BMW 420i Gran Coupé (2018)

autoreview

BMW 420i Gran Coupé (2018)

Signalement

Uitvoering420i Gran Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

Waarschuwing: autogek hier dus een heel verhaal. Ik heb het verhaal iets ingekort t.b.v. de leesbaarheid. De meest recente update staat onderaan!

---------------------------------------------------
0km: de aanschaf
---------------------------------------------------
Na ietwat teleurstellende, kwalitatief tegenvallende en burgerlijke saaie jaren in een Koreaanse compact SUV te hebben doorgebracht, besloten mijn vrouw en ik dat het tijd werd voor een nieuwe auto. De toentertijd nieuw gekochte Koreaan was een rationele aankoop, dit na jaren van olielekkende en roestende ellende van iemand anders, maar nu wilden we (beiden enorme autoliefhebbers) weer eens wat nieuws. In ieder geval nu een automaat (je schakelt je echt wezenloos in een handmatige 6-bak, daar wilden we vanaf) en het ook mocht wel wat sportiever, luxer, graag betere stoelen en niet het minst: ook graag wat minder problemen.

Het gaat hier niet om een leaseaftrapper of bijtellingstopper, maar gewoon een particuliere aankoop van moeizaam bij elkaar geschraapte spaarcentjes. De jaren sparen en het vrij matige rijden in de Koreaan gaven in ieder geval voldoende gelegenheid om in de loop der tijd de volgende 'must haves' te bepalen: turbomotor (geen downsize maar fatsoenlijk blok), conventionele automaat (geen robotbak of halfautomaat), goed onderstel, geen zwart of donkergrijs interieur, elektrisch verstelbare stoelen met memory, inbouwnavi, eindelijk eens een fatsoenlijke audioinstallatie en verder graag een ruime optielijst om uit te kiezen. Bij de Koreaan konden we alleen kiezen uit 3 uitrustingsniveau's i.c.m. schuifdak en/of navi, en dat was het.

Na het nodige -en intensieve- zoekwerk viel de keuze uiteindelijk op een 4-serie GC, naar zeggen een 4-drs coupé maar feitelijk een 5-drs hardtop liftback :) Waarom een 4? Prachtig gelijnde auto met achterwielaandrijving, traditionele automaat en fatsoenlijk bemeten turboblok in lengterichting ingebouwd (zeg maar de klassieke bouw). Verder erg praktisch door de 5e deur en helemaal naar eigen wens samen te stellen en te configureren, tot aan de kleur van de stiksels in het stuur aan toe. En al even op de markt (als je de 3-serie meerekent), zodat het grootste deel van de foutjes er hopelijk al uit is. Bij de Koreaan hadden we nogal wat aanloopproblemen, vandaar.

Qua budget kon ik -in mijn geval- kiezen tussen een relatief kale 430i of een tamelijk goed uitgeruste 420i. Ik heb in mijn leven een periode gehad dat ik zou kiezen voor de dikste motorisering, maar na lang twijfelen toch maar gekozen voor een tamelijk volle 420i. Leuke comfortverhogende opties zijn toch ook wel eens erg fijn, hoewel ze in de praktijk helaas sneller afschrijven dan een dikke motor. Maar mochten de prestaties desondanks toch tegen gaan vallen kan je altijd, na het aflopen van de garantie natuurlijk, naar eventuele tuning kijken. Vandaar ook de wens voor een turboblok, want die zijn relatief simpel achteraf te tunen.

Een afspraak gemaakt met de lokale BMW dealer voor een proefrit in een 420i Luxury Line. Eerste indruk was stil, comfortabel en voor Nederlandse begrippen snel zat. De automaat schakelde bijna onmerkbaar en was goed bij de les. Fikse kofferruimte achterin, met neergeklapte deelbare achterbank zelfs tamelijk indrukwekkend te noemen en goed bereikbaar door de gigantische elektrisch bedienbare achterklep. Mooie 'stijlloze' coupé deuren. Ook voor de -in ons geval- incidenteel aanwezige achterpassagiers meer dan voldoende ruimte.

Qua exterieur vond ik echter de voorkant niet bijzonder mooi (chromen beugelbekkie, typisch Luxury Line) en viel het interieur mij ook iets tegen, vrijwel identiek aan een 3 serie en vrij benauwd door de lage daklijn, lage instap, lage zit en (in deze uitvoering) donkere hemel met een schuifdak waardoor de hoofdruimte nog beperkter aanvoelde. Ik was na een proefrit nog niet helemaal overtuigd, hij reed heerlijk maar mede door de tamelijk lage instap/zit en gebrek aan hoofdruimte begon ik te twijfelen of het toch niet weer een SUV moest worden, dus ik regelde ook nog een proefrit in een X2. Maar dat was niks, reed bijna hetzelfde als wat we nu hebben en geen premium gevoel. Ook nog wat andere auto's geprobeerd.

De rijbeleving van de 4 had, zeker na de testritten in wat andere auto's, desondanks alles toch een diepe indruk gemaakt dus we gaven het nog een tweede kans. Deze keer in een 420i M sport edition zonder schuifdak. Toen ik deze auto zag werd ik deze keer wel aangenaam verrast. De M sport edition heeft een andere bumperpartij, andere dorpels, standaard 18" velgen en is 10mm verlaagd wat de auto een veel beter aanzien geeft. Bij deze auto klopte de buitenkant gewoon helemaal, ik werd helemaal een beetje verliefd.

Deze proefrit gaf dan ook de doorslag, dit moet hem worden. Maar dan wel met een adaptief M sport onderstel, dit omdat ik het standaard M sport onderstel gewoon te oncomfortabel vind. Een adaptief onderstel is instelbaar, in comfort mode is het comfortabeler dan het standaard onderstel en in sport mode straffer dan het M sport onderstel, dus beste van 2 werelden in 1 auto. En zeker geen schuifdak, het scheelt aanmerkelijk qua hoofdruimte en de auto deed van binnen hierdoor iets ruimtelijker aan. Je elimineert hier ook een toekomstig potentieel veroorzaker van bijgeluiden en andere aanzienlijke problemen mee (en ik weet waar ik over praat, geloof me).

Qua techniek: De 4-serie (F32/F33/F36) is gebaseerd op het bekende F30 platform van de 3-serie maar dan breder, iets langer, lager en qua constructie stijver, een 50/50 gewichtverdeling en opmerkelijk laag zwaartepunt. Iets wat mij al sterkte in de overtuiging dat de 4-serie gewoon een sterk verbeterde en doorontwikkelde versie van de 3-serie is, die op zich al helemaal niet slecht in elkaar zit. De B48 4-cilinder turbomotor zit sinds 2015 in de 4-serie en er zijn -op het moment dat ik dit schrijf- geen belangrijke problemen bekend. De automatische 8-traps bak is zoals eerder gezegd een traditionele vloeistofautomaat met koppelomvormer, dus geen PDK/DSG/SMG/robotbak/multi-ellende techniek, en die wordt over het algemeen de hemel ingeprezen. Vlot onmerkbaar schakelen en erg degelijk.

Na veel wikken en wegen de volgende configuratie samengesteld (er zit meer op en aan, ik noem alleen de belangrijkste opties):

- 420iA M-sport High Executive
- individual lak met ivory white interieur
- verwarmde voorstoelen
- PDC voor/achter
- navi prof
- elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen en elektrische lendensteun (die steun is niet standaard, schandalig)
- achteruitrijcamera + 270 graden surround view
- ferric grey 18" velgen
- comfort access (keyless entry)
- Harman Kardon geluidssysteem
- digitaal dashboard
- lane change warning / lane departure warning / collision warning
- parking assistent (zou ik niet zelf voor gekozen hebben maar zat bij parking pack inbegrepen voor omgerekend 50 euro)
- adaptief M onderstel met actieve dempers
- M performance zwarte nieren

Wat een totaalprijs! Een beetje auto, dus geen asfalthobbel, is in Nederland werkelijk on_be_taal_baar geworden. Eigenlijk schaf je zo'n ding niet op rationele gronden aan, dit is puur een emotionele aanschaf van een autoliefhebber. Soms moet je in het leven een keertje je verstand parkeren en op je gevoel afgaan.

Vervolgens op zoek naar een dealer die mij een goede passende aanbieding kon maken, dus een goede korting EN een goede inruilprijs wat het leed van de aanschafprijs enigszins doet verzachten. Na verschillende dealers bezocht te hebben zat er eentje tussen die mij een aanbod deed wat ik feitelijk niet met goed fatsoen kon weigeren en na nog wat over en weer onderhandelen werd uiteindelijk de handtekening gezet.

4 maanden levertijd, mede door de individual lak ....maar de auto staat nu te glimmen in mijn garage.

Kop is er af

  • 5.000 km

---------------------------------------------------
5.000 KM : KOP IS ER AF
---------------------------------------------------
Auto volgens instructies zorgvuldig 2000km ingereden en daarna op vakantie in Duitsland geweest, daar geleidelijk aan toerental en snelheid verhoogd. Er staat nu ruwweg 5000km op de klok.

Eerste positieve indrukken:
- stilte in interieur is heel aangenaam, zeer comfort verhogend. Wel wat last van bandengeruis.
- rijdt prima, adaptief onderstel is hele goede keuze, standaard standje vliegend tapijt en desgewenst standje NASCAR met een druk op de knop.
- mijn vrouw en ik een eigen sleutel + persoonlijk rijdersprofiel met bijbehorende auto/stoel/spiegel instellingen is erg handig
- comfort access is bijzonder handig, zeker icm met die elektrische achterklep. Je kan hem open 'schoppen' met je handen vol boodschappen, dit terwijl je omgeving ademloos toekijkt
- surround view is ook geweldig, je kunt de hele omgeving overzien, ook lage stoepjes/bloembakken/paaltjes/parkeervaklijnen etc.
- die parkeerassistent is tegelijkertijd grappig en tamelijk bizar om de eerste keren mee te maken, wel jammer dat je zelf voor- en achteruit moet schakelen.
- de lane departure warning (dodehoekassistent) is ontzettend handig omdat het zicht naar achteren wat minder is doordat je zo laag zit. De rijbaanwissel is daardoor altijd zonder zenuwen uit te voeren, dit geeft heel veel rust tijdens het rijden
- de regensensor en lichtsensor zijn goed bij de tijd, geen inschakelvertraging
- navigatie is na gewenning top. Het is een samenspel tussen de navigatieaanwijzingen getoond tussen de klokken en de grootbeeld navi display.
- deze auto's zijn overduidelijk gebouwd op snelheid. Rond de 100-110 trutten vind de auto maar niks, pas rond de 140-160 begint het leuk te worden.

Eerste wat mindere indrukken:
- Geen synchronisatieknop om de ingestelde temperaturen van de dual zone climate control gelijk te trekken als je in je eentje rijdt. Erg onhandig.
- Digitale klokkenwinkel is leuk maar ik had er meer van verwacht. Het is nu gewoon -letterlijk- een digitale kopie van de analoge meters en daar...daar koop je zoiets niet voor. Wel zijn de visuele effecten bij gebruik cruise control, speed limiter en SLI erg handig (over SLI heb ik het later).
- ik vind het veelgeroemde iDrive eigenlijk in de praktijk helemaal niet zo handig. Je klikt naar rechts in een menukeuze (bijv. navigatie), dan weer keertje naar links klikken voor opties binnen dat menu, is gewoon niet logisch. Ook moet je soms scrollen en soms klikken, dat is heel verwarrend.
- pdc voor, surroundview en parkeerassistent zitten onder 1 knop. Niet handig. De parkeerassistent had eigenlijk met een apart knopje gemoeten want vaak wordt deze door de auto ingeschakeld als ik alleen de surroundview op dat moment wil gebruiken.
- sommige menu items, zoals bijv. het selecteren van een ander rijdersprofiel of in/uitschakelen van de parkeerassistent, zijn om een onbegrijpelijke reden niet onder een sneltoets te zetten. Wat die ontwerpers toch bezielt af en toe...
- ConnectedDrive, waarbij je o.a. onderdelen van de de auto via je smartphone kan aansturen en uitlezen, heeft handige dingen zoals huidige brandstofhoeveelheid bekijken, kmstand bekijken en een adres naar de navigatie sturen. Maar het werkt soms niet of duurt erg lang.
- er zit geen oliepeilstok in de auto, elektronisch peilen kan maar is onhandige en omslachtige procedure.
- de lane departure warning (als je zonder richting aan te geven over de rijstroken gaat trilt het stuur) is achteraf tamelijk irritant maar gelukkig permanent uit te schakelen. Misschien alleen op lange vakantiereizen interessant?
- geen gekoeld dashboardkastje

Lijken veel minpunten maar niet alles weegt zo heel zwaar en veel moet ook wennen natuurlijk.

Helaas openbaarden zich wel een paar probleempjes: irritant windgeruis boven de bestuurdersdeur, dit begint al bij vanaf de ca. 50 km/u. Ook zit er -volgens mij- een software fout in want bij een bepaalde volgorde van handelingen blijft de dagrijverlichting continue branden met contact uit. En die parkeerassistent moet onder een andere knop omdat hij al 2x keer werd ingeschakeld terwijl we alleen de surroundview wilden gebruikten (volgens BMW Nederland zou dit verplaatsen moeten kunnen).

Afspraak met de dealer, Ekris Lelystad, is gemaakt. Een goede, klantvriendelijke serviceorganisatie is voor ons van levensbelang, we lijken -ondanks ons lage kilometrage- altijd veel pech met auto's te hebben, dit zowel nieuw als gebruikt. We gaan het meemaken. Ik hoop niet dat de grote problemen nu alweer beginnen, ik heb namelijk nogal wat onverwerkte trauma's van de Koreaan...ik krijg zo langzamerhand chronisch eczeem van dealeruitspraken als 'dat hebben we nog nooit meegemaakt', 'dat hebben ze allemaal' en 'dat is een producteigenschap'.

Een 128GB USB stick aangeschaft om een vrijwel onuitputtelijke muziekbron in de auto te creeeren. Verbruik lijkt in de eerste instantie rond de 1:13,5 uit te komen, voor zo'n kist van een auto (meer dan 1500kg) met 2 liter turbo motor en een sportieve inslag vind ik dat vooralsnog niet gek.

5 cijfers

  • 10.000 km

---------------------------------------------------
10.000km: 5 cijfers
---------------------------------------------------
Dat ging sneller dan gedacht...ik had niet verwacht dat we binnen een jaar al 5 cijfers op de teller zouden hebben. Dit omdat de auto niet heel veel gebruikt wordt, groot gedeelte van de week staat de auto stil in de garage. Maar paar keer op vakantie tikt ook lekker aan natuurlijk. Hoe bevalt de auto tot nu toe? Nou, gemengde gevoelens..

Het allergrootste manco aan de auto zijn de -in mijn ogen- slechte stoelen. De auto is voorzien van vrij smalle, tamelijk harde sportstoelen en hebben een slechte zit. Van de rugleuning zijn de zijwangen instelbaar, en dat is heel handig, maar bij de zitting is dat -onbegrijpelijk- niet het geval. De zitting is aan de smalle kant en hierdoor duwen de zijwangen bij mij op een zeer onaangename wijze in de bovenbenen (ik zit tikje wijdbeens achter het stuur, knieeen rustend tegen deur en middenconsole), en wel op een dusdanige manier dat ik na verloop van tijd gruwelijke pijn in mijn bovenbenen krijg. Die slechte zit was mij bij andere reviews ook al opgevallen, mensen die hierdoor ook gewoon geen goede zitpositie in hun 4 kunnen vinden. Tijdens de proefritten is mij dit helaas niet opgevallen, ik krijg er ook pas na wat langere tijd achter het stuur last van.

Het ligt niet een overbemeten achterwerk want ik heb een normaal postuur en gewicht. Mijn vrouw, type minimens, heeft overigens nergens last van. Ik heb het uiteindelijk gedeeltelijk weten op te lossen door op een extra kussentje te gaan zitten(!), maar het blijft behelpen. Als ik in een Mercedes A of C-klasse of Audi A4/A5 ga zitten dan flitst gelijk 'hee fijne stoelen' door mij heen. Dat heb ik werkelijk nooit als ik in mijn 4 stap en dat is een uiterst slecht teken. Ik zat laatst in een X4 en die had wel uitstekende sportstoelen dus BMW kan het wel. Ik heb mij laten vertellen dat de 1, 2, 3 en 4 dezelfde -beroerde- sportstoelen hebben..jammer dat ze de 4 afgescheept hebben met de 'budget' sportstoelen. Ook trouwens jammer dat stoelventilatie als optie niet mogelijk was, de lederen stoelen kunnen in een hete zomer behoorlijk warm aanvoelen bij een lange rit, dit ondanks een prima werkende airco en lichte kleur leder.

Dat leder van de stoelen is -in mijn geval- Dakota leder en dat is een dik, stug, stroef leder. Ik vind het niet prettig aanvoelen en dat lijkt ook wel niet te wennen. Het schijnt wel duurzaam te zijn, dit in tegenstelling tot het -veel duurdere- Individual Merino leder. Het leder is goed schoon te houden met een iets vochtige doek, moet wel regelmatig gebeuren vanwege lichte kleur maar dat wist ik van tevoren.

Het is verder wel te merken dat de centenknijpers bij BMW aan de gang geweest zijn. Geen instaplijsten voor de achterportieren, geen automatisch dimmende rechterbuitenspiegel (wel links en binnen), geen gekoeld dashboardkastje, geen in hoogte verstelbare gordels, geen handgrepen in het plafond. Met name bij die laatste grijpen we letterlijk en figuurlijk steeds mis. Trouwens ook erg kleine k**spiegeltjes in de zonnekleppen, je kan net een oog, wenkbrauw of oor waarnemen maar dan houdt het ook wel op. Het is verdorie geen basis 1-serie. Maar onder de motorkap, aandrijflijn en onderstel is -zover ik kan zien- niet bezuinigd en dat vind ik dan toch belangrijker. Toch is het wel jammer dat de eerste de beste crisis-koreaan dergelijke dingen al beter voor elkaar hebt en jij in je 'premium' BMW het nakijken hebt.

De auto is voorzien van elektronische stuurbekrachtiging en die is maar matigjes qua dynamiek hoor. Weinig gevoel in het stuur en je merkt de elektro assistentie direct als je snel het stuur omdraait, die werkt dan een beetje tegen, bijv. bij snel straatje keren. Geef mij maar een goede hydraulische maar...die keuze heb je helaas niet. Wel vind ik die active sport steering handig, er is maar heel weinig stuuruitslag nodig en na gewenning bevalt dat wel. De auto is trouwens tamelijk gevoelig voor spoorvorming, zeker als de bandenspanning wat lager is. Ik heb gelezen dat dit door de Run Flat Tires (RFT) komt, die hebben een erg stugge wang.

Door het adaptieve onderstel is het algehele comfort in de auto behoorlijk goed te noemen, al had het van mij persoonlijk nog wel een tikje comfortabeler gemogen, bijv. een additionele comfort+ mode. Maar ik snap wel dat de 4 serie een sportieve inslag heeft en daardoor het onderstel over het algemeen dan ook wat sportiever afgesteld is. Het is in ieder geval wel het perfecte compromis tussen comfort en sportiviteit! De sport-mode gebruiken we overigens maar spaarzaam, bijv. alleen op hoge snelheden door Duitsland, want dan voel je alles. Het algehele weggedrag is verder ontzettend goed, net of je op spoorrails rijdt, en de auto kan desgewenst ongenadig hard de bocht door.

De automaat is -zoals gezegd- de veelgeroemde 8-traps ZF. En het is gewoon een prima automaat, soepel en erg goed bij de les, ook goed te gebruiken bij een sportieve rijstijl en schakelt bijna onmerkbaar. Alleen schakelt zo'n ding gewoon veel. Heul_erg_veel. Als je 50 rijdt heeft hij al iets van 5 of 6 keer opgeschakeld. Eventjes gaspedaal licht indrukken en gelijk 1,2 of 3 verzetten terug. Gas weer iets los en weer 1,2,3 keer opschakelen. Ik snap het waarom...milieu/optimale toerengebied/verbruik meuk...maar ik vind het ADHD gedrag en als je er op gaat letten wordt je knettergek. Ik denk achteraf dat een CVT toch een beter principe is voor een automaat, je kunt namelijk niet oneindig versnellingen blijven toevoegen aan conventionele automaatbakken. Al hebben CVT's, als ik de Lexus revieuws lees, zo ook wel hun nadelen. De ZF8 is verder wel erg goed bij de les, alert en blijft niet onnodig lang in versnellingen hangen.

In het vorige verslag is te lezen dat de auto terug naar de dealer moest voor wat ongemakken: windgeruis bij de bestuurdersdeur, softwarefout mbt verlichting, parkeerassistent werd elke keer onbedoeld ingeschakeld. En dat is allemaal niet naar tevredenheid opgelost. Eerst wisten ze het formulier, waar alle problemen tijdens de intake op waren beschreven, zoek te maken zodat we alles vanaf het begin wéér door moesten nemen. Toen stond geen leenauto klaar terwijl dat wel was afgesproken (gelukkig wel even tijdelijk opgelost met een crisis-stuiter-Mini van een verkoper, maar gaf veel discussie en nam veel tijd). Kan gebeuren maar tikje slordig.

Ze hebben de deur wat strakker afgesteld en windgeruis is daardoor minder, maar nog steeds niet helemaal weg. De softwarefout v.w.b. de verlichting is -gelukkig- wel geconstateerd maar konden ze niet oplossen, het moet opgelost worden door een software update van BMW en dat snap ik ook wel. Maar vervolgens hoor je daar niks meer van.. niet netjes om de klant hierover niet geinformeerd te houden. Parkeerassistent kon niet aangepast worden, volgens BMW Nederland wel, dus vervolgens zit je klem tussen dealer en importeur. Importeur zou hierover contact opnemen met Ekris, maar ook hier nooit meer iets vernomen, ook niet na 2x navragen bij de importeur van mijn kant. En dat allemaal voor een auto van dik 63K...slechte zaak hoor. Maar wellicht verwacht ik te veel van de service? Zucht..

Er is trouwens meer electronica ellende aan het licht gekomen: mijn vrouw en ik hebben allebei een persoonlijke keyfob (sleutel) waar ons profiel aan gekoppeld is, zodat bijv. de bestuurdersstoel automatisch in de goede positie komt bij openen van de bestuurdersdeur. Dit werkt soms niet goed, want soms stap ik in de auto en staat het profiel van mijn vrouw gekoppeld aan mijn keyfob. Dit terwijl we altijd onze eigen keyfob gebruiken en geen andere profielen selecteren. Ik ga het denk ik niet eens aankaarten. Niet op te lossen of niet te constateren, daar zal het wel op uitdraaien...die persoonlijke profielen zijn trouwens wel erg handig qua autoinstellingen, mijn vrouw vind het bijv. prettig dat de deuren op slot gaan bij het wegrijden en ik heb dat weer liever niet. Zo zijn er vele autoinstellingen die profielgebonden en dus persoonsgebonden zijn, super. Als het werkt.

Maar niet alles is kommer en kwel: de looks van de auto zijn geweldig, raak ik niet op uitgekeken. De kleurcombinatie van exterieur en interieur is bijzonder smaakvol. De prestaties zijn behoorlijk, bak schakelt zoals gezegd supersnel en soepel. Bagageruimte is ruim voldoende en zeer prettig toegankelijk. Navigatiesysteem is top (let op: over-the-air updates zijn alleen Benelux, voor heel Europa moet je toch nog met een USB stick aan de slag), Harman Kardon geluidsinstallatie klinkt tamelijk goed, maar wisselt zeer sterk per nummer (vaak dan weer teveel, dan weer te weinig bas). De surroundview is geweldig bij parkeerhavens en lage stoepjes, al had de 270 graden view wel 360 graden gemogen. De voorzijde van de auto is namelijk via de surroundview helaas niet te zien en dat is wel een misser, al is de voorkant wel een beetje af te leiden met de camerabeelden van de zijkant. Door de lage M voorbumper moet je oppassen bij trottoirbanden aan de voorkant, al detecteert de PDC ze meestal ook wel.

Mijn vrouw vindt de parkeerassistent ook een aanwinst (je kan zowel automatisch fileparkeren als haaks inparkeren), blijft jammer dat je dan wel zelf wel voor- en achteruit moet schakelen. Comfort acces is ook erg handig, wel jammer (en onbegrijpelijk) dat de auto niet zelf afsluit als je met de keyfob op zak weg van de auto loopt. Dat went ook maar niet, ik vergeet hem dus regelmatig op slot te zetten via de handgreep. Open schoppen van de kofferbak met handen vol boodschappen blijft ook super(markt) :)

De auto is middels coderen (laptop aan de auto en met de juiste software) helemaal persoonlijk naar smaak te configuren en dat zeker aan te raden, je kunt bijv. dat ellendige automatische start/stop er uit coderen. De BMW dealer doet dit pertinent niet, maar het is zelf ook goed te doen met de juiste computerkennis of eventueel via een codeerboer. Ik heb al veel dingen aangepast zoals start/stop, sluittijd kofferklep, automatisch spiegels inklappen bij afsluiten, gordelwaarschuwingen er uit, sportautomaat etc. Voor mij was dit mede een reden om dit type auto aan te schaffen. Nu kan dit nu nog, in de toekomst zal dit met nieuwere modellen wel niet meer kunnen.

Omdat ik al de juiste hardware in de auto heb, is het mij ook gelukt om de optie Speed Limit Info (optiecode 8TH) achteraf in de auto te retrofitten. Dat is een hele handige optie die aangeeft hoe hard je op een bepaalde weg mag, hij gebruikt hiervoor een combinatie van info afkomstig van de navi én verkeersborden herkenning. Geweldige optie, ook superhandig in het buitenland waar je vaak op een weg rijdt waarvan je zo 1-2-3 niet (meer) weet hoe hard je mag. Matrixborden boven de weg worden ook herkend en zelfs inhaalverboden!

Naast SLI heb ik ook de optie stuurverwarming (optiecode 248) kunnen retrofitten, er bleken in mijn uitvoering al veel onderdelen daarvan standaard aanwezig. Schakelaar toegevoegd, optie gecodeerd en hup, warme handen. Zeker icm met de stoelverwarming wordt je nu helemaal 'in de watten gelegd'. BMW geeft normaliter geen cadeautjes maar hier ben ik toch wel heel blij mee.

Over opties gesproken: ik ben iemand die ontzettend lang en intensief nadenkt over de te bestellen opties alvorens hij de auto besteld, want ik heb er een gloeiende hekel aan als ik er achter kom dat er na een poosje toch iets ontbreekt. Zover ik nu kan bepalen ontbreekt er feitelijk 1 optie en dat is HBA (High Beam Assist), een optie die groot licht automatisch uitschakelt bij tegenliggers. We wonen niet in donkere achterafgebieden dus groot licht gebruik ik niet zo heel vaak, maar naarmate je ouder wordt wel vaker en met name in het buitenland was het achteraf handiger geweest. Voor de prijs (171 euro) had ik het verdorie niet hoeven laten. Zelfs adaptieve verlichting zou achteraf nog wel te overwegen zijn geweest (o.a. sterkere koplampen en HBA inbegrepen) maar dat was dan wel weer een optie van dik 1200 euro en dat is toch echt te veel, spaarpot is en blijft leeg.

In reviews wordt veel gemekkerd over het gedateerde dashboard, het is ook feitelijk afkomstig van de F30 (3 serie) uit 2012. Ik vind het dashboard ook zeker geen toonbeeld van elegantie, zeker de onderste helft is een merkwaardig vormgegeven lomp stuk plastic, maar alles zit wel op de juiste plek en is erg goed doordacht. Paar voorbeelden van doordachtheid: de stoelverwarming is uit te zetten door een aantal keer op de toets te drukken tot alle ledjes uitgaan, maar ook uit te zetten door de toets iets langer ingedrukt te houden. De audioinstallatie is aan te zetten door de volumeknop van het mediacenter in te drukken, maar ook door het volume harder te zetten. Slim! U vindt het misschien basale functionaliteit maar vanzelfsprekend is dit in auto's echt niet, geloof me.

Het dashboard is trouwens enorm op te pimpen door iets meer geld uit geven aan fraaiere interieurstrips, mijn vrouw koos voor fineline Antrazit met Perlglanz chroom. Bijzonder stijlvol, wel krasgevoelig. Verder hier en daar wel wat tamelijk grote kieren in het interieur (bijv. tussen portierbekleding en B-stijl), afwerking is zeer zeker niet op Lexus of Audi niveau. Maar een BMW koop je om in te rijden.

Een 420i heeft 184pk (eigenlijk 200pk, BMW jokt een beetje) en dat is -nu de motor goed is losgekomen- echt in de praktijk ruim voldoende, de auto is voor normaal Nederlands gebruik snel zat, ook met tussensprints. In Duitsland trap je hem relatief snel naar de 200 km/u, daarboven gaat het wel aanzienlijk langzamer naar de top van 236 km/u. Daar zou dan wel de meerwaarde in zitten bij bijv. een 430i. Verbruik met normale snelheden gemiddeld rond de 1:13-14 en dat is gewoon erg netjes, al is dit sterk afhankelijk van snelweg of stadsverkeer, met veel stadsverkeer zit je zo rond de 1:11.

Verder op Marktplaats een set vrijwel nieuwe 18" winterbanden (Pirelli Sottozero) met LM velgen aangeschaft en uit China wat extra alustripjes besteld om het interieur nog iets verder op te pimpen.

De velgen/banden combo vallen, ondanks de M-sport breedset, bij een 3 en een 4-serie tamelijk diep in de wielkasten (als je dat eenmaal ziet kan je nergens anders meer naar kijken) en dat is opgelost met 10mm spacers voor en 12mm spacers achter. De auto knapt daar optisch gigantisch van op, banden en velgen ogen dan ook groter. De -optionele- 18" ferric-grey 441M velgen vind ik te klein ogen en zijn niet donker genoeg om te contrasteren met de exterieurkleur, dus dat was achteraf zonde van de meerprijs. Ik sluit niet uit dat ik mettertijd op zoek ga naar antraciete 19" velgen en deze ook ga uitrusten met non-RFT banden om te kijken of ik het comfort op een nog iets hoger niveau kan krijgen (hoogtemaat hou ik daarom wel hetzelfde, je krijgt dan iets tellerafwijking).

Ik ga nog niet in polonaise over straat met feestneus en toeter...maar ik weet dat ik van mijzelf erg kritisch ben, dus we kijken het nog even aan. Wellicht dat sommige dingen (zoals de bak) nog wat meer moeten wennen.

Het is inderdaad wennen

  • 16.000 km

---------------------------------------------------
16.000km en het is inderdaad even wennen
---------------------------------------------------
Vanwege corona gaan de kilometers niet zo hard. Wel inmiddels een flink aantal vakantiekilometers er op zitten. Je moet dan denken aan -soms- 12 a 15 uur continue rijden met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden. In mijn ervaring leer je een auto dan pas goed kennen.

Ik kan eigenlijk nu pas zeggen dat de auto langzaam begint te wennen, was erg (te?) kritisch in het begin. Ik heb ook nog nooit in zo'n dure auto gereden en zat in het begin waarschijnlijk te krampachtig achter het stuur.

Urenlang rijden (blazen..) is geen enkel probleem. Je stapt redelijk vief uit op vakantiebestemming. Met de Koreaan kwam ik gebroken aan, moest ik mij uit de auto laten vallen om vervolgens 2 dagen te revalideren. Dat is nu gelukkig anders.

Topsnelheid in Duitsland uitgeprobeerd. Was 236 km/u en dat is erg snel maar ook erg inspannend rijden. En dan krijg je nog iemand met een knipperlicht op je achterbumper.. Dank zij het adaptief onderstel kan je werkelijk moorddadig snel bochten nemen, vaak had ik achter mij een Audi die mij op 1 oor trachtte bij te houden. Maar fijnst rijdt het toch tussen urenlang tussen 150-180 km/u. Het is dan een erg goede rijdersauto! Daar staat de 4 ook bekend om.

Dat adaptieve onderstel ga ik trouwens steeds meer waarderen. Zeker op erg slechte wegen in het buitenland, onderstel kan enorme putten aan en bijna geen body-roll in scherpe bochten. Dit is een sterk ondergewaardeerde optie en die de pakweg 750 euro extra (tenminste bij de M sport uitvoering) dubbel en dwars waard is.

Sterke krachtige motor, rijden in de bergen ging ook erg goed, auto duwt je de bochten door en sleurt je de heuvels op.

De bak is inmiddels 'ingeschakeld' en het vele schakelen begint ook te wennen. Soms ondervang ik -bij een koude motor of in de file- het snelle opschakelen van de bak om deze in S (sportstand) te zetten, hij houdt dan versnellingen langer vast. Een nadeel van de S stand is echter dat de automaat niet direct in de achteruit (R) is te zetten, dan moet je eerst terug naar D(!). Onhandig.

Slechte zitting probleem gedeeltelijk opgelost met op maat gemaakt koudschuim kussen. Het is zeker nu nog niet perfect, het kussen is bijv. erg smal uitgevallen doordat het tussen de zijwangen van de zitting moest passen. Daaraan kan je overigens ook merken dat de zitting gewoon feitelijk te smal is. Maar vooralsnog gaat het wel zo.

Tussen 0km en 10.000km 200ml olie bijgevuld. Dat is nauwelijks het vermelden waard. Als de motor goed ingelopen is, wordt dit waarschijnlijk nog minder. Inmiddels heb ik ook de motorolie+filter vervangen. Normaal staat hier 30dkm/2 jaar voor (wat het eerste komt) maar bij een direct ingespoten, -soms- zwaar belaste turbomotor vind ik persoonlijk 15dkm of 1 jaar beter. Het is prima zelf te doen. De melding dat men olie dient verversen komt na 2 jaar in het scherm, maar dat kan je zelf handmatig resetten zonder naar de dealer te gaan of een laptop aan te sluiten.

In het buitenland kwam ik er achter dat er hill-assist op de auto zit, oftewel de rem wordt automatisch even vastgehouden bij de 'hellingproef'. Zeer fijn, mis alleen wel even een indicatie o.i.d hiervan op het dashboard. Bij uitkomen van zeer nauwe straatjes of uitritten is de side-view (zit inbegrepen bij bij surround view) erg handig. Heeft mij al behoedt voor de nodige klappers. Bij kalm rijden door hele nauwe straatjes of tunnels schakelt ook automatisch de surround-view in. Erg doordacht!

Als je niet continue loop te blazen en de tank goed voldruppelt heb je soms een indrukwekkende actieradius van 700 tot wel 880km.

Natuurlijk is er ook wat te zeiken want de auto moest terug naar de garage voor nieuwe problemen. Dat is dan de tweede keer binnen 16.000km en dat valt eerlijk gezegd wat tegen. Ik heb de gelegenheid aangegrepen om naar een andere BMW garage te gaan (Dusseldorp) omdat ik over de laatste reparaties bij Ekris niet tevreden was. Er zijn 2 nieuwe problemen ontstaan: de rugleuning van de bestuurdersstoel begint af en toe te kraken (ontzettend irritant) en de hefcilinder(s) van de achterklep begint een tikkend/ratelend geluid te maken. Ook ben ik ben nog steeds niet tevreden over het geluidsniveau bij het linkervoorraam, het is net of er een soort geluidslek zit. Passagierskant heeft nergens last van. Vorige keer ook al over geklaagd, ik kaart het nog 1 keer aan en daarna berust ik er in.

In de eerste instantie werd ik bij Dusseldorp niet bepaald als de verloren zoon binnengehaald. Omdat de medewerker de auto niet zo 123 in het importeurssysteem (of iets in die geest) kon vinden werd aanvankelijk geïmpliceerd dat het Duitse import was (pure onzin). Kwam uiteindelijk goed maar geen leuke binnenkomer. Moest tijdje wachten op monteur, dwaalde maar een beetje doelloos in de showroom rond, kreeg geen koffie aangeboden of iets dergelijks. Monteur kwam eindelijk en zei gelijk dat hij niet veel tijd had, dus we konden niet voldoende lang gaan testrijden om de problemen te constateren. Wederom leuke binnenkomer voor nieuwe klant. Vervolgens kon ik pas een afspraak voor reparatie maken die dik een maand verder lag en kosteloos vervangend vervoer was ook niet mogelijk, alleen tegen kosten. En daar sta je dan enigszins beduusd met je dure, bijna nieuwe 'premium' BMW bij zo'n immens glaspaleis...dan moet je wel even slikken hoor...

Uiteindelijk kwam het wel goed toen ik de auto voor reparatie bracht. Tenminste dat dacht ik. Er werd echter toen pas bepaald welke onderdelen er besteld moesten worden en daarna een 3e afspraak moeten maken voor daadwerkelijke reparatie. Dus 3 keer in totaal heen geweest. Beetje omslachtig allemaal, maar gelukkig wel kosteloos een leenauto gekregen. Dat was overigens een G20 330i. Fijne auto maar wel knetterhard onderstel, die zou ik zonder adaptief niet nemen. In ieder geval, zowel het kraken van de bestuurdersstoel is gelukkig opgelost alsmede het ratelend geluid van de hefcilinders van de achterklep. Het windgeruis blijft, is een producteigenschap. Die heb ik vaker gehoord dus zelf maar even kijken of ik het kan oplossen.

Qua andere minpunten: de wieltjes van de ventilatieroosters zijn niet verlicht, wat best irritant is in het donker, is een een detail maar toch. Ik ga eens kijken of ik daar zelf wat aan kan doen met wat oranje ledjes van ome Ali. Ben verder het minst onder de indruk (naast de beroerde stoelen) van de capaciteit van de remmen. Ze zijn op zijn best 'voldoende' maar meer dan dat ook zeker niet. Je kan dus beter voor de -optionele- M performance remmen kiezen (optie van 750 euro). Misschien ooit eens later zelf monteren. Verder gaat de elektrisch verstelbare stoel van de passagier af en toe niet naar voren als je op de knop drukt, treedt zelden op dus lastig te reproduceren.

In het vorige verslag staat dat ik een verwarmd stuur heb 'geretrofit'. Een dergelijke optie viel bij mij altijd in de categorie 'verwarmde trekhaak', dus vrij nutteloze optie, maar nu ik het heb zou ik het absoluut niet meer willen missen. Zeker i.c.m. met de verwarmde stoelen kan je dan vervolgens de ventilatie op frisse lucht zetten, hetgeen een fijn klimaat in de auto genereert waarin je niet snel slaperig wordt.

De overgang van een hoge SUV naar zo'n lage zit blijft erg wennen. Veel complimentjes gekregen over de kleur en het interieur, omdat het allemaal zorgvuldig is uitgezocht is dat altijd leuk om te horen.

bijna 5 jaar verder

  • 25.000 km

---------------------------------------------------
25.000km en bijna 5 jaar verder
---------------------------------------------------
De auto is al bijna weer 5 jaar oud, de tijd is snel gegaan. De kilometers daarintegen niet, 25k in 5 jaar is natuurlijk niets. Ik hoop dat de auto wat meer gebruikt gaat worden omdat we nu regelmatig naar een vakantieadres gaan.

Vlak voor het aflopen van de garantie (3 jaar garantie, dus dit speelde in 2021) heb ik de auto nog 1 keer naar de dealer gebracht voor een 2tal problemen: de electrisch verstelbare passagierssstoel gaat af en toe niet naar voren (net of de motor dan vaststaat) en het eeuwige probleem van het windgeruis rond het raam van de bestuurdersdeur. Van de stoel is de motor vervangen en de gehele deur is opnieuw gesteld (dus niet alleen het raam). Het leek trouwens of de deur af fabriek al niet goed gesteld was. Ik vind de deur nog steeds niet mooi sluiten, aan de onderkant wijkt hij iets naar buiten, maar het windgeruis is nu zeker afgenomen en ik merk het al vrijwel niet meer. Zo is het acceptabel.

Qua onderhoud zanikt de auto vrijwel jaarlijks nu om de dealer. Dat zit vrij listig in elkaar: na 2 jaar zonder zeuren komt de eerste (kleine) beurt, vervolgens remvloeistof verversen na 3 jaar, dan na 4 jaar grote beurt + APK etc. Het is wel te merken dat dit het verdienmodel van de BMW is. Maar niet gesponsord van mijn geld want ik doe alles zelf. Het onderhoud is goed zelf te doen en als je de onderdelen bij elkaar googelt, ook goed te betalen. Tip: vraag een offerte bij de BMW dealer voor een bepaalde beurt, dan weet je wat je moet vervangen. De onderhoudsmeldingen in het display kan je zelf resetten. In het digitale onderhoudsschema kan je niet zelf beurten toevoegen maar daar zijn oplossingen voor.

Afgelopen periode was vrijwel probleemloos. Er is slechts 1 puntje van aandacht geweest: er loopt een koelings ontluchtingsslang van de cilinderkop naar het expansievat en deze kan bij de F-serie 3/4 serie met B48 motor plotsklaps stukgaan. Ik heb deze preventief vervangen. Voor mensen met een G20/G30 met B48: voor jullie geldt dit probleem niet.

Qua schade hebben we al 3 keer randschade gehad aan de voorste velgen, dit ondanks de surround view. Zo'n lage auto blijft lastig te overzien en de originele run-flat Bridgestone banden steken niet veel uit zodat je de velgen snel beschadigd. Ik ben maar matig tevreden over die run-flat Bridgestones, ze worden snel 'vierkant' na lang stilstaan en zoals eerder gezegd last van spoorvorming door de stugge wangen. Qua slijtage heb ik nog iets meer dan de helft profiel over, dus dat wordt rond de 60K vervangen denk ik. Dan komen er Michelins onder.

Toen ik de auto kocht zat ik tunen in de toekomst te overwegen maar een 420i is in de praktijk echt snel zat, dus ik denk niet dat ik dat op korte termijn ga doen.

De auto rijdt nog steeds heel erg goed, eigenlijk is elke kilometer een feestje. Een 4 serie was toentertijd de best rijdende auto die er in zijn klasse te vinden was en biedt ook nu nog veel rijdersplezier, we piekeren dan ook niet over een andere auto. Dat was met de Koreaan na 5 jaar wel anders. Alleen blijven een hoge zit af en toe wel missen. Maar ter vergelijking: voor de (basis)prijs van onze 420i kan je tegenwoordig slechts een voorwielaangedreven 2serie GC (of soortgelijks) kopen. Dan kan je mijns inziens beter in je 4 blijven rijden. Nieuwe autos zijn onbetaalbaar geworden of je moet er eentje met een Miele motor kopen maar dat gaat niet gebeuren.

@DAN 4X4: de kleur van de auto is zeer zeker niet alleen bruin/grijs. Het varieert van blauwachtig naar bruin/grijs naar goudachtig afhankelijk van het weertype en omstandigheden. Heel bijzonder en je raakt er niet snel op uitgekeken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.