Peugeot 406 SV 2.2-16V (2001)

Opvallend onopvallend

Peugeot 406 SV 2.2-16V
Hoewel benzine duur is, de files talrijk zijn en de snelheidscontroles streng, voelt de automobilist zich kennelijk graag 'vermogend'. 'n Beetje stiekem, in het geval van de Peugeot 406 met 2.2-motor.

Natuurlijk bracht Peugeot de 160 pk sterke beul niet speciaal op verzoek van hun Nederlandse importeur uit. Maar hij staat hier wŽl op het programma, maar wat moet je ermee? Om het op de stamboom van onze testwagen te houden: niet lang geleden was je een hele baas met 160 pk in de machinekamer.
En vandaag? De topper in het gamma van de 406 geeft je zomaar een pk of tweehonderd mee (406 V6).Evenzo biedt Peugeot de 406 in vele smaken, met als nieuwtje een 2.2 die goed is voor 160 pk. Deze motor is overigens, mocht u dat niet al bekend zijn, overgenomen uit de 607. Je hebt dan verder keus uit ST- of SV-aankleding.
Peugeot maakt er geen ophef over dat het geteste model aardig dik in zijn vermogen zit. De 406 2.2 ziet er namelijk krek eender uit als de meest gangbare variant met een doorsnee motor, zoals de 1.8 16v met ongeveer 120 pk. Bij Peugeot is het bewuste politiek om bij haast alle modellen geen onderscheid te maken tussen "basis" of "top". Zo staat er op de 406 nergens te lezen welke uitrusting en welke motor in deze specifieke auto schuilt. In het geval van de 2.2 is zelfs niet eens aan een extra spoilerrandje, een dikkere uitlaat of enig ander detail te spotten dat het om een 160 pk-beer gaat.
We vatten het op als symbolisch voor de bedoeling van dit type. Geen sportief, woest scheurijzer, maar een reisauto met een prettige scheut extra pit.
Dat kost een paar duizend piek, vergeleken met de al heel leefbare tweeliter-versies van de 406. Loont het om iets meer uit te geven voor zo"n bult vermogen? We mogen ervan uitgaan dat deze Peugeot vooral aftrek vind onder "auto-van-de-zaak-gebruikers"; mensen die veel beroepshalve onderweg zijn. Die zullen het vooral ook waarderen als ze "n beetje vlot uit de voeten kunnen op lange ritten. Verder willen ze er netjes en comfortabel bij zitten, zonder nodeloos op te vallen. Precies wat de Peugeot 406 biedt. Een heel beschaafde, wat conservatieve sedan. Vind ook de fabrikant, die elke keer bij een modelwijziging wat puntjes op de i zet, zonder zichtbaar veel te veranderen aan de aanblik van hun zaken-sedan.
Dat de 406 relatief breed is, merk je gelijk in het interieur, dat daarmee lekker ruim is. De zetels zitten prima en zijn, ook op lange reizen nog comfortabel. Prettige vorm, voldoende groot, goed verstelbaar. Het stuur is zowel in hoogte en lengte verstelbaar en dus is er voor iedereen een goede zit te vinden.

Toeren maken

Aanleiding van deze test is, we noemden het al, de sterke 2.2-motor die nieuw is voor de 406. Dus hoe zit het daarmee, is het een aanrader? Tsja, in eerste instantie merk je er teleurstellend weinig van. De 2.2 is nogal een "klassieke" zestienklepper; hij komt pas goed los als je het toerental opjaagt - dan komt de Peugeot 2.2 meer in zijn element.
Schakelen doet de Peugeot niet slecht. Jammer is het feit dat er geen automaat op de 2.2 geleverd kan worden. Zou toch een lekkere combinatie kunnen zijn.
De Peugeot 406 houdt - wie verwacht iets anders? - de comfortabele kant aan. Hij ligt goed op de weg, en veert soepel. De communicatie met de rijder via het stuurwiel zou wat beter mogen. Het geeft een wat "wollige" indruk. Waar tegenover staat dat elke wegoneffenheid door de vering goed wordt weggemoffeld. Rij je wat sneller, dan heeft de 406 enige voorkeur om met zijn neus rechtdoor te duwen. Het behoeft weinig betoog dat de 406 een sterke onderstuurneiging krijgt, wanneer je losbandig omspringt met de beschikbare 160 pk op de voorwielen. We ronden af met een stukje luxe en comfort. Hij is mooi stil onderweg op de punten motor-, onderstel- en rijwindgeluid. Alleen bij accelereren laat de motor wel erg van zich horen.
Qua verwennerijen zit je goed bij Peugeot. Regensensor, elektrische ramen, CV, het zit er allemaal op. Een klein stripje hout en twee kleuren op het dashboard geven een verzorgde indruk. Van buiten zit het met de uitstraling van de Peugeot ook goed, met standaard lichtmetalen velgen en mistlampen voorop.
Is de 2.2 versie de meerprijs ten opzichte van de 2.0-versie waard? Als u hem voor het prestige wilt aanschaffen niet, want je kunt het aan de buitenkant simpelweg niet zien. Wil je echter in stilte genieten van het extra vermogen, dan heb je met de 2.2 een prima auto.

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 SV 2.2-16V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.231 cc
Maximaal vermogen 116 kW / 160 pk bij 5.650 tpm
Maximaal koppel 217 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.598 mm / 1.765 mm / 1.412 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 210 g/km