “Die zijn erg bezig met dit soort auto’s. Maar hoewel ik gek op deze auto ben, kan ik de vooroordelen over Franse auto’s niet doorprikken. Vorige week ben ik nog opgehaald door de ANWB met een kortsluiting bij de accu.”
Onze techneut, Joep Schuurman, maak je wel blij met dit soort auto’s. En helemaal met zo’n Clio 2.0. “Voor een klant hebben we er een technisch helemaal in orde gemaakt. Het is een moeilijke auto om aan te sleutelen. Alles is veel werk. Dat komt doordat er een heel grote motor in een kleine auto ligt.”
Na zijn proefrit komt Joep met een brede glimlach terug. “Volgens mij gaat deze keuring de goede kant op. Hij voelt als een pretpakket met een heel goed onderstel. Ik betwijfel of het open luchtfilter je meer vermogen oplevert, maar voor de beleving geef ik honderd punten. En wat is er met de uitlaat gebeurd? Het lijkt wel alsof die is leeggehaald – die maakt behoorlijk wat lawaai.” Van dat laatste is Nino zich niet bewust. “Ik denk dat die uitlaat door de vorige eigenaar is gedaan. Maar de dempers en veren heb ik zelf gekozen en gemonteerd.” Dus dat compliment van Joep over het onderstel neemt hij dankbaar in ontvangst.
DRUKTE VAN JEWELSTE
Als de motorkap opengaat, zien we wat Joep eerder bedoelde. Het is er een drukte van jewelste. “Het lijkt wel alsof de auto om de motor heen is gebouwd”, zegt Joep. Hij bespeurt al meteen een licht lekkende radiateur. “Dat wordt je volgende klus – maar verder ziet het er hier best netjes uit.” Als de dop van het remvloeistofreservoir eraf gaat, kan er opnieuw geen goedkeuring vanaf. Maar zalvende woorden zijn er wel: “We hebben het hier de afgelopen tijd veel erger gezien.”
Joep wijst ons op een versleten schakelbus aan de onderkant van de auto. “Die zou je echt eens moeten vervangen. Het is een simpele fiks, waarmee je heel vlug goed resultaat behaalt.” Hij gaat door naar de uitlaat. “Dat is iets waar eigenlijk ook nog eens wat aan moet gebeuren. Hij is heel matig. Er zijn al stukken aan gelast en hij bonkt soms tegen de bodem van de auto aan.”
Aan de achterzijde van de auto bespeurt Joep een handremkabel die bijna is doorgesleten. Al met al wordt het lijstje van Joep steeds langer. Aan de achterzijde zijn er veel ohs en ahs voor de Bilsteinschokdempers en de verlagingsveren. De Clio is verder voorzien van Firestone-banden. “Met dat merk heb ik helemaal geen ervaring. Maar de eerste indruk is een goede – al heb ik er nu alleen maar ervaring mee in droog weer.
Dus hou me ten goede.” Joep is echter op zoek naar de oorzaak van het slechte remgedrag van de auto. Die vindt hij als hij bij de achterzijde aankomt en daar een wiel demonteert. “Nu hebben we zicht op de remmen en ik zie al meteen dat de remblokken aan de achterzijde verkeerd zitten gemonteerd.” Eigenaar Nino haast zich te zeggen dat dit nog een erfenis van de vorige eigenaar moet zijn. “Verder valt hier op dat de remschijven echt ontzettend dun zijn. Ik denk zelfs dat ik in mijn hele loopbaan nog nooit zulke dunne remschijven heb gezien – ik denk dat ze zelfs voor een apk-keuring niet meer voldoen doordat je het risico loopt dat ze breken. Ga je met deze auto weleens het circuit op? Ik denk dat je dan al halverwege het eerste rondje rustig aan moet doen doordat de remmen het niet meer kunnen bolwerken.” Maar aan dat soort strapatsen waagt Nino zich nooit. “Ik weet van mezelf dat als ik het circuit op ga, ik ga pushen en dat kan nooit goed aflopen. Dus dat doe ik dan maar niet.”
Gedurende de dag heeft de keuring dus een vreemde wending gekregen. De proefrit leek dik in orde, maar bij de inspectie waren er toch nog best een boel gebreken. Maar ja, knappe jongen die de Klokje Rond-garage verlaat zonder een flinke lijst met huiswerk. Veel kan Nino zelf wel doen. “Ik werk een aantal dagen per week als fietsenmaker en één dag in de week sta ik in een autogarage. Maar die werkzaamheden kun je eigenlijk nauwelijks met elkaar vergelijken. Bij een fiets is alles veel kleiner dan bij een auto, echt priegelwerk allemaal. Maar door mijn ervaring met fietsen weet ik wel hoe ik mijn gereedschappen moet gebruiken.” En die kennis komt Nino binnenkort dus goed van pas, als we het vandaag zo beluisteren.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Clio is zeker ook door het open luchtfilter en Bilstein-onderstel een auto waarvan mijn hart sneller gaat kloppen. Helaas zijn Clio’s door hun leeftijd en in dit geval ook de hoge kilometerstand vaak technisch gezien erg matig, net als deze. Ik schrok van de lengte van de lijst en vind het eigenlijk jammer dat ik geen betere beoordeling kan geven.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio Sport 2.0 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 5.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.812 mm / 1.639 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.472 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
Een RS is totaal niet te vergelijken met een 1.4 16V, ja uiterlijk veel overeenkomsten en van binnen ook.
Maar er echt mee rijden is toch wat anders hoor kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
Waar de Clio II toen problemen mee had waren de bobines en de RS had vaak last van aandrijfassen die de geest gaven. Achterste demper was ook een zorgenkind.
Probleem als er wat vervangen moest worden was het net even anders dan een normale Clio en dus wat duurder.
Verder geen bijzonderheden te noemen, bommetje op wielen en 169 pk op 1010 kg gaat erg goed de hoek om en van de plek.
Menig sprintje gedaan bij verkeerslichtje weg, weinig keren moeten afleggen.
Denk nog vaak terug aan mijn karretje..
En gewoon nergens roest, op wat punten na is de auto goed. De eigenaar is gelukkig een echte liefhebber die deze punten zeker aanpakt. Ik hoop dat hij er nog heel lang plezier van heeft.
De TT stond om vele dingen bekend, maar niet om z’n goede rijkwaliteiten, sterker nog ze waren levensgevaarlijk.
.
.
Geen idee welk jaar het was maar Saab's hadden ooit een gegalvaniseerd, net als hekwerken, voorsubframe. Dat hadden deze Clio's ook !
17 jaar en nog prima dus; LPG inbouwen maar, past bij deze nog in de bandenbak.
Audi heeft verschillende claims gehad omdat de TT levensgevaarlijk gedrag vertoonde op hoge snelheden. Verder is een Audi Quattro in de basis gewoon een slecht ontwikkelde auto. Onderstuurkoning worden ze ook wel genoemd.
Niet voor niets dat Audi allerlei kunstgreepjes uit moet halen op de RS modellen om het een enigszins goed sturen auto te laten lijken.
Geldt ook voor een 911 toch?
.
Ik vind het jammer dat er wel grof geld wordt uitgegeven aan 'gouden' schokdempers, maar iets simpels zoals achterremmen niet naar wordt omgekeken. Eerst de basis, dan upgraden.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.