Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover TDV8 Vogue |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
ERVARINGEN
- 60.000 km
Eindelijk. Wat een heerlijke auto, of kan ik beter zeggen: vrachtwagen? Na de tafferelen met de BMW was ik gelijk opzoek gegaan naar een nieuwe auto. Een afspraak stond geplanned met de BMW dealer voor een 635D Cabrio, sportief, weer. Onderweg naar de dealer langs de Land Rover dealer gekomen en toch eventjes weer binnen gekeken of er misschien wat interessants stond. En ja hoor. Een Range Rover TDV8 Vogue net binnengekomen. Nieuw, en precies in de goede kleuren. Probeer maar eens een Range Rover te vinden met donker kleur buiten en donker bekleding. Buckingham Bleu met donkergrijs interieur.
Ik heb nog een tijdje in een Range Rover TDV6 Vogue mogen rijden. Wat een verschil. De TDV6 is echt een vrachtwagen, niet vooruit te branden. In eerste instantie denk je dat het geluid wel stoer is in de auto, maar na 1000km word je er helemaal gek van. Ik hoopte door de nieuwe V8 dat het een overweldigend geluid zou worden. Maar integendeel; je hoort helemaal niets!
Interieur:
Alles wat, maar dan ook echt alles wat je maar kan verzinnen in de auto is electrisch. Heerlijk is dat de Vogue uitvoering luxe is. 14 Speakers van Harman/Kardon dat gezamelijk 710 watt produceert , lederen stoel bekleding ´Oxford´, Stoelen in 10 verschillende richtingen te verstellen met arm leuning, zetelverwarming óók voor beide achterpassagiers, open dak, cd-wisselaar, verwarmd stuurwielrand en zelfs de bovenkant van het dashboard is volledig met leder afgewerkt. Ook beschikt de auto over spraakherkenning voor ausiosysteem, navigatie en telefoon dat tevens over bleutooth beschikt. De navigatie werkt vele malen makkelijk dan in de voorloper. Touch-screen beeldscherm dat tevens TV is en beeld vanuit de achteruit camera geeft en beeld van de venture-cam. De venture-cam is een portable camera die tot 20m van de auto draadloos beeld geeft in de auto. Eerlijk is eerlijk, na 20.000km nog geen één keer gebruikt.
Om eerlijk te zijn zou je nog wel even door kunnen gaan over de gemakken van de auto. Het komt er eigenlijk op neer dat je heerlijk in de auto zit. De stoelen zijn makkelijk te bedienen en je zit comfortabel hoog, uitkijkend boven het andere verkeer. Ik vind het altijd zo cliché klinken dat het zo heerlijk is om hoog te zitten, maar het is echt zo.
Exterieur:
Van buiten zitten er geen gekke opties op. er zitten standaard 19" 7-spaak velgen onder. Wel mooi (en veilig) is dat de twee voor wielen worden afgeremd met grote Brembo remklauwen. Ziet er gaaf uit. De nieuwe koplampen zien er mooier gevormd uit. Niet meer zo strak en hoekig als de vorige. Er zitten adaptive koplamp units in die mee draaien in bochten. Tevens gaat er een extra lamp aan die schijnt in de richting van de bocht die je indraait. De achter lampen met wit knipperlicht geeft de auto ook een meer chiquere uitstraling.
Rijeigenschappen:
Waanzinnig uiteraard! Hoewel, het is maar net hoe je het bekijkt en hoe je ermee rijdt. Ik ben gewend om te scheuren, en hard ook. Dat gaat gewoon niet meer zo in een Range Rover. Alles moet gecontroleerder; je gaat rustiger door bochten, je moet eerder afremmen. Maar op het rechte stuk staat hij zijn mannetje. 9 sec op 100km/u en een begrenste top van 200km/u. Mooi is dat de 6-traps automatische transmissie zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Door deze studie past de transmissie het schakel gedrag aan waardoor je precies rijdt zoals jij wilt. En het werkt nog verbazingwekkend goed ook. De hoogte van de auto past zich ook automatisch aan aan je rijgedrag. Een verschil van 30cm van stand laag naar hoog is toch aanzienlijk. En met een verbuik van gemiddeld 1/10 is het toch een relatief zuinige auto. Als je rustig rijdt kan zelfs 1/11-12 gehaald worden. Wanneer je dus naar naar wintersport rijdt hoef je niet te tanken (1000km) in tegenstelling tot een Cayenne Turbo S die er 3,5 tank doorheen jaagt bij 1200km. Mooie systemen in de auto die je helpen comfortabel te rijden zijn alerte, snelheidsafhankelijke stuurbekrachting, verbeterde luchtvering, electronische vierwiel tractie (ETC) dat voorkomt dat de voor- en achterwielen gaan doorslaan. ETC werkt samen met de Dynamische stabiliteitscontrole (DSC) die de stabiliteit van de auto in het gereel houdt.
PROBLEMEN
- 60.000 km
Rijd er net in dus er zijn tot nu geen problemen opgekomen bij mij. Heb er nu 20.000km mee gereden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Range Rover TD6 – 2005 – 410.043 km - Klokje Rond

Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2008)

Range Rover TDV8

Extra ruige Land Rover Defender 110: met BMW-V8?

Test: Land Rover Range Rover - Nog niet (helemaal) elektrisch
