Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover TDV8 Vogue |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Onze ervaringen met de Rangerover TDV8
- 106.500 km
Toen ik mijn vrouw leerde kennen reed zij met een ML. Ze heeft in verband met haar werk behoefte aan 'n zwaardere 4x4. Het heeft mij behoorlijk wat moeite gekost om haar uit de ML te krijgen; ze vond het een wereldwagen. Ik vond er geen bal aan. Uiteindelijk hebben we een goede afspraak gemaakt; mijn vrouw mag alle beslissingen thuis nemen, over de meubels, de keuken, de boodschappen, de kinderen etc., maar ik ga over de auto's. Een afspraak die tot op heden naar volle tvredenheid van beide partijen wordt nageleefd. De ML is dan ook, na ongeveer twee ton, vervangen door een Rangerover TD6. Deze wagen had toen (rond 2006) iets minder dan een ton gelopen. Uiteindelijk is hij met een km.stand van ongeveer 225.000 weggegaan. Ik moet zeggen dat we met deze auto weinig geluk hebben gehad. Veel problemen met de luchtvering, tot twee keer toe de versnellingsbak vervangen (tweede keer garantie), en toen hij wegging ging net de turbo kaduuk. Gauw vergeten.
Vorig jaar maart heb ik deze TDV8 uit Duitsland gehaald. Het is een praktische kleurencombinatie; grijs met zwart leer (klinkt saaier dan het is). We hebben honden, kinderen etc. dus het is erg makkelijk dat de auto zwarte bekleding heeft. Daarnaast is de wagen uitgerust met een rubberen mattenset (optie van Landrover) waardoord de vloerbedekking beschermd blijft. Toen ik de wagen kocht zaten er extra schijnwerpers, roosters voor de lampen, etc. op. Omdat ik dat erg lelijk vind heb ik dat allemaal weggegooid. Ook zaten er blingblingvelgen op. Ik heb een set velgen, voorzien van nieuwe banden, voor de bandenprijs gekocht bij een dealer. Nu is de wagen precies zoals ik heb bedoeld had (en de ontwerpers volgens mij ook).
We gebruiken de Rangerover veel om een aanhanger te trekken. Het gaat dan vaak om zware dingen zoals paardentrailer met twee paarden of autotransporter. De Rangerover heeft ruim voldoende koppel om dit makkelijk aan te kunnen. Ook erg prettig is de luchtvering; de electronica zorgt ervoor dat het niveau van de wagen gelijk blijft met een beladen aanhanger of iets dergelijks. De motor is vergeleken met de vorige versie ruim voldoende krachtig. Bij de TD6 reed je altijd met veel toeren. Een Rangerover weegt nu eenmaal ruim 2,5 ton en heeft de bouw van een tank. Met de V8 is dat allemaal niet nodig, die is prima op zijn taak berekend. De wegligging is fenomenaal. Een familielid van me rijd in een 2006 Rangerover supercharged. We hebbend de wagens vergeleken en zijn samen tot de conclusie gekomen dat de TDV8 veel strakker stuurt en de bochten door komt (wel een kanon, dat ding!!). Waar het in zit weet ik niet, want volgens mij is er tussen die twee auto's geen modificatie geweest. Afgelopen tijd, met de sneeuwperikelen, hebben we veel profijt gehad van de Rangerover. Niet alleen wij trouwens, we hebben nogal wat auto's losgetrokken. Het is wel erg prettig om onder die omstandigheden een dergelijke wagen tot je beschikking te hebben.
Het rijcomfort van de Rangerover is ongeevenaard. Hoewel ik eigenlijk een voorkeur heb voor "normale" auto's, is de Rangerover wel een positieve uitzondering. Ik durf te zeggen dat ik hem lekkerder vind rijden dan een Mercedes S-klasse. Dat heeft ook te maken met de zitpositie; goede stoelen die op alle mogelijke manieren te verstellen zijn, maar je zit ook nog eens relatief rechtop.
Met deze auto hebben we tot nu toe geen problemen gehad. Het enige waar de wagen voor naar de garage is geweest is voor de normale beurten, APK en winterbanden. Een verademing na de TD6. Mocht hierinn verandering komen houd ik u op de hoogte.
- 140.500 km
We rijden nu bijna 2 jaar in de Rangerover. Eigenlijk ben ik gauw klaar met mijn relaas, wat een prettige auto is dit nog steeds. Met of zonder aanhanger, daar merk je niet zoveel van. Erg fijn als je veel met zwaardere lasten rijdt. We hebben een hondenrek geplaatst, waardoor die beesten niet steeds door de hele auto heen rennen. Erg praktisch is ook het originele rubberen mattenset, met de hogedrukspuit is alles schoon te krijgen.
REparaties en onderhoud
Vorig jaar is de dynamo vervangen. Was opeens Rond de 110.000 km. kapot. Verder geen storingen of gekke dingen. Het verbruik van de V8 ligt rond de 1:8 (rond de deur) of 1:8.8 (lange ritten).
Als het aan mij ligt blijft deze auto voorlopig....
Afscheid
- 170.000 km
Aan alle goede dingen komt een eind. Zo ook aan onze band met de TDV8. Toen ik het nieuwe model gezíen had begon het te jeuken. Omdat er een behoorlijke levertijd op een nieuwe zat heb ik de oude niet ingeruild (in november). Het plan was om op het gemakje de TDV8 te verkopen. In januari hebben we de auto (via een kennis) te koop gezet. Hij was alleen zo snel verkocht dat we er beduusd van waren. Ik wens de nieuwe eigenaar veel geluk met de Rangerover, die ons veel plezier bezorgd heeft.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Range Rover TD6 – 2005 – 410.043 km - Klokje Rond

Test: Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2008)

Test: Range Rover TDV8 - Toyota Land Cruiser V8

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
