Range Rover TD6 – 2005 – 410.043 km - Klokje Rond
De veiligste keuze
33 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Land Rover occasion kopen, is altijd een waagstuk. Een tweedehands Range Rover, is misschien wel het linkste van allemaal. Voor je ’t weet trakteert die je op garagerekeningen waar je witjes van wegtrekt. Als we een Range Rover moeten nomineren waarbij het allemaal ‘wel mee zal vallen’, dan is het de L322 van Marijn de Jong. Eens kijken of die bewering kan worden waargemaakt.
Voor een diesel heeft deze Range Rover nog niet eens een reuze smak kilometers verorberd, maar je zult anno 2021 niet vlug een tweede hiervan vinden. Dat heeft er vooral mee te maken dat deze diesel valt onder de uitstootklasse Euro 3. Eigenaars van dit soort auto’s ondervinden hinder van de milieu zones in diverse grote steden. Deze Range Rover is er taboe. Gelukkig woont Marijn hoog en droog in Drenthe, waar ze de zaken wat nuchterder aanpakken. Bovendien heeft deze Range Rover de youngtimerstatus, waardoor de auto zakelijk kan worden gereden. Daar valt dus weer een voordeeltje te halen. Die meevaller verdwijnt echter weer als sneeuw voor de zon als de wegenbelasting moet worden betaald. Die is van zichzelf al niet mals, maar door de fijnstoftoeslag die een oudere auto ten deel valt, loopt dat bij deze Range Rover op tot een obscene € 840 per kwartaal. We zijn maar gestopt te proberen het Nederlandse autobelastingstelsel te begrijpen …
In elk geval kun je van de Range Rover van Marijn zeggen dat het een redelijk veilige keuze is. Deze auto staat er dan wel om bekend dat hij zomaar je portemonnee kan leegroven. Maar de BMWdiesel die in de eerste bouwjaren werd geleverd, staat bekend als vrij probleemloos en dus beter dan de PSA-diesel die er voor in de plaats kwam. Verder is deze auto de eerste veertien jaar bij dezelfde eigenaar geweest. “De onderhoudshistorie zit er niet bij, maar ik heb achterhaald dat hij de eerste vijf jaar bij de dealer is geweest en daarna een hele tijd bij een garage in onderhoud was, waar in elk geval verstuivers zijn vervangen.” Daarmee zijn de oren van onze keurmeester Tim de Leeuw gespitst: “Dat klinkt als goed nieuws. Want de verstuivers zijn zo’n beetje de enige standaardkwaal van deze motor.” Tim duikt in het vooronder van de Range Rover en komt terug met de mededeling dat er vier van de zes zijn vervangen.
TWEE KEER KAPOT
Merijn vertelt over zijn ervaringen met zijn Tonga-groene herensalon. “De transmissie is een minder gelukkige keuze. Die is van GM en kan slecht tegen het trekken van zware lasten, zo blijkt. Ik kom er wel eens mee in het terrein of trek er een trailer met een bootje mee. In de 50.000 kilometer dat ik hem heb, is hij al twee keer kapot geweest. Later heeft Land Rover in dit type een ZF-versnellingsbak gebruikt. Die schijnt stukken beter te zijn.” Bij dit verhaal haalt Tim zijn wenkbrauwen op: “Het kan nooit dat die bak al twee keer kapot is geweest. Ik denk eerder dat hij dan de eerste keer niet goed is gereviseerd …”
Als we onder de auto kijken, valt in de eerste plaats op dat de motor helemaal droog is. Wel hangen er rode druppels ATFolie aan de versnellingsbak. “Daar moet je nog eens achteraan want hier is iets niet goed vastgezet na de reparatie van de versnellingsbak”, adviseert Tim. Wel jammer dat het bedrijf waar Marijn het werk liet doen in Zeeland zit, nogal een eind weg van zijn woonplaats. Maar aan de andere kant: de Range Rover is gemaakt voor mooie lange ritten.
Als de keuring vordert, komt de oorzaak van bonkende geluiden tijdens het remmen naar voren. “De rubbers van het subframe zijn slecht. Dat geeft speling op onderdelen die deze bonk veroorzaken”, zegt Tim. “Maar als ik het zo bekijk is deze auto toe aan een heel rondje nieuwe rubbers. Dat is niets bijzonders met deze kilometerstand en je kunt je auto er flink mee ophalen.”
LUCHTVERING
Goed nieuws heeft Tim ook: “Het differentieel geeft geen enkel bijgeluid, dat zie je wel eens anders bij dit soort auto’s op deze leeftijd.” Tot slot laat Tim ons nog een bijzonderheid aan de Range Rover zien. “Aan de voorzijde zijn twee verschillende schokdempers gemonteerd. Dat kun je zien aan de stickers van de fabrikant die er nog op zitten. Zoiets is ongebruikelijk: schokdempers vervang je per set. Maar deze auto heeft luchtvering en daarbij zijn de schokdempers zo duur, dat ze vaak per stuk worden vervangen. Eigenlijk is luchtvering een vreemde keuze voor deze auto. Als er door het rijden op onverhard een steentje tussen de luchtbalg komt, is de boel direct stuk. Maar het is de enige manier om een echte terreinauto nog enigszins comfortabel te laten rijden. Daarom is toch voor zo’n systeem gekozen.”
Wat betreft de auto van Marijn blijven we na de keuring met een dubbel gevoel achter. Eindelijk zien we eens een Range Rover die tot op hoge leeftijd en met een behoorlijke kilometerstand in goede conditie blijft. En dan zul je altijd zien dat het er een is met techniek die achterhaald is bevonden en waarmee het zo goed als onmogelijk is om in Nederland op termijn te blijven rijden. “De Range Rover van deze generatie is ook een tijd te koop geweest met een Jaguarbenzinemotor”, zegt Marijn. “Die zou ik graag nog ‘ns willen rijden. Misschien komt er het er ooit nog eens van. Maar dan wel die zónder de supercharger. Want het moet niet te gek worden.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Leuk dat er spullen van BMW in de auto te vinden zijn, waaronder een van de laatste oersterke diesels. De auto heeft het nodige onderhoud gehad en rijdt dan ook verrassend goed. Tijdens de proefrit was er weinig aan te merken, los van een harde zoem die even achter het dashboard vandaan kwam maar vanzelf weer weg ging. Vermoedelijk afkomstig van een van de vele aftermarket telefoonsystemen. Wel een ontzettend langzaam ding met zijn 177 pk op 2.500 kilo en een luie automaat. Deze auto verdient een duimpje omhoog en kan er met wat kleine reparaties weer een tijdje tegen aan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover TD6 SE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 89.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.926 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 174 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 390 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.956 mm / 1.863 mm |
Wielbasis | 2.880 mm |
Massa leeg | 2.510 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 299 g/km |
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.