Porsche Carrera GT (2004)

Grenzeloos

Porsche Carrera GT
Porsche Carrera GTPorsche Carrera GTPorsche Carrera GTPorsche Carrera GTPorsche Carrera GT
In een raceauto van uitstekende afkomst, geschikt gemaakt voor de openbare weg, de magische 300 kilometer per uur barrière doorbreken. Ons materiaal? De Porsche Carrera GT. Als er één auto is die ons kan imponeren, dan is deze Duitser het wel...

Het uitgangspunt: bouw een potente raceauto volgens de laatste stand der techniek. Maak die auto geschikt voor de openbare weg, zonder compromissen. Een leukere klus kun je niet bedenken voor de ingenieurs van Porsche. Er worden er 1.500 gebouwd, zo groot is volgens Porsche de markt voor een auto als deze. Met een kale prijs van 390.000 euro (exclusief!) is de GT voor velen onbereikbaar.
De Porsche Carrera GT sla je eerst bewonderend gade. Weinig staal aan deze roadster, zo voelen we. Porsche heeft ruimschoots gebruikgemaakt van dure, lichte, sterke materialen. Onder meer van met koolstof versterkte kunststof. Daarvan is bijvoorbeeld de monocoque gemaakt en de portieren. De monocoque weegt krap 100 kilo. Een stoel 11. Het motorblok, een V10 van 5,7 liter inhoud, goed voor 612 pk bij 8.000 toeren, doet 214 kilo.

Bekijk het inwendige van de GT en je ziet de verwantschap met volbloedraceauto's in één oogopslag. De monocoque ís de auto, de wielophangingen krijgen hun plek aan de buitenkant en achterin, aan de monocoque 'gevlochten', de machtige aandrijflijn die de veelbelovende GT-lijnen omzet in daden. Klap de motorkap open en de V10 straalt je tegemoet. Niet overdreven, niet protserig, maar eerder zelfverzekerd.

Tijd voor de derde stap: plaatsnemen achter het stuur. Vanzelfsprekend zit ook bij deze Porsche het contactslot links en uiteraard vraagt de toerenteller de meeste aandacht. Maar daaromheen een onoverzichtelijke hoeveelheid klokken en meters. En dat terwijl het de rijeigenschappen zijn die toch de volle aandacht van de stuurman zouden moeten trekken.

Automobiele hemel
Proportioneel beteugelen van geweld, daar gaat het om bij het benutten van de potentie van de Porsche Carrera GT. Zet 'm in z'n één, koppelingspedaal hééééél voorzichtig liften en nóg voorzichtiger gas geven, dan is de kans dat je wegrolt met de GT het grootst. Dan liggen er nog vijf andere versnellingen in het verschiet, die je rechtstreeks op weg naar de automobiele hemel kunnen helpen. Ik schakel naar twee. Geef iets te veel gas. De motor jankt het meteen uit. Maar de acceleratie mag er zijn. Ik jaag de Porsche over een uitgezet bochtig parcours op een grote betonnen vlakte. Stuur je te fors of te abrupt in, dan laat de Carrera voelen dat je niet op deze wijze met hem getrouwd bent. Gelijkmatig, soepel, smooth, daar kom je het verste mee. Overstuur, daar is de Porsche niet vies van. Het probleem is alleen; je moet deze auto met middenmotor zo razendsnel corrigeren, dat de kans heel groot is dat... Oh, daar gaan we. Te gretig ingesprongen op het eerste uitbreken van dit raspaardje. Vól in de rondte met Porsches paradepaard. Toch is de Porsche Carrera GT geen supernerveuze, jankende, stinkende, rochelende open tweezitter... Het is een auto waarmee je op zondagmiddag kunt toeren op een relatief relaxte manier. Ook onder de 5.750 toeren levert hij trekkracht. Als je de feeling van het gaspedaal te pakken hebt, kun je lezen en schrijven met het apparaat. Dan wen je zelfs aan het minimale uitzicht naar achteren door het driehoekige achterruitje en leer je te kijken om de spiegelhuizen heen en er onderdoor. Boodschappen kan je niet doen met de GT. Je kunt toch niets meenemen. Carrera GT-rijders eten buiten de deur en laten hun spullen bezorgen. Geen andere keus.

Signalement

Merk Porsche
Model Carrera GT
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 646.605

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V10
Cilinderinhoud 5.733 cc
Maximaal vermogen 450 kW / 612 pk bij 8.000 tpm
Maximaal koppel 590 Nm bij 5.750 tpm
Inhoud brandstoftank 92 l
Lengte / breedte / hoogte 4.613 mm / 1.921 mm / 1.166 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 220 kg
Banden voor265/35ZR19Prijzen
Banden achter335/30ZR20Prijzen
Topsnelheid 330 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,9 s (fabrieksopgave: 3,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 17,8 l/100km
CO2-uitstoot 429 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.