Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 16V (2008) - Test
Vracht met voordeel
Tegenwoordig zien tot personenauto omgebouwde bedrijfswagens er best aardig uit en ook rijden ze bepaald niet meer als een veredelde veilingkar. Ze zijn bovendien niet duur en bieden veel ruimte. Een auto als de Peugeot Partner heeft dus vrachtladingen voordelen.
Als lid van deze nieuwe 'bedrijfswagengeneratie' ziet de Partner er een stuk leuker uit dan voorheen. De hoge neus loopt vloeiend door naar het passagiersgedeelte, dat op zijn beurt weer een stuk minder doosachtig in elkaar steekt. We zien overal afgeronde hoekjes, vloeiende rondingen en geinige vormpjes. Hier hebben de ontwerpers echt aandacht gegeven aan het uiterlijk van de auto en dat heeft z'n vruchten afgeworpen.
Kopers van een Partner gaan vaak met het hele gezin op pad en hebben zaken als ruimte, functionaliteit en praktische inzetbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje staan. En als je toch riant de ruimte hebt, wil je die bij dagelijks gebruik wel efficiënt kunnen gebruiken. Gelukkig zijn daar leuke oplossingen voor bedacht. Zo kun je de Partner uitrusten met een uiteenlopende lijst aan opbergvakken en creatieve constructies om grote voor werpen mee te nemen.
Fraai en nuttig vinden we ook het optionele Zénithdak waarmee Peugeot de test-Partner heeft uitgerust. Dit bestaat uit vier dakraampjes, twee extra ventilatieopeningen mét parfumeur en wat extra aflegruimte. Boven dien bevat het dak een riante opbergbak boven de bagageruimte. Vanaf de achterklep gezien scharniert de bak in zijn geheel naar beneden en is hij eenvoudig te vullen, terwijl je die spullen er vanaf de achterbank weer uit kunt halen via twee kleine schuifdeurtjes. Dat is handig, want in de praktijk zul je zo'n opbergvak vaker gebruiken dan je denkt. Overigens wordt de Peugeot pas vanaf het tweede uitrustingsniveau uitgerust met twee schuifdeuren; bij de goedkoopste versie is er alleen eentje aanwezig aan de rechterkant.
Lastige bank
Jammer genoeg moet je bij de Partner nog ouderwets met de afzonderlijke bankdelen in de weer als je de achterbank plat wilt leggen. Het valt ons tegen dat Peugeot in de tussentijd niet op de proppen is gekomen met een mooier stoelensysteem. Nu moet je eerst de leuning omklappen, daarna de hele stoel, om vervolgens twee knullige haakjes om te halen, waarna je de nogal zware bank om twee haakjes heen moet manoeuvreren voordat je hem los hebt. Hiermee word je niet blij als je kennissen om de haverklap vragen of je wilt helpen met verhuizen omdat 'jij zo'n mooie grote auto hebt'.
De Partner stoelt onderhuids op de 308. Hierdoor moet de auto zich volgens Peugeot onderweg gedragen als een echte personenwagen. In de praktijk blijkt dat echter niet helemaal het geval. Wanneer we het navragen bij de importeur, blijkt dat de vering inderdaad iets straffer is afgesteld dan bij het 'echte' personenbroertje. "Om meer gewicht te kunnen dragen", luidt de uitleg. Hierdoor is het onderstel zeker niet 'Frans zacht', maar biedt die een mooie mix tussen strafheid en comfort.
In feite hebben we hier te maken met een palletsjouwer die is aangepast aan het vervoeren van personen. Wie echter denkt dat de Outdoorversie van de
Partner een koopje is, komt bedrogen uit. Aan de andere kant: voor dit geld rij je ook een Peugeot 308 1.6 XS, en dan biedt de Partner rationeel gezien toch echt een pallet aan voordelen.
- +Redelijk compleet
- +Zit goed in de veiligheidsspullen
- +Ruimte voor 3.000 liter bagage!
- -Motor is lawaaiig
- -Auto is nogal topzwaar
- -Mooi stoelensysteem ontbreekt
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | Partner Tepee Outdoor 1.6 110pk |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.270 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.380 mm / 1.810 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.728 mm |
Massa leeg | 1.402 kg |
Laadvermogen | 623 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,3 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 13,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,3 s / 19,1 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Citroën Berlingo Multispace - Peugeot Partner Tepee - Renault Kangoo Family - Volkswagen Caddy - Test
Peugeot Partner Tepee (2008) - Test
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.