Peugeot 406 Coupé 2.0-16V (2000)

autoreview

Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 Coupé - interieurPeugeot 406 Coupé - interieur

Signalement

Uitvoering406 Coupé 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het was een hele stap voorwaarts van mijn 306 naar een 406 coupé. Het was vooral het uiterlijk waar je initieel op valt bij de 406 want laten we eerlijk zijn na bijna 10 jaar ziet het design van Pininfarina er nog snaarstrak uit. Gelukkig ben ik nog in het bezit van een coupé zonder die gapende muil die ze er vanaf 2003 in hebben gezet dat blijft toch jammer (vind ik).

Helaas bleek de 3.0 V6 financieel gezien toch nog net iets te hoog gegrepen dus heb ik gekozen voor een mooie ijsblauwe 2 liter.
Ondanks de /- 140pk is het absoluut geen stoplicht sprinter maar hij weegt dan ook bijna 1400 kilo.
Toch blijf je het gemiddelde verkeer met een 0 tot 100 sprint van net onder de 10 seconden redelijk voor.
De 406 is absoluut geen gti maar een rasechte GT geef en lange stukken snelweg en die zoeven in rap tempo voorbij, zittend in de heerlijk comfortabele sportieve stoelen. Het enige nadeel daarbij is dat de 2.0 boven de 140 (ja ik weet het, dat mag niet :s) toch net iets teveel toeren maakt en daardoor ook wat rumoerig is, zeker niet heel erg storend maar een 6e verzet had hier heel veel goed kunnen maken.
Met een verbruik van 8,7 liter op 100 km is het geen zuinige auto en de 2 liter kan het ook absoluut niet waarderen als je er goedkope brandstof in gooit. Na bellen met peugeot werd aangeraden Shell of BP te gebruiken en daar loopt hij inderdaad stukken mooier en rustiger op.

Tja en dan het praktische verhaal je kan er prima in met 4 personen het helpt dan wel als de personen die achterin plaats nemen niet boven de 1.85 komen en ook redelijk lenig zijn want de instap is niet echt comfortabel maar zit je eenmaal dan hou je het ook echt een hele tijd uit. Achterin zit een verrassend grote kofferbak met het grootste nadeel de hoge tildrempel en de kleine opening.

Conclusie:
Wat mij betreft is de 406 coupé nog steeds een van de mooiste betaalbare auto’s in europa (ook veel mooier dan de 407 coupé vind ik). Het is een comfortabele en vlotte reisgenoot. Voor een gezin met kinderen niet echt praktisch maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. In onderhoud vanwege zijn franse afkomst niet onbetaalbaar hij houdt alleen wel van een slokje.
Kortom een aanrader (maar neem de V6 als je de keus hebt).

PROBLEMEN

Op de standaard beurtjes na tot nu toe eigenlijk vrij probleemloos.
Een lekke radiator en een knipperend airbaglampje (bekend euvel) zijn de enige abnormale dingen tot nu toe.

13-1-07 Airbaglampje is na een bedrading reparatie onder de passagiersstoel opgelost

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.