Praktijkervaring Ford EcoSport - eigenaren over kleine SUV met enorme achterdeur
'De openslaande achterklep blijkt ideaal'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Als je zo’n tien jaar geleden géén cross-over in het B-segment aanbood kon je het praktisch schudden. De Peugeot 2008’s, Nissan Jukes en Renault Capturs vlogen je simpelweg om de oren. Ook Ford wilde deze boot niet missen en kwam in 2014 met de uit Brazilië overgevlogen EcoSport. Met zijn hoge, smalle koets en achterop geplaatste reservewiel neigde hij duidelijk naar een SUV. Wat vinden eigenaren van deze opvallende verschijning?
Zoveel succes als de concurrenten had de Ford niet, toch werden er in ons land iets meer dan 9.000 exemplaren verkocht.
Al vrij gauw na de introductie friste Ford de EcoSport op, door onder meer het reservewiel van de achterklep te verwijderen. “De ingenieurs hebben de EcoSport met 10 mm verlaagd en de wielophanging aangepast. In combinatie met een opnieuw gekalibreerd ESC en andere software voor de stuurbekrachtiging moet dit het weggedrag van de Europese EcoSport flink verbeteren”, schreven we destijds. In 2018 werd de auto opnieuw aangepakt en kreeg onder meer een Kuga-achtige neus aangemeten. Voor de aandrijving zorgt in veruit de meeste gevallen de bekende 1-liter EcoBoost met 100 of 125 pk.
Ruimteaanbod Ford EcoSport
Een cross-over belooft over enige praktische eigenschappen te beschikken, en bij de Ford EcoSport is dat niet anders. We beginnen met de kofferruimte, waar rijders vrij kort over zijn. “De bagageruimte is niet overbemeten maar voor ons ruim genoeg, als je een gezin hebt is de bagageruimte aan de krappe kant”, lezen we, net als “aangezien we met zijn tweetjes zijn is de ruimte ook ruim voldoende.”
Onderscheidender dan de ruimte zelf is de manier waarop je de kofferbak bereikt: via een opzij scharnierende deur. In tests kreeg deze oplossing er nogal eens van langs, maar in de praktijk kunnen gebruikers er juist goed mee uit de voeten. “Wat ik later in testen gezien heb, vond niet iedere autojournalist dit handig”, meldt de rijder van een EcoSport Titanium uit 2017, “echter vind ik het ideaal. Vooral met boodschappen inladen kan ik er makkelijker bij en hoef ik minder te bukken.” Ook de berijder van een Ford EcoSport uit 2019 is er tevreden mee. “De openslaande achterklep blijkt ideaal, mijn echtgenote kan er nu ook bij”, schrijft hij. “De scharnierende deur stoort mij niet, In de garage kan ik in de bagageruimte zonder dat de klep tegen het plafond komt”, benadrukt een derde berijder.
Zitcomfort voor- en achterin
De stoelen scoren positieve recensies, onder meer van de volgende Ford EcoSport ST-Line-eigenaar. “Daar kan je lang in zitten zeg, zonder ergens last van te krijgen”, meldt een enthousiaste berijder die dat ook daadwerkelijk testte, “en dat 960 km lang, met een keertje tanken en een sanitaire stop. Ze bieden goede steun, vooral voor de rug.” Een ervaring die een EcoSport Titanium-rijder deelt. “Prima stoelen, ook na langere ritten.” Maar een artikel als dit is niet compleet zonder kritiek, al is het milde. “Lange afstanden zijn geen enkel probleem, de stoelen zitten erg goed”, schrijft de eigenaar van een Titanium uit 2015, “de zittingen hadden iets langer mogen zijn, maar dat is persoonlijk.”
Over de ruimte achterin wordt weinig geschreven. Wel lezen we: “Op de achterbank is het goed vertoeven, met voldoende beenruimte.” En de berijder die de kofferruimte niet overbemeten vond meldt nog: ‘Met vijf volwassenen in de auto geen enkel probleem.”
Weggedrag Ford EcoSport
Ford heeft een naam hoog te houden als het op rijden aankomt, maar hoe brengt de hoge EcoSport het ervan af? De eigenaar van een gebruikt aangeschafte 125 pk sterke EcoSport Titanium is vanaf het eerste moment uitgesproken enthousiast. “Direct toen ik wegreed om de proefrit te maken dacht ik: 'dit rijdt als een Ford!'. Een Ford rijdt vrijwel altijd goed. Stuurt lekker, schakelt lekker, is voorspelbaar, heeft een zeer goede wegligging en je rijdt er eigenlijk zo in weg. Precies goed!” Het is niet de enige pluim voor zijn EcoSport: “Verder is het opmerkelijk dat de auto heerlijk stil is. Waar ik in de review van de Focus schreef dat het geluidsniveau mij tegen viel, in de EcoSport is het, ook boven de 100 km/h, heerlijk comfortabel!”
De eigenaar van een EcoSport ST-Line is eveneens behoorlijk content met het weggedrag van zijn mini-SUV. “De ST-line heeft een redelijk stugge vering en extra stabilisatie om de auto recht te houden. Het rijgedrag is prima, lekker stuurtje om de Ford door bochten en rotondes te sturen. Het is voor zijn klasse een echte rijdersauto.”
Een eigenaar die aan zijn tweede EcoSport toe is schrijft over zijn exemplaar uit 2019: “Grote verbetering ten opzichte van het 2017-model. De stoelen geven meer steun, de auto is dankzij de zesde versnelling veel stiller, maar wat mij vooral veel plezier doet is de rechtuitstabiliteit. Mogelijk ligt dat aan de banden. Nu Continental, was Firestone. Je kunt nu echt relaxed toeren zonder kleine stuurcorrecties.”
En inderdaad, een andere 2017-rijder ervaart eveneens een beperkte rechtuitstabiliteit. “Op bergweggetjes in Kent, de Bourgogne en het Sauerland is hij zelfs, schrik niet, sportief”, merkt hij op. “De gemakkelijke handelbaarheid heeft wel een keerzijde. Het ontbreekt geheel aan onderstuur, waardoor de richtingsstabiliteit minder is. Ga niet appen of breien, want de vangrail of berm is onverwacht dichtbij. Mogelijk dat de brede banden daaraan bijdragen?” De bandenkeuze zou inderdaad van invloed kunnen zijn, want de eigenaar van een EcoSport uit 2015 lijkt dit fenomeen niet te ervaren. Integendeel. “Het weggedrag van de Ford is voorspelbaar, de auto laat zich gewillig door de bochten loodsen en blijft keurig zijn baan volgen”, laat hij weten.
Onderhoud, storingen en ergernissen
De Ford EcoSport lijkt zich vooralsnog goed te houden, al moeten we erbij vermelden dat we nog geen exemplaren met enorm hoge kilometerstanden tussen onze reviews vinden. De hoogste kilometerstand is van de gebruikt gekochte EcoSport, die is opgelopen tot 94.000 kilometer. De berijder meldt na aanschaf enkel een leeg sleutelbatterijtje, en vervangen remschrijven en -blokken.” Andere berijders melden evenmin noemenswaardige problemen, dus sluiten we af met de update die een rijder schrijft over zijn tweede EcoSport. “Geen piepje, olieverbruik of ander ongerief. Waarom dan toch een verslagje? Bij de reviews van wat concurrenten lees ik dat ‘niets te melden’ niet altijd vanzelfsprekend is, en een pluimpje voor betrouwbaarheid mag ook wel eens worden gegeven.” Waarvan akte.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Ecosport 1.0EB ULTIMATE | NL-AUTO! | 1 EIGENAAR! | CRUISE | APPLE CARPLAY & ANDROID AUTO | LMV | PRACHTIGE STAAT!
- 2020
- 62.068 km

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 125pk Trend Ultimate | Navigatie | Parkeer Camera | Airconditioning |
- 2019
- 37.406 km

Ford Ecosport 1.0 EcoB. Titanium
- 2017
- 151.958 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.