Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot Rifter

Met een stoer randje plastic

70
Peugeot Rifter
Peugeot RifterPeugeot RifterPeugeot RifterPeugeot RifterPeugeot RifterPeugeot Rifter
  • Roy Kleywegt
  • Eerste rijtest
18 augustus 2018 om 09:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2018
AutoWeek 28 2018

Je leest het in AutoWeek 28 2018

De hype om auto's een SUV-uiterlijk te geven, wordt steeds verder doorgevoerd. Zo heeft Peugeot zijn nieuwe Rifter voorzien van een verhoging en wat plastic bij de wielkasten. Blijf er genoeg gebruiksgemak over?

Het uitbrengen van personenversies van bestelauto's is een concept dat al tientallen jaren door autofabrikanten wordt omarmd. Je krijgt wat minder luxe, maar wel extreem veel ruimte. Deze auto's zijn niet alleen handig voor bedrijfsmatig personenvervoer, maar ook voor grote gezinnen die zich niet meteen een luxe Renault Espace kunnen veroorloven. Peugeot is een van de merken die dit idee al lange tijd uitvoert, onder meer bij de Tepee-versie van de Partner. De huidige Partner is inmiddels tien jaar oud en dus vonden de Fransen het tijd voor een nieuwe. De personenversie volgt gelijktijdig en heet vanaf nu Rifter.

Peugeot doet het hier net even anders dan anders. Het merk heeft de auto wat opgehoogd en voorzien van een iets stoerder uiterlijk. Het idee is dat dit de auto wat cross-over- en SUV-kenmerken geeft, iets wat in deze tijd nogal aanslaat bij kopers. Werkt dat ook als de basis een bestelbus is? Volgens Peugeot neemt de Rifter sowieso wat afstand van zijn afkomst en rijdt hij als een volwaardige personenauto, iets wat wij gaan uitproberen.

De redenen om een auto als deze te overwegen, staan in elk geval recht overeind. De bagageruimte van de Rifter is standaard al 1.355 liter. Klap je de banken (inclusief de passagiersstoel) om, dan ga je naar een bizarre 3.500 liter. De verlengde versie doet zelfs 4.000 liter! Dan kun je wellicht een Mercedes E-klasse Estate of Skoda Suberb Combi hebben, maar dan haal je dat nog niet. Omdat de passagiersairbag in het dak zit, kun je extreem lange voorwerpen ook veilig door het dashboard laten ondersteunen. De achterruit kun je apart openen, handig als je dicht tegen een muur of andere auto staat geparkeerd.

RUIMTE

De achterbank heeft drie aparte stoelen, die zeer veel hoofd- en beenruimte bieden, maar houd er wel rekening mee dat dit niet de meest comfortabele stoelen ooit zijn. Wel fijn: ondanks de schuifdeuren is een elektrisch bedienbare achterruit gewoon verkrijgbaar. Bij de zevenzitsversie is de middelste bank optioneel verschuifbaar. Voorin valt op hoe netjes de cockpit oogt voor een auto in dit segment. Nu hadden wij de luxe GT-versie, maar elke Rifter krijgt Peugeots nieuwe i-Cockpit met het kleine stuur en het digitale display hoog voor je neus. Door de hoge middentunnel krijg je niet zo'n goedkoop truckersgevoel zoals in sommige omgebouwde bedrijfswagens waar dan zo'n lange vrachtwagenpook in zit. Het oogt en voelt volwassen. Tegelijkertijd heb je enorm veel aflegplek voor losse spullen: grote deurvakken, een dubbel dashboardkastje, vakken voor de klokken, vakjes voor en achter het multimediascherm, een enorm diepe middentunnel en een brede aflegplek boven je hoofd waar in het verleden altijd de pakbonnen van bezorgers lagen, maar nu wellicht een tablet.

Eenmaal onderweg valt op dat de auto prettig stil is. Geen overdreven wind- of bandengeruis en de 130 pk dieselmotor is – zoals eigenlijk altijd bij Peugeot – erg verfijnd. De nieuwe achttraps automaat van de Fransen is ook voor de Rifter verkrijgbaar en dat is een goede zaak. Die transmissie is, achteraf gezien, precies wat Peugeot al die jaren heeft gemist. Hij gaat vlot door de verzetten en reageert prettig op de input van je gaspedaal, zodat je nooit echt in een verkeerd toerengebied zit. Zeker met het forse koppel van de diesel krijg je gemakkelijk vaart in de Rifter. Voor Nederland zijn de 100 pk dieselmotor en 110 pk benzineversie (een 1.2-driecilinder) zeer waarschijnlijk afdoende.

Het rijgedrag is gemoedelijk en comfortabel, maar de auto beweegt niet als een stoomboot en helt zeker niet overdreven over. Op geen enkel moment zit er ook maar iets van dynamiek of leuk rijgedrag in de Rifter, maar daar is het ook niet het type auto voor. Belangrijker is dat hij op lange afstand niet het vermoeiende heeft dat dit soort auto's nog wel eens kunnen hebben vanwege hun simpele onderstel en magere geluidsisolatie. De Rifter biedt merkbaar meer comfort en luxe dan voor dit segment gebruikelijk is. Hierdoor kan het een reële optie zijn voor mensen met een groot gezin of hobby's die veel vervoersruimte vergen, of dat nu mountainbiken of kanoën is.

Wel één heel grote maar: de prijzen van de auto zijn nog niet bekend. Vroeger waren dit type auto's relatief goedkoop, maar sinds de bpm afhankelijk is van de CO2-uitstoot zijn personenbusjes flink in prijs gestegen. Het duurt vermoedelijk nog tot 2019 voordat de Rifter daadwerkelijk in Nederland wordt afgeleverd, terwijl we de prijzen pas over enige maanden verwachten. Of de auto echt het overwegen waard is, zal afhangen van dat nieuws. De technische basis is in elk geval dik in orde.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot Rifter
Peugeot Peugeot Rifter

Uitgelicht aanbod

    Peugeot Rifter Allure 1.2 110 pk | Navigatie | Climate Controle | Parkeersensor achter .

    Peugeot Rifter Allure 1.2 110 pk | Navigatie | Climate Controle | Parkeersensor achter .

    • 2019
    • 37.455 km

    € 25.925

    Peugeot Rifter 1.2 Puretech Allure **AUTOMAAT/ NAVIGATIE/ RUIME 5-PERSOONS**

    Peugeot Rifter 1.2 Puretech Allure **AUTOMAAT/ NAVIGATIE/ RUIME 5-PERSOONS**

    • 2021
    • 10.931 km

    € 37.950

    Peugeot Rifter L2 Rolstoelauto Automaat 5+1 Ombouw nieuw

    Peugeot Rifter L2 Rolstoelauto Automaat 5+1 Ombouw nieuw

    • 2020
    • 13.000 km

    € 51.950

Meer Peugeot Rifter occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Opel Combo/Peugeot Partner/Rifter/Toyota ProAce City

    103
    • 7 juni 2022

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot Rifter specificaties
  • Peugeot Rifter occasions
  • Peugeot Rifter video's
Advies en informatie
  • Peugeot Rifter tests
  • Peugeot Rifter gebruikersreviews
  • Peugeot Rifter index
PREMIUM
Peugeot Rifter en Talbot-Matra Rancho - Reportage

Peugeot Rifter en Talbot-Matra Rancho - Reportage

Als enige lid van PSA’s veelkoppige ludospace-familie draagt de Peugeot Rifter een stoere outdoor-jas....

Lees meer
Peugeot Rifter - Rij-impressie

Peugeot Rifter - Rij-impressie

64

De personenversies van bestelbusjes zijn niet altijd het toonbeeld van verfijning. Peugeot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot e-Rifter Road Trip biedt meer voor hetzelfde

    Peugeot e-Rifter Road Trip biedt meer voor...

    38
    • 11 februari 2022
  • Nieuws
    Personenbussen Peugeot, Citroën en Opel alleen nog als EV

    Personenbussen Peugeot, Citroën en Opel...

    84
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    64
    • 4 november 2021
  • Nieuws
    Elektrische Peugeot e-Rifter gepresenteerd

    Elektrische Peugeot e-Rifter gepresenteerd

    41
    • 16 februari 2021
  • PREMIUM
    Peugeot Rifter en Talbot-Matra Rancho - Reportage

    Peugeot Rifter en Talbot-Matra Rancho -...

    • 15 december 2020
  • Nieuws
    Prijzen Peugeot Rifter en Citroën Berlingo met automaat bekend

    Prijzen Peugeot Rifter en Citroën Berlingo...

    20
    • 1 juli 2019
  • PREMIUM
    Peugeot Rifter - Peugeot 5008

    Peugeot Rifter - Peugeot 5008

    • 14 december 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond...

    22
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Peugeot 305 (1987) - Liefhebber Gezocht

    Peugeot 305 (1987) - Liefhebber Gezocht

    39
    • 21 juli 2022
  • Autotest
    AutoWeek Test - Peugeot 308

    AutoWeek Test - Peugeot 308

    61
    • 17 juli 2022
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    49
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden