Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 406 Coupé

Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)

Onvergankelijke schoonheid

Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)
  • Autotest
25 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als iemand u zou vragen of u uw vijfdeurs auto zou willen inruilen voor een soortgelijke auto die niet alleen duurder is, maar waar achterpassagiers moeilijk inkomen en nauwelijks kunnen zitten, dan zou u 'm toch voor gek verklaren, nietwaar? Of toch niet...

De Peugeot 406 Coupé is zo'n beetje dé maatstaf voor elk merk dat zelfs maar overweegt een mooie coupé te gaan maken. En prettig genoeg is dat voor één keer niet zomaar ónze, subjectieve mening: het is úw mening. Want in 1999 kozen de lezers van AutoWeek de 406 Coupé tot allermooiste auto. En dat is des te opmerkelijker als u zich bedenkt dat de 406 Coupé inmiddels al zo'n drie jaar op de markt is. Het moet maar weer eens gezegd: Pininfarina heeft zo'n design-meesterwerk afgeleverd dat zelfs door wrattenzwijnen en vogelbekdieren nog mooi gevonden wordt. Met één, we kunnen het niet laten, persoonlijke opmerking: wat ons betreft mag degene die ervoor gezorgd heeft dat zo'n beeldschone auto ook in het donkergroen leverbaar is, onmiddellijk omzien naar een andere betrekking. Schoonmaker bij het Instituut voor Kleurenblinden lijkt ons wel wat.

Hetzelfde
Het enige dat je met goed fatsoen op het binnenste van de Peugeot 406 Coupé kunt aanmerken is dat het zo goed als exact hetzelfde is als dat van een gewone 406. Er zitten wat chroomrandjes rond de meter en de pooknop is van metaal, maar c'est tout. Aan de ene kant is het jammer dat Peugeot de restyling van de 406, een jaar terug, niet heeft aangegrepen om de Coupé wat 'verder weg te trekken' van de sedan. Aan de andere kant: de 406 is er bij die facelift behoorlijk op vooruitgegaan en dus is ook op het interieur van de Coupé maar bitter weinig aan te merken. Zeker in deze uitvoering, met dat akelig-prachtige caramelkleurige leer, word je elke keer dat je de deur opendoet, toegelachen: 'Môgge, baas. Gaan we wat leuks doen?' Van alle knoppen en knopjes is in één keer duidelijk waar ze voor zijn, al wil je in het begin de (radiobediening- en cruise control-)stengeltjes aan de stuurkolom nog wel eens verwarren met de richtingaanwijzers. Went vanzelf.

Frans-hard

We zijn van de Fransen comfortabele, zelfs wat zachte zetels gewend. Oh, verbazing: de met al dat smakelijke leer beklede sportstoelen in de 406 zijn keihard! Nee, onze 406 was niet zó nieuw dat 'ie nog 'ingezeten' behoorde te worden - 't hoort kennelijk zo. Jammer, want afgezien van het feit dat we dat zachte best kunnen waarderen en het ook beter bij het karakter van de auto past, hebben we hier zowaar een beetje het gevoel op de bok te zitten, en dat leer is nog behoorlijk glad ook, wat in bochten in wat minder klemvaste toestanden resulteert. Ga nou niet denken dat het allemaal vreselijk is - integendeel, maar optimaal, nee. Wie achterin wil zitten, krijgt hulp van de voorstoelen. Als je de leuning voorover klapt, zoeft de hele stoel geheel elektrisch maar tergend traag naar voren. Ook hier geldt: makkelijk zal zo'n tweedeursinstap nooit worden, maar 't gaat. Beenruimte heb je in de 406 genoeg, maar de hoofdruimte is door die scherp aflopende daklijn beperkt. Al met al is er zeker voor niet al te lange mensen prima te vertoeven.

Comfortabel

De Peugeot is, zoals het een Fransman betaamt, bijzonder comfortabel. Dat maakt hem tot een even zalige als supersnelle reisauto. Dat comfort impliceert echter al dat de 406 Coupé meer voor de rechte lijn dan voor bochten gemaakt is. Hij helt duidelijk over en krijgt als het wat sneller gaat te maken met een wegschuivende voorkant, onderstuur dus.
De Peugeot-besturing doet z'n best, maar is ons net iets te licht en in de middenstand wat doods. Hij is met z'n 210 pk sterke V6 verre van ondergemotoriseerd. De 406 schakelt en koppelt voorbeeldig, zij het dat de schakelwegen wat aan de lange kant zijn.

Conclusie

De Peugeot is wat ons betreft de allermooiste coupé van dit moment, punt uit. Een sportwagen is het, ondanks de aanzienlijke snelheden die hij kan bereiken, echter niet. Het is een 100%-Grand Tourisme, een auto om heel snel en heel comfortabel mee naar een heel zonnige bestemming te rijden.

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 Coupé Pack 3.0-24V V6
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 43.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 152 kW / 210 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.615 mm / 1.780 mm / 1.354 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.460 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 9,9 s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 238 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 406
Peugeot Peugeot 406

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 406 Break 1.8-16V XT/ DEALER ONDERHOUDEN!/ DB SET V.V 130.000 KM!/ Trekhaak/ Clima/ Cruise/ Elek. pakket/ Armsteun/ LEDER. Stuur/ 16'' LMV/ Mistl./ Dakrails.

    Peugeot 406 Break 1.8-16V XT/ DEALER ONDERHOUDEN!/ DB SET V.V 130.000 KM!/ Trekhaak/ Clima/ Cruise/ Elek. pakket/ Armsteun/ LEDER. Stuur/ 16'' LMV/ Mistl./ Dakrails.

    • 2003
    • 175.329 km

    € 2.450

    Peugeot 406 Break 1.8-16V XR

    Peugeot 406 Break 1.8-16V XR

    • 2003
    • 140.595 km

    € 2.500

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    • 2002
    • 295.124 km

    € 1.499

Meer Peugeot 406 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 406 specificaties
  • Peugeot 406 occasions
  • Peugeot 406 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 406 tests
  • Peugeot 406 gebruikersreviews
  • Peugeot 406 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    1
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 (2002)

    Peugeot 406 (2002)

    3
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    4
    • 14 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    18
    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    5
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 20 september 2016
meer reviews
Barrelbrigade 3.0 - De Finale

Barrelbrigade 3.0 - De Finale

18

Weten jullie nog? De barrelbrigade? Na een jaar avonturen beleefd te hebben, is de tijd gekomen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321...

    • 9 maart 2020
  • Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738...

    122
    • 25 juni 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 406

    Peugeot 406

    • 19 juni 2018
  • Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    18
    • 30 december 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    • 9 mei 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden