Peugeot 508 SW – Test

Lastezel of luxepaard?

62 reacties

Video
AutoWeek 48 2018
AutoWeek 48 2018

Je leest het in AutoWeek 48 2018

Met de nieuwe 508 geeft Peugeot een duidelijk design-statement af, vorm lijkt daarbij af en toe voor functie te gaan, zeker achterin. Weten de Fransen met de stationcar-versie van de 508 de functionaliteit weer terug te halen of is de nieuwe SW meer een lifestyle wagon?

Peugeot heeft grote plannen met de nieuwe 508: na de sedan met z'n gewaagde coupélijnen hebben de Fransen voor de Chinese markt een verlengde versie gepresenteerd, eind volgend jaar moet er naast de conventionele benzine- en dieselversies een plug-in hybride komen en nu maken we kennis met de 508 als stationwagon. Die laatste zou wel eens de bestseller van de reeks kunnen worden. Bij Peugeot heeft ze een groot verleden met stationcars, grote ruime stationcars: de Breaks en de Familiales. De 404, 504, 505 en toen ... een dipje. Maar dat werd met de grote MPV's keurig gladgestreken. En nu zijn er de SUV’s. Met de 3008 en vooral de 5008 doet Peugeot het heel goed als het om ruimte gaat. Desalniettemin houdt Peugeot ook vast aan de stationcar; je zou maar eens géén hoge auto willen hebben of je niet kunnen vinden achterin de sedan met z’n coupélijnen. Vandaar dat Peugeot van de 508 ook nu weer een SW maakt. En dat is niet onbelangrijk, want het D-segment waarin de 508 valt, stelt in de schaduw van de SUV's tegenwoordig niet meer dát voor wat het ooit is geweest, maar binnen dat D-segment bestaat het grootste deel van de verkopen nog altijd uit die praktische stationcar.

STIJLLOOS

De 508 SW is bijna 6 cm lager dan zijn voorganger en 2 cm korter. Natuurlijk heeft dat invloed op waar het bij een stationcar om draait: de inhoud van de bagageruimte is met 30 liter gekrompen en meet nu 530 liter. Dat is nog altijd 5 liter meer dan bijvoorbeeld bij de Ford Mondeo, maar het is 120 liter minder dan de Volkswagen Passat. Beter wordt het met neergeklapte achterbankleuningen, dan past er 1.780 liter in: 150 liter meer dan de Mondeo kan hebben en evenveel als de Passat.

Instappen in het keurig verzorgde interieur van de SW gaat net als bij de sedan via portieren met stijlloze ramen. Opmerkelijk is wel dat het kleine extra zijruitje in het achterportier fier omhoog blijft staan wanneer het grote raam naar beneden is, even opletten dat je je daar niet aan stoot. Om met een zes centimeter lager dak toch genoeg hoofdruimte over te houden, hebben ze bij Peugeot de zittingen van de stoelen en achterbank iets lager gepositioneerd. Voorin resulteert dit in meer dan genoeg ruimte, zelfs met een lengte van twee meter schuur je nog lang niet met je kruin langs de hemelbekleding. Doordat de daklijn bij de stationcar naar achteren hoog blijft doorlopen, is er voor de achterpassagiers vier centimeter meer hoofdruimte dan in de sedan en dat is best fijn; tot een lengte van pak ’m beet 1,85 m zul je je hoofd niet stoten. Het idee van de lage achterbank lijkt aardig. Maar je scheenbenen worden niet korter en dat betekent dat je bovenbenen onder een hoek komen te staan en niet of nauwelijks op de (vrij korte) zitting van de achterbank kunnen rusten. Je zit als het waren in een hurkhouding met slechts ondersteuning onder de billen. Voor een korte rit is dat wellicht niet zo’n probleem, maar op langere trips wordt het vermoeiend. Te meer omdat je je voeten niet echt lekker kwijt kunt onder de lage zittingen van de voorstoelen.

Voor het overige hebben ze bij Peugeot flink hun best gedaan op het interieur. Behalve dat het genoeg opbergruimte biedt voor losse spullen, zien de gebruikte mate- rialen er goed uit en voelen ze prettig aan. Kieren en naden zijn mooi strak, de afwer- king is dik voor elkaar. Hiermee weten ze bij Peugeot keurig aan te haken op wat tegenwoordig gangbaar is in deze klasse waar de lat steeds hoger wordt gelegd.

KNORRENDE LEEUW

De wielophanging van de SW is in principe gelijk aan die van de sedan, alleen is de afstemming van de achteras aangepast aan de extra kilo’s die de uitbouw met zich meebrengt. Het resultaat is een mooi stevig maar ook zeker comfortabel onderstel, zonder dat het deint of te week wordt. De besturing komt enigszins afstandelijk over en is niet bijzonder communicatief. Op het contact met het asfalt valt echter weinig aan te merken. Waarbij dient te worden opgemerkt dat de auto waarmee we kennismaakten, was voorzien van Michelin Pilot Sport 4-banden, rubber voor dikke sportwagens. Dat is natuurlijk een beetje valsspelen, want het is niet wat je standaard ziet onder een middenklasse stationwagon met in ons geval een 130 pk dieselmotor.

Die 1,5 liter BlueHDI is trouwens de nieuwe PSA-diesel die we ook kennen uit de 308. In de 508 ontgaat het je niet wanneer de viercilinder zijn best moet doen, dan laat hij duidelijk van zich horen. Bij onze eerste kennismaking werkte de motor in combinatie met de Aisin achttraps automatische versnellingsbak en dat is een fijne transmissie. Geïnteresseerden in de 508 SW moeten nog wel even hun geduld bewaren. De stationcar komt pas in het derde kwartaal van volgend jaar naar Nederland. Naar verwachting zal de goedkoopste 508 SW dan ergens rond de € 37.000 gaan kosten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Peugeot 508 SW
Peugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SWPeugeot 508 SW

  • +Keurig afgewerkt
  • +Fijne automaat
  • -Zitpositie achterin
  • -Knorrige motor

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum