Praktijkervaring Audi A5 Sportback: is de 'liftback' ook lekker praktisch?

'Zolang het asfalt van goede kwaliteit is, is het prima toeven aan boord'

Audi A5 Sportback

De huidige Audi A5 Sportback loopt alweer sinds 2017 mee. Lang genoeg, volgens de Duitsers, want nog dit jaar belooft het merk een opvolger te presenteren. De A5 zal dan de A4 vervangen, want even nummers plakt Audi voortaan alleen op elektrische modellen. Of er weer een A5 Sportback komt is nog even afwachten, maar we kunnen wél kijken naar gebruikerservaringen met het huidige model.

De eerste generatie Audi A5 begon zijn leven als coupé, twee jaar later gevolgd door een cabriolet en praktischere ‘vijfdeurs coupé’. Dat smaakte blijkbaar naar meer, want bij de tweede generatie volgde de Sportback aanzienlijk sneller. Het ‘Sportback’ kun je overigens ook lezen als ‘Liftback’, want de auto is voorzien van een grote in het dak scharnierende achterklep. Dat zou hem niet alleen elegant, maar ook behoorlijk praktisch moeten maken. 

Gebruiksgemak en zitcomfort Audi A5 

Dat blijkt ook in de praktijk, zoals de eigenaar van een A5 40 TFSI Sport uit 2019 meedeelt. “De auto is heerlijk ruim, en ruimer dan de Volvo V60 Hybrid. Die had een plakkaat batterijen in de kofferbak, en de Audi is veel ruimer ondanks de aflopende daklijn. Een kinderwagen, vier sporttassen, wat losse spullen en een rolkoffer passen er goed in!” De ruimte op de achterbank blijkt wat beperkter. “Achterin wat krap met een Maxi-Cosi-base + kinderstoel. Dit neemt ook echt veel ruimte in. Als ik als bijrijder meerijd, met de baby + base achter mij, zit ik (1,86 meter lang) met mijn benen tegen het dashboardkastje” Ook de rijder van een A5 35 TFSI Sport is te spreken over de kofferbak. “De bagageruimte vind ik prima in te delen, dat had ik niet verwacht. Met harde koffers wordt het denk ik een ander verhaal, maar met reistassen lukt het allemaal prima.” 

De stoelen oogsten niets dan lof, ongeacht de gekozen exemplaren. “De zitpositie is laag en sportief”, schrijft de rijder van een Sportback 2.0 TDI uit 2017. “De sportstoelen zitten echter als gegoten, en de verlengbare zitting is voor iemand zoals ik (1,95 meter) een uitkomst. Ook achter mij is er nog redelijk wat ruimte voor benen. Ondanks de aflopende daklijn kan iemand van 1,85 meter gewoon goed zitten achterin.” Er zijn meer enthousiaste reacties over deze zetels. “De sportstoelen zitten heerlijk en bieden ook voor de langere afstanden de ideale ondersteuning voor de bestuurder en de bijrijder”, vindt een 35 TFSI-rijder. De eigenaar van een vergelijkbare auto schrijft: “De sportstoelen zitten erg comfortabel. Meestal op zo'n lange rit ervaar je op een gegeven moment toch wat pijn in de rug. Nu helemaal niet. Echt een pluspunt. Had ik namelijk niet verwacht.” Maar ook de rijder van een A5 Sportback Business Edition is erg content met het meubilair. “De standaard stoelen zitten echt zeer goed”, oordeelt hij. 

Infotainment en bediening 

Audi levert de A5 Sportback met het eigen MMI-systeem. De eerste jaren met de bekende draai-/drukknop, vanaf de facelift eind 2019 met het nieuwe aanraakscherm. Over het ‘oude’: “De bediening van de multimedia via de MMI Plus-controller met handschriftherkenning voor het invoeren van adressen werkt perfect”, vindt de rijder van een A5 Sportback uit 2018. Voor een andere rijder was het zelfs een reden om voor deze auto te kiezen. “Je bent wel even bezig om alles naar je wens in te stellen, maar de combinatie van Google Maps, Streetview, voice control en de My Audi-app is werkelijk perfect. Je kan via Google Maps op je PC gewoon alle locaties waar je naar toe wil naar de auto sturen, in je MMI kan je dan meteen naar die bestemming navigeren. Ook de voice control werk goed en is erg gemakkelijk voor het ingeven van adressen. Er is ook de optie om een adres te ‘schrijven’ op de centrale controller, maar dat is erg langzaam vergeleken met de andere invoeropties.” 

Audi A5 met nog wel de MMI-knop.

De eigenaar van een A5 40 TFSI Pro Line van na de facelift is tevreden met het nieuwe aanraakscherm. “De auto heeft geen MMI-knop meer, Door de toename van het aantal functies zou dat ook tot een hoop geklik leiden. Nu swipe je razendsnel en makkelijk door het grote scherm. Voor een betere controle tijdens het rijden kun je het scherm het beste aan de bovenkant vasthouden en dan met je duim op de gewenste functie klikken. Werkt voor mij in elk geval perfect.” De rijder van een exemplaar uit 2021 is minder enthousiast. “Jawel hoor. Zoals velen met mij (gezien de reviews en auto tests) is het nieuwe infotainment systeem niet echt een verbetering met al die touchscreens. Geef mij maar het oude systeem met de draaiknop.” 

Wel unaniem zijn rijders over het digitale instrumentarium, de ‘Virtual Cockpit’. De enige tekortkoming daarvan is dat navigatie via Apple CarPlay of Android Auto daarop niet kan worden geprojecteerd. 

Rijden met de A5 Sportback 

Is zo’n auto met ‘Sport’ in de naam ook daadwerkelijk sportief? Daarover lopen de meningen uiteen. De rijder van een 190 pk sterke diesel vindt alvast van wel. “Het is en blijft een heerlijke auto om in te rijden, met name in de Dynamic-stand op de snelweg en op Bundesstrassen is het een echte rijdersauto en kan je snoeihard door de bocht”, meldt hij.  

De bestuurder van een A5 Sportback 40 TFSI S-line Edition gaat er uitgebreid op in. “Met het verlaagde S-line onderstel ziet de auto er echt prachtig uit, maar dat heeft uiteraard een negatief effect op het comfort. Zolang het asfalt van goede kwaliteit is, is het prima toeven aan boord maar zodra het wegdek slecht is dan kan het gebrek aan comfort best een ding zijn. Ik vind het zelf wel lekker om te voelen wat de auto doet, maar ik kan me goed voorstellen dat er veel mensen zijn die hier anders over denken.” En over de verdere rijbeleving: “Het rijgedrag is prima neutraal en het sturen gaat redelijk direct. De auto nodigt niet echt uit tot een stevig potje sturen, maar ligt lekker op de weg en volgt bevelen altijd prima op. Wat mij betreft had het stuurgedrag iets scherper mogen zijn, dat zou beter bij het onderstel passen.” 

Het is een ervaring die de rijder van een 190 pk sterke 2.0 TFSI deelt. “De besturing blijft in de stand ‘automatisch’ onder alle omstandigheden direct en licht, ook onder vollast accelereren. Het zorgt voor gemakkelijk insturen en een gevoel van lichtvoetigheid. De redelijk harde vering/ demping-combinatie blijkt ook op lange afstand acceptabel.” 

Eén rijder is minder positief over het weggedrag, en dan met name de windgevoeligheid van zijn Sportback 40 TFSI Sport uit 2019. “Ik vind het vooral erg dat de auto weinig vertrouwen geeft op lange doordraaiers met hoge snelheid. Geen idee of dit ligt aan de variabele besturing, maar als er maar een beetje wind is voel je dat meteen. Vanaf een 120 km/h merk je al dat de auto hier gevoelig voor is.” 

Over de DSG-automaat, waarmee veruit de meeste A5’s zijn uitgerust, zijn de meningen verdeeld. Je kunt stellen dat deze overwegend goed bevalt, maar meerdere rijders laten weten dat hij nerveus reageert bij vlot wegrijden en juist wat traag bij rustig optrekken. 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Wat vooral opvalt bij het doornemen van de gebruikersreviews is het aantal meldingen van hoge onderhoudskosten. “Het is tijd voor de eerste grote beurt bij (bijna) 60.000km”, neemt een 2.0 TFSI-rijder ons mee. “De afgelopen periode is zonder problemen verlopen en ook de tijdens de beurt zijn er geen gebreken vastgesteld. Dat betekent overigens niet dat daarmee de kosten laag uitvallen. Ik mag 1.100 euro aftikken. Opvallend zijn de kosten van de olie voor de S tronic-bak die met 250 euro het spreekwoordelijke vloeibaar goud toch wel benaderd.” 

Ook een andere 2.0-rijder mag opdraven voor de 60.000 km-beurt. “En dat kost wat: € 1.200, -, want ook de S tronic-olie etc. moest gewisseld. Gelukkig zit de auto nog in garantie bij het bedrijf waar ik ‘m kocht: die gaan correctief een thermostaatje en wat kleine punten verhelpen die zijn geconstateerd bij Audi Amsterdam. Werk is al ingepland.” Hij bekijkt het van de zonnige kant: “Het vooruitzicht is dat ik dan pas over 30.000 km weer aan een beurtje toe ben. Een veel goedkopere beurt, zei Audi :). Dat pakte helaas anders uit. Van de week de A5 weer voor een longlife-beurt naar Audi gebracht. Dat zou ongeveer € 850,- gaan kosten met wat filters en remvloeistof verversen… tot ik werd gebeld dat er een koelwaterlekkage was geconstateerd en de thermostaat en waterpomp vervangen moesten worden. Met de rug tegen de muur maar akkoord gegeven en in totaal tweeduizend euro lichter verliet ik het pand…” 

De eigenaar van een gebruikt gekochte auto krijgt bij 130.000 kilometer problemen. Zo sneuvelt er een dure cameramodule en even later gaat het mis onder de motorkap. “Er kwamen vreemde geluiden onder de motorkap vandaan. Bij nadere inspectie bleek een spanrol van de multiriem het begeven te hebben”, meldt hij. “Bij veel auto's een onderdeel van een paar tientjes, maar bij Audi is alles van goud dus ook een multiriemspanner. Een onderdeel van een paar honderd euro en een uurtje sleutelwerk van de garage. Ik was erg blij dat ook dit onder garantie van de garage waar ik gekocht heb hersteld is...” 

De Audi A5 Sportback wordt door de meeste rijders ervaren als een fijn rijdende auto met voldoende gebruiksgemak en een ver bovengemiddeld zitcomfort, ook het MMI-infotainment kan de meeste gebruikers bekoren. Op technisch gebied laat hij echter belangrijke steken vallen en ook regulier onderhoud is stevig aan de prijs. Bij mooi zijn hoort in dit geval dus soms een beetje pijn. 

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum