Praktijkervaring BMW 4-serie Gran Coupé

'Het is een heerlijke 'cruiser', geen sportwagen'

BMW 4-serie Gran Coupe

Trends in autoland volgen elkaar steeds sneller op, niet altijd tot ieders vreugde. Richt de verontwaardiging zich momenteel op de SUV-coupé, iets daarvoor was het de vierdeurs coupé die mensen de barricaden op kreeg. Een van de boosdoeners: de BMW 4-serie Gran Coupé. Of die meer te bieden heeft dan alleen zijn omstreden naam? Eigenaren geven het antwoord.

Zo’n tien jaar geleden was BMW überhaupt aardig aan het schuiven met modelaanduidingen. De 3-serie Cabrio en Coupé gingen voortaan als 4-serie door het leven, om een jaar later gezelschap te krijgen van de 4-serie Gran Coupé. Inderdaad, een auto die enigszins in het vaarwater van de 3-serie zou zitten. Om het feest compleet te maken, is er ook nog een 3-serie GT… 

Als je het op een rijtje ziet, duizelt het je van al deze BMW-modellen, maar toch wist de consument de weg naar een 4-serie Gran Coupé goed te vinden. In elk geval voldoende om het model een opvolger te gunnen, een die in tegenstelling tot de 3-serie ook een volledig elektrische variant kent. In dit artikel zoek je tevergeefs naar stekkers: bij deze 4-serie Gran Coupé maken benzine- en dieselmotoren de dienst uit. 

Rijden met de 4-serie Gran Coupé 

BMW wendt zich in zijn marketing graag tot de rijders, wat zijn weerklank vindt bij klanten. Zij gaan over het algemeen uitgebreid in op de rijeigenschappen van hun auto, meer dan op andere aspecten. Hoe dat eruitziet? De rijder van een 420d beschrijft het als volgt. “De auto plakt werkelijk aan het asfalt, het is een werkelijk genot om in te rijden. Het stuurt wel zwaar en je hebt echt gevoel met de weg. De auto reageert erg snel op elke beweging en soms is het wel oppassen, zo snel reageert het sturen.”  

Een andere 420d-rijder lijkt ongeveer hetzelfde te ervaren, maar beschrijft het anders. “Het rijden leek erg op de 3-serie, zeker op lagere snelheden. Eenmaal op de snelweg herkende ik weer mijn zoekerige rijgedrag, want de 4 stuurt weer aanmerkelijk scherper. In het begin vond ik dit nogal vermoeiend, maar na wederom een maand verder wende ook dat.” 

Dat je in een 4-serie geen heel krachtige motor nodig hebt, beschrijft een 418i-bestuurder. “Doordat er een M-sportonderstel onder zit, is de vering doorgaans wat stugger en directer dan gemiddeld. Heel oncomfortabel wordt het echter nooit! De auto heeft een waanzinnige wegligging en laat zich zelden of nooit van de wijs brengen in bochten.” Een tweede 418i-rijder valt hem bij. “Qua rijden is het eigenlijk precies zoals ik het van tevoren had verwacht. Het is een heerlijke 'cruiser', geen sportwagen. De motor doet zijn ding prima, maar nodigt nooit uit tot planken.” 

Rijders die kiezen voor een adaptief onderstel zijn zo mogelijk nog positiever. “Je krijgt zoveel mee van de wagen via het stuur en het onderstel dat je jezelf echt één voelt met de auto. De adaptieve ophanging zou ik dus absoluut aanraden als optie”, aldus de eigenaar van een 430i Gran Coupé. En een 420i-rijder: “Door het adaptieve onderstel is het algehele comfort in de auto behoorlijk goed te noemen, al had het van mij persoonlijk nog wel een tikje comfortabeler gemogen, bijvoorbeeld een additionele comfort+-mode. Maar ik snap wel dat de 4-serie een sportieve inslag heeft en daardoor het onderstel over het algemeen dan ook wat sportiever is afgestemd. Het is in elk geval wel het perfecte compromis tussen comfort en sportiviteit!” 

Tot zover is het dus vooral hosanna, maar er worden ook kritischere noten gekraakt. Zo vinden relatief veel rijders dat het bandengeluid de rust aan boord doorbreekt. Ook is niet iedereen tevreden met het stuurgevoel. “De engineers hebben duidelijk voor een softere set-up gekozen”, aldus de eigenaar van een 428i Gran Coupé. “Eerlijk gezegd vind ik het stuurgevoel ook een tikkeltje kunstmatig in vergelijking met zijn voorganger.” Daar staat tegenover dat de achttraps automaat zo goed als alleen lof oogst.  

Een coupé kan best praktisch zijn 

De 4-serie Gran Coupé heeft een groot voordeel ten opzichte van een gangbare 3-serie: de grote achterklep maakt hem feitelijk tot Gran Liftback. Een 428i-rijder zet de voor- en nadelen van zijn auto uiteen. “De ruimte binnenin is vergelijkbaar met mijn vorige auto (Volvo S60), maar vanwege de aflopende daklijn heb je achterin wel minder hoofdruimte”, concludeert hij. “De bagageruimte is ruim bemeten en vanwege de grote achterklep gemakkelijk toegankelijk, wat een groot voordeel is ten opzichte van de 3-serie sedan.” Die klep blijkt ook een nadeel te hebben. “Als de auto nat is en je de achterklep opent, loopt er water de bagageruimte in.” 

Het lijkt op de ervaring van een 420i-rijder: “Achterin is het krap”, schrijft die. “Voor jonge kinderen is het nog wel te doen, maar been- en hoofdruimte zijn niet de reden om deze Gran Coupe aan te schaffen. Voor mij is het prima nu. De kofferbak mag er zijn, dat vind ik ook wel prettig om eens wat grotere dingen mee te nemen, en hij is zeer toegankelijk.” Een 428i-rijder concludeert: “Handig met kinderen? Nee, hoewel twee kinderen, maar ook twee volwassenen achterin vorstelijk zitten. Praktisch? Ook niet per se. Maar adembenemend mooi.” Kortom, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. 

Meer kritiek op zitcomfort 

Als het om gebruiksmogelijkheden gaat doen 4-serie Gran Coupé-rijders dus graag wat water bij de wijn. Dat geldt niet als het gaat om het comfort van het meubilair, want op dat gebied zijn rijders ronduit verdeeld. De rijder van een 420i: “Het allergrootste manco aan de auto zijn de – in mijn ogen – slechte stoelen.” Hij licht dit toe: “De auto is voorzien van vrij smalle, tamelijk harde sportstoelen en die hebben een slechte zit. Van de rugleuning zijn de zijwangen instelbaar, maar bij de zitting is dat – onbegrijpelijk – niet het geval. De zitting is aan de smalle kant en hierdoor duwen de zijwangen bij mij op een zeer onaangename wijze in de bovenbenen.” Voor een 420d-rijder is het zelfs de reden om de auto na zo’n 45.000 kilometer weg te doen. “Reden is vooral  de zitpositie”, schrijft hij. “Ik ben onverdeeld positief over de 4-serie Gran Coupe, alleen heb ik geen goede zitpositie kunnen vinden. De stoelen zitten ook niet comfortabel, dus ook de passagier op de rechter stoel klaagt over rugpijn.” 

Tegenover deze opmerkingen staan gelukkig ook positieve reacties. “Ik moet met mijn 1,90 meter wel experimenteren voor de juiste instellingen, maar het lukt me en ik zit daardoor laag”, geeft een 420i-bestuurder aan. “De daklijn is vrij laag, moet ik zeggen; mijn vriendin laat hem daardoor liever staan. Mijn zoon van 1,95 meter vindt het ook nog prima, maar die zakt nog wat lager dan ik.” Tot slot het woord aan twee rijders van 1,75 meter: “De stoelen zitten voor mij perfect. Ik ben niet de langste, dus heb ik sowieso geen last van het dak. De stoel is verder prima in te stellen en na twee keer een rit van ongeveer acht uur per keer stap ik nog fris uit de auto.” En nummer twee: “De stoelen (optionele sportstoelen met lendensteun) zitten fantastisch!” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

De meeste 4-serie Gran Coupé-rijders laten weten dat de auto hen goed gezind is, met enkel kleine irritaties op detailniveau. Zo vindt een 420i-rijder zijn stuurwiel lelijk oud worden. “BMW heeft het erg lelijk geworden M-sportstuur nog netjes onder garantie vervangen. Daarmee gaat deze auto voor mij de geschiedenis in als probleemloos”, besluit hij. Ook op motorengebied gaat bijna alles goed, al meldt een 420i-rijder: “Afgelopen periode was vrijwel probleemloos. Er is slechts één puntje van aandacht geweest: er loopt een koeling-ontluchtingsslang van de cilinderkop naar het expansievat en deze kan bij de F-serie 3/4 serie met B48-motor plotsklaps stukgaan. Ik heb deze preventief vervangen.” 

Over auto’s met een dieselmotor lezen we een paar klachten. De eigenaar van een 420d meldt: “Vlak na onze vakantie begaf de turbo het, hij stond toen op 170.000 km. Of ja, de turbo was eigenlijk niet kapot, maar een as aan de turbo was gebroken. Precies op de las van het asje, erg typisch... Na een aantal uren kreeg ik het verlossende telefoontje dat ik even 2.400 euro mocht aftikken, omdat dit asje niet in de aftermarket zat.” Ook een tweede 420d-rijder kreeg te maken met een probleem: de auto verloor koelvloeistof. Wat bleek: “Er zat een lek in de koeling van het uitlaatgasrecirulatiesysteem (EGR). Het bleek bij meer nieuwe BMW's met de tweeliter dieselmotor voor te komen en waarschijnlijk gaat het om een slechte batch koelers.” Er geldt dan ook een terugroepactie voor deze motoren, waarbij dit onderdeel preventief wordt vervangen. 

Het lijkt erop dat eigenaren van een BMW 4-serie Gran Coupé relatief weinig offers hoeven te brengen voor hun uitgesproken vervoermiddel. Goed, de hoofdruimte achterin is wat beperkter, maar gebruikers weten dit te relativeren en krijgen er naar eigen zeggen een fijn sturende auto voor terug. Het belangrijkste aandachtspunt lijken dan ook de stoelen te zijn, en natuurlijk de dieselmotoren. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum