Praktijkervaring Audi A7: 560 als magisch getal

'Het is geen korte bochtenridder, daarvoor is de auto simpelweg te zwaar'

Audi A7 Sportback - BMW 6-serie Gran Coupe

De eerste generatie Audi A7 kwam op de markt in 2010. Het was een spraakmakend ding, met zijn coupé-achtige daklijn en grote achterklep. Niet iedereen vond hem meteen mooi, maar een statement was het zeker. Inmiddels staan ze voor redelijk geld te koop en binnenkort kunnen we de eerste exemplaren als youngtimer verwelkomen. Wat kun je van zo’n A7 verwachten? Eigenaren geven het antwoord. 

De A7 bedient een eigen publiek dat niet zit te wachten op een statige limo, maar ook niet op de gangbare A6. En niet op een SUV als de Q7, natuurlijk. Om de auto echt onderscheidend te maken kwam hij in eerste instantie alleen met krachtige zes- en achtcilinders. Later werden ook bescheidenere viercilinders aan het gamma toegevoegd. Wat dit artikel extra interessant maakt is dat de 300 pk van een 3.0 TFSI voor een aantal eigenaren niet voldoende is. Meer dan eens werd deze motor opgevoerd tot 560 pk. 

Rijden met de A7 

Als het dan toch over power gaat kunnen we maar beter direct beginnen met het rijden. We beginnen met een 3.0 TFSI-rijder die zijn auto tot 561 pk liet opvoeren. “Ik rijd de auto met groot plezier en reis vaak lange afstanden tussen Veldhoven en Drachten”, schetst hij zijn situatie. “Maar ja, wat is nu een lange afstand met zo'n A7, hij brengt je gewoon naar je bestemming en je komt fit en uitgerust aan”. Daarbij maakt het niet uit wat voor weer het is. “Zelfs als je eens in een zomernacht door de regen en plensbuien hebt gereden. Je merkt er niets van, maar ik houd me dan wel aan de maximumsnelheid.” De conclusie is duidelijk: “Iedere reis kruip ik weer met een brede lach achter het stuur, het is een heerlijke auto om te rijden!” En het is dat ze in Drachten geen dragstrip meer hebben, maar anders had deze Audi zeker geen modderfiguur geslagen. 

560 lijkt een magisch getal voor de A7, want ook een tweede bestuurder rijdt rond met een dergelijk vermogen. De basis daarvoor is wel sterker, een S7 met 4,0-liter achtcilinder. “Zeer comfortabele en capabele reisauto”, vat de eigenaar zijn ervaring samen. “(Zeer) snel als het kan, maar ook heel ontspannen als cruiser. Het is geen korte bochtenridder, daarvoor is de auto simpelweg te zwaar (2000+ kg) voor en ligt de motor te ver voorin, maar door het sportdifferentieel gaan lange doordraaiers en autoweg bochten zeer soepel en zeker.” 

Ook een andere S7-rijder geeft aan dat deze auto zeker geen sportwagen is. “De auto is bijna te verfijnd door onze vrienden uit Duitsland”, schrijft hij. “Beleving heb je pas als je echt heel aso rijdt, dat vind ik wel jammer. Als je normaal rijdt en iets doorrijdt dan gaat dit veel te makkelijk. Alles wordt weggefilterd. Ook is de isolatie van de auto zo goed dat zelfs met het kleppensysteem open, wat nagenoeg straight pipe is, je dit niet eens luid hoort in de cabine.” 

Laten we dit onderwerp afsluiten met de ervaringen van een 3.0 TFSI-rijder die zijn auto niet liet aanpassen, maar wel meenam op vakantie. “Ik heb eenmalig de 230 km/h aan kunnen tikken, waarna er iemand verschrikkelijk begon te zeuren en mauwen naast me dat het allemaal te hard ging”, klaagt hij. “Maar hiervoor is dat ding natuurlijk wel gemaakt; in luxe en comfort grote afstanden afleggen op hogere snelheden, met quattro als kers op de taart voor de gladde en besneeuwde situaties.” 

Is -ie ook nog een beetje praktisch? 

Zo’n A7 of S7 blijkt dus vooral een comfortabele snelwegridder, hoeveel vermogen je er ook uit perst. Over persen gesproken, hoe zit dat met de kofferbak? “Giga-kofferbak die, op de hoogte na, nagenoeg gelijk is aan die van een A6 Avant die in aanschaf duurder is”, vindt de vakantieganger. Een S7-bestuurder is het grotendeels met hem eens. “Een alleskunner, dat is wat de S7 bijna is”, luidt zijn conclusie. Maar waarom kan deze auto niet alles? “Ik zeg bijna, omdat de kofferbak wel erg lang en breed is, maar niet hoog. Stel, je wilt een grote hondenbench kwijt, dan zal dit niet lukken. De bank kan echter wel geheel plat”, luidt de toelichting. “Verder is deze auto ingericht als een vierzitter. Een vijfde persoon past er wel in, maar deze zal geen gordel tot zijn/haar beschikking hebben.”  

Een 3.0 TFSI-eigenaar is het met bovenstaande commentaren bepaald niet eens. “Hij is inmiddels vier jaar oud geworden en hij heeft nooit een issue gehad, behalve dat de kofferbak onhandig klein is voor zo'n grote auto. En voor wie benieuwd is naar het zitcomfort: over zowel rijders als passagiers lezen we niets uitgesproken positiefs of negatiefs, dit heeft Audi waarschijnlijk prima voor elkaar. Op een enkel kritiekpunt van een S7-rijder na, dan: “Voor een volwassene achterin zal de hoofdruimte kantje boord zijn. Wie 1,90 meter is raakt het plafond. Voor wie minder lang is, is het best te doen.” 

Onderhoud, storingen en ergernissen

Interessant bij dergelijke auto’s is natuurlijk de onderhoudsgevoeligheid. En die is er bij de Audi A7 zeker, als we zijn eigenaren mogen geloven. Gelukkig hebben een paar eigenaren een behoorlijke technische achtergrond, waardoor ze ons een blik in de keuken kunnen geven. De volgende 3.0 TFSI-rijder doet dat zo uitgebreid dat alles plaatsen dit artikel nodeloos lang zou maken, geïnteresseerden kunnen beter de review zelf bekijken. Samenvattend is het brein van de DSG-transmissie gevoelig, wat ook geldt voor de oliedrukpomp. Goed nieuws: het eerste is aan de prijs, het tweede euvel is vrij eenvoudig preventief te verhelpen. Ook de inlaatkleppen vervuilen, zoals meestal het geval is bij direct ingespoten motoren, en mocht de distributieketting problemen geven moet het motorblok eruit. 

 

Een S7-rijder is eveneens fanatiek zelfsleutelaar. Hij geeft aan dat een zeef in het carter vaak verstopt raakt, waardoor de turbo’s aan hun einde komen. Daarop gaat hij aan de slag. “Dit is niet zomaar een operatie omdat de hele voorkant van de auto af moet, ook moet de halve motor gedemonteerd worden door de onlogische constructie”, schrijft hij. “Tijdens deze werkzaamheden heb ik de turbo's kunnen inspecteren en ja hoor: te veel speling op de assen van de turbo's. Deze heb ik dus moeten vervangen.” Uiteindelijk, inclusief een flinke onderhoudsbeurt, kostte dit zo’n dertig werkuren. 

Deze rijder is behoorlijk realistisch. “Eerlijk gezegd raad ik deze auto niet aan voor de doorsnee' persoon, aangezien reparaties enorm duur kunnen zijn.” Een indicatie: “Vervanging van turbo's, wat je vaak ziet bij deze auto's, kan tot wel €10.000 kosten bij een dealer. Je leest ook vaak bij de DSG dat de mechatronic (het brein) kapotgaat, dit is mijn derde Audi met de versnellingsbak, zelf nog nooit problemen gehad. Dit kan je echter ook een paar duizend euro kosten.” Eigenaren die de auto bezaten toen deze jonger was melden echter geen tot nauwelijks uitdagingen: deze uiten zich pas op latere leeftijd en bij hogere kilometerstanden. 

Deze opvallende Audi doet dus vooral wat je van hem verwacht. Het is een reislimousine en blijft dat, ongeacht hoeveel vermogen je hem geeft. Voor de meeste gebruikers is hij daarbij ruim zat, zowel voor bagage als voor passagiers. Het enige manco zit in het onderhoud op de lange termijn. Ben je zelf handig, dan kun je de kosten behoorlijk beperken. Ben je dat niet, dan kan het bezit van zo’n A7 behoorlijk in de papieren lopen. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum