Peugeot 406 SV 3.0 V6 (2000)

Franse klasse

Peugeot 406 SV 3.0 V6
Voor een lange rit naar de autotentoonstelling van Genève zoeken we graag een comfortabele, snelle auto. Dit jaar hoefden we niet lang te piekeren, want Peugeot heeft immers de 406 onlangs uitgerust met een nieuwe versie van zijn zescilindermotor.

Het leek ons daarom een uitstekend idee om nader kennis te maken met dit "nieuwe" V6-model op het traject Nederland-Zwitserland. Maar we rijden natuurlijk niet alleen maar "grote weg", in dit geval de Autoroute. Ook het woon-werkverkeer en "t "huishoudelijk" gebruik in Nederland maken deel uit van de test.
De charme en de kracht van de hoofdrolspeler van deze test zit "m in zijn 3-litermotor. Peugeot heeft de 406 uitgerust met zijn nieuwe V6, die ook in de coupé en de 607 wordt gebruikt. Ten opzichte van de vorige versie heeft de nieuwe motor 20 pk meer vermogen. Het koppel ligt met 285 Nm 18 Nm hoger dan voorheen. De nieuwe zescilinder van Peugeot bereikt zijn maximale koppel bij 3750 tpm.
Peugeot claimt dat het lichtere gewicht van de motor en alle aanpassingen tevens zorgen voor een lager brandstofverbruik.
De Franse fabrikant geeft voor het gemiddelde verbruik 1:10,4 op. Zoals meestal "t geval is, komen we ook nu in de praktijk niet aan de fabriekswaarde, die onder ideale omstandigheden is gemeten. Ons totale testverbruik met de 406 V6 komt uit op 1:9,3, waarbij de auto onder de gemiddelde Nederlandse omstandigheden zuiniger is dan tijdens de sneller gereden lange afstanden.
De Peugeot reageert alert op een zachte druk op het gaspedaal. Hij trekt vlot op en door. In ieder geval is de V6-motor geraffineerd, snel en lekker stil bovendien.

Bekend terrein

Als het over rijgedrag gaat, komen we op bekend terrein. De besturing van de 406 is lekker precies en zeer gevoelig. Heb je hem de bocht ingestuurd, dan blijft hij onverstoorbaar op de ingezette koers. De Peugeot heeft een wat ferme onderstelafstemming, maar het comfort lijdt daar absoluut niet onder. De door ABS geassisteerde remmen zijn goed in staat het gewicht van 1430 kg veilig tot stilstand te brengen.
De 406 wordt in ons land misschien wat (te) vaak gezien als wat onopvallende zakenauto. Maar daar ligt meteen ook zijn kracht. Wie niet wil blitsen maar wel een ruime en vooral vlotte reisgenoot wenst, voelt zich hoogstwaarschijnlijk juist thuis in de snelste versie van de 406.
Het is beslist geen doorsnee auto, want afgezien van de motorisering heeft de Peugeot 406 SV 3.0 V6 nog luxe accessoires, zoals automatische airco, cruise control, boordcomputer, regensensor, lichtmetalen velgen en mistlampen vóór. Verder heeft de 406 een rolgordijn op de achterruit en op elk van de voorstoelen een opklapbare armleuning. Bekerhouders lijken niet spontaan geïnstalleerd: iets te ver naar achteren in de middenconsole en te ondiep. Je kunt er in ieder geval je mobieltje in kwijt. Maar of dat nuttig is... Wie zo"n V6-versie rijdt, moet wel een kilometervreter zijn en zal dus ook wel ook een goed geïnstalleerde handsfree telefoon aan boord hebben.
Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn uiteraard standaard: driepuntsgordels en verstelbare hoofdsteunen voor drie achterpassagiers. De bestuurder en de voorpassagier genieten ieder bescherming van een airbag en een zij-airbag.

Franse zwier

Het interieur heeft een duidelijke Franse zwier en ziet er smeuïg uit met het tweekleurige leer. Kost wel f 5.500, maar dan krijg je er meteen stoelverwarming bij. Nog een pré van de 406: de stoelen. Hoewel de zittingen aan de korte kant zijn, hebben ze een goede vorm en geven ze voldoende zijdelingse steun tijdens het snellere bochtenwerk. Je vindt gemakkelijk de juiste hoogte en afstand tot het stuur en ook de passagier voorin kan zijn stoel helemaal naar wens afstellen.
Achter in de 406 hebben de passagiers voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte is matig. De bagageruimte slikt 430 liter. Handig voor wintersporters en doe-het-zelvers is het skiluik. Verder is de achterbankleuning in twee ongelijke delen neer te klappen.

Conclusie

De Peugeot 406 SV 3.0 24V V6 is ons goed bevallen. Allereerst is hij snel, comfortabel en stil. Het interieur ziet er leuk uit en het weggedrag is stevig en geraffineerd. Wij zouden hem zeker in overweging nemen.

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 SV 3.0-24V V6
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.241

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 194 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 267 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.598 mm / 1.765 mm / 1.404 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.430 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 9,3 s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 260 g/km