Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)

autoreview

Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)

Signalement

Uitvoering406 Coupé Pack 3.0-24V V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf138.500 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste onderhoudsbeurt en algemene diagnose.

  • 140.000 km

Inleiding:

Na een intensieve zoektocht van vier maanden eindelijk mijn droomauto gekocht. Deze Peugeot 406 V6 coupé pack automaat, was auto nummer 8 die werd bekeken, en stond natuurlijk helemaal aan de andere kant van Nederland. Ik heb vooral veel slechte en afgeragde exemplaren gezien, dit was de eerste echt fatsoenlijke en redelijk geprijsde wagen. Volledig dealeronderhouden, op één klein beurtje na. Met volledig ingevuld onderhoudsboekje en inmiddels met volledige gedetailleerde onderhoudshistorie erbij als handig naslagwerk. Met dank aan de bereidwillige Peugeotdealer.

Deze auto klopt gewoon helemaal. De slanke lijn en proporties zijn helemaal juist in verhouding. Uitwendig is er eigenlijk niets wat in mijn optiek verbeterd zou kunnen worden. Het is een fraai ingetogen sportieve wagen die getuigd van goede smaak. Toch eentje die het niet zonodig van alle daken hoeft te schreeuwen. De fraai helder blauwe kleur (Blue the Byzance), was niet mijn eerste keus. Nu ben ik er helemaal mee verzoend, en aan gewend. Zou geen andere keus meer willen maken. Het akelig fraaie Abrikooskleurige leer combineert helemaal fantastisch met de rest van het anders zo zwarte interieur. Het leer is gevoelig voor slijtage bij instappen, er moet met beleid ingestapt worden om beschadiging te voorkomen.

De gebruiksmogelijkheden zijn redelijk, niet meer dan dat. Door de grote deuren is een gemakkelijke instap gewaarborgd, mits er geen obstakels in de weg zitten. Ruimte achterin valt voor een coupé reuze mee, tot een lengte van 175m is er hoofdruimte voldoende. Wanneer je langer bent moet je wat inschikken. Kofferbak is groot, maar té laag. Wel kan door de in twee delen omklapbare rugleuning van de achterbank de ruimte aanzienlijk vergroot worden. Mijn wintervelgenset kon er zonder blikken of blozen met gemak in. De stoelen lijken wat hard, toch steunen zij uitstekend. Tijdens langere ritten ondersteunen zij het lichaam voldoende, door de hoekverstelling van het zitvlak krijgen de onderbenen voldoende steun. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, toch kan ik het stuur niet ver genoeg naar me toe halen voor een ideale rijpositie.

Deze auto heeft bovenop de luxueuze pack uitrusting nog twee bijzondere opties. Het zogenaamde adaptieve sportonderstel van Denso, en geintegreerde Siemens Vdo fabrieksnavigatie. Het sportonderstel funcioneert onopvallend goed. Je kan de demping op automatisch of sport instellen. Ik heb gemerkt dat de automatische stand het meest praktisch is. Bij rustige rijstijl is de demping heel comfortabel, en vrij soft. Ga je sportiever rijden, past de computer (van Denso) de vering onmiddelijk aan de veranderde rijomstandigheden aan. De coupé helt dan nauwelijks meer over in snelle bochten, en loopt als op rails. Met deze vering heb je werkelijk het beste van twee werelden. Het fabrieksnavigatiesysteem is inmiddels verouderd. Toch voldoet het voor mij uitstekend, en berekend de route voldoende snel. De supergemakkelijke bediening door een afstandsbediening is een enorm pluspunt. Wel zijn de aanwijzingen niet altijd even consequent. De ene keer zegt ze neem de rechter weg, in een vergelijkbare situatie vraagt ze je of je de afrit wilt nemen. In het begin heeft dat wat voor verwarring gezorgd, nu weet ik inmiddels hoe het e.e.a. geinterpreteerd moet worden.

De 210pk V6 motor met variabele nokkenasverstelling en variabele luchtinlaat is een juweeltje. Soepel, relatief zuinig, en beresterk. Voor auditief ingestelde mensen is dit blok regelrechte verwennerij voor de oren, wat keer op keer kippevelsensaties oproept. De grom onderuit de machinekamer is uitermate verslavend. Bij hoofdzakelijk korte afstanden loopt ze gemiddeld 1 op 9, bij voornamelijk lange afstanden is bij normale rijstijl met gemak 1 op 11 haalbaar. Mijn gemiddelde over de laatste 4000km is 9,2 liter per 100km. Het blok heeft bij 2000 toeren al 90% van het maximale koppel beschikbaar. De automaat doet zijn werk goed. Het adaptieve schakelprogramma is soms wat al te bemoeiallerig, en vraagt enige intelligentie voor optimaal gebruikersgenot. De bak kent verschillende vaste programma's, sport, sneeuw en automatisch. In de vaste sportstand is een gematigd sportieve rijstijl lastig. De bak denkt altijd dat je op de vlucht voor iemand bent, en schakelt erg laat (te laat) op. In de automatische stand vraagt een gematigd sportieve rijstijl enig gevoel van de bestuurder, dit is op zich geen probleem.

De eerste diagnose en onderhoudsbeurt bij 140.000km bracht een aantal zaken aan het licht. Krijsende Brembo sportremmen vóór die heel moeilijk stil te krijgen zijn. Een rammeltje in de achtertrein van de wagen wat na diverse pogingen tot aanvaardbare niveau's is teruggebracht, echter nog niet 100% is opgelost. Olielekkage door een defecte afdichting van het oliecarter. Een matig navigatiedisplay wat ikzelf uiteindelijk heb vervangen. De distributieset met spanrollen was kort voor ik de wagen kocht al vervangen, dit kost normaal rond de 900 Euro voor de V6. Ook zijn de potloodbobines zwakker dan gemiddeld, deze waren inclusief de bougies recent al vervangen. De carterpakking is bij deze eerste oliebeurt meteen vervangen. Hier moet een speciaal soort vloeibare pakking voor worden gebruikt. Lekkage is opgelost, tot op heden is de wagen van onder kurkdroog.

Ben zelf RTV technicus met eigen repratiebedrijf. De coupé is voorzien van een Clarion RM2 audioinstallatie met cd wisselaar, losse JBL eindversterker en speakers welke voor een onaangename verrassing zorgde. Een half uur na aankoop bezorgde dit spul me al bijna een lekke hartklep van schrik. Eerst hoor je wat onweer over de speakers, daarna knalt het loeihard over alle boxen in de wagen! Inmiddels heb ik de headunit gerepareerd, en het euvel is niet meer terug gekomen. Preventief heb ikzelf de lens van de cd wisselaar en de navigatiecomputer gereinigd. Ook heb ik meteen alle lampjes in het instrumentenpaneel en rondom de automaatselecteur vervangen. De beurt bracht verder aan het licht dat de Peugeot opvallend goed is beschermd tegen roest. Slechts wat oppervlakkige vliegroest aan de achterbrug, verder is de wagen in nieuwstaat. Zowel aan de onderkant, aan de onderrand van de deuren, als onder de kap. Iets waar andere fabrikanten een puntje aan kunnen zuigen!

De airbaginstallatie zorgt soms voor onverwacht brandende lampjes. Met het schoonmaken van de airbagstekkers (gammel spul) onder de stoel, en het schoonmaken van de stekkers van de gordelspanners behoorde dit probleem tot op heden tot het verleden. Omdat in het verleden deze storing blijkbaar niet opgelost kon worden, had iemand het lampje voor de zijairbag er voor het gemak maar uitgehaald! Omdat ikzelf electronicus ben, heb ik via internet een afgeschreven Peugeot diagnoseapparaat de diag 2000 gekocht. Dit is een uitermate handig stuk gereedschap om de wagen zelf te kunnen uitlezen. Het gebruik vereist voor een niet automonteur wel een behoorlijke studie. Na reparatie van de airbagstekkers kon ik gemakkelijk de storingen resetten.

Bij de eerste beurt zijn vier nieuwe Bridgestone Turanza ER300 banden gemonteerd. De wielen van een 406 coupé moeten heel zorgvuldig uitgebalanceerd worden. De auto is gevoelig voor onbalans in de wielen. Alleen met zorgvuldig werken is de auto ook bij 120km/u trillingsvrij. Ook zijn nieuwe Textar remblokken voor geplaatst bij de eerste beurt. De problemen die ik hierboven beschreven heb, stammen allemaal uit de aankoopperiode van de wagen. Omdat ik haar particulier kocht, moest alles in eigen beheer en voor eigen rekening opgelost worden. gelukkig is alles achteraf qua prijs reuze meegvallen, mede ook doordat de electronische zaken in eigen beheer opgelost konden worden. Nu, 27.000km later bij 165.500km heeft geen enkele nieuwe storing zich aangedient. Tussendoor is nog wel een tweede keer de olie en het oliefilter vervangen. Omdat ikzelf vind dat zelfs een verversingstermijn van 20.000km té lang is. Er word enkel volsynt longlifeolie van de beste kwaliteit (Elf) gebruikt. Binnenkort volgt de apk, en nieuwe een oliewisselbeurt.

Update:

Bij 170.000 km preventief de koelradiateur vervangen. Dit was nog de eerste, en deze oude koperen uitvoering begon toch wat af te takelen.

Bij 174.000 km uitval van de bobine op cilinder Nr1. Gelukkig heb ik altijd een reserve bobine in de achterbak. Even uitlezen met de diag, de bobine vervangen en de storing resetten. Deze potloodbobines waren nog van het oude type, waarbij de eerste dus na 57.000 km al de geest heeft gegeven. Sagem rommel!

Binnenkort maar gelijk zes nieuwe en verbeterde exemplaren bestellen bij de dealer. Ze zijn gelukkig niet duur. Wanneer de eerste namelijk eenmaal gaat, zal de rest wel niet zo lang meer op zich laten wachten.

Huidige km stand 178.000km, verder geen problemen met de coupé. Auto blijft een genot om mee rond te rijden, en geeft ook na bijna twee jaar in bezit nog steeds dat machtige gevoel. Deze motor en automaatbakcombinatie is dan ook een heel gelukkige, deze V6 hoort gewoon bij een dergelijke voiture.

Sterke punten:

Uitstekende, soepele en relatief zuinige motor die geen meetbare hoeveelheid olie gebruikt.
Fantastisch motorgeluid.
Uitstekende bestand tegen roest.
Prima stoelen met goede steun.
Comfortabel.
Stil.
Bovengemiddelde rijeigenschappen.
Uitstekende wegligging.
Goede tractie (niet met Michelin banden).
Soepel schakelende automaat.
Nette afwerking.
Gedistingeerde verschijning.
Prettige ambiance in het interieur, je voelt je de koning te rijk!

Mindere punten:

Matige kwaliteit van airbag en gordelspanstekkers.
Kofferbak te laag.
Deuren zwaaien erg ver open.
Voorruit suist iets bij hogere snelheden, idem bij de zijruit.
Zichtbaarheid instrumentenpaneel (bovenste rand) niet altijd optimaal.
Slechts één op afstand bedienbare sleutel. Voor de nieuwprijs hadden er beslist twee bij gemogen.
Potloodbobines zwakker dan gemiddeld, inmiddels verbeterd.
Distributieset erg prijzig voor V6.

Al met al een aanrader, mits onderhoudshistorie bekend is. Ik heb er beslist géén spijt van, en zou achteraf onmiddelijk voor dezelfde wagen kiezen.

Met vriendelijke groet,

N.M. den Haak.

Evaluatie en update.

  • 195.000 km

Het verhaal wordt inmiddels wellicht eentonig. Drie jaar na de aankoop blijft deze Peugeot me nog steeds bekoren. Ondanks dat je in de wandelgangen soms wat kritische noten over Franse auto producten hoort, heb ik als gelukkige bezitter van deze fraaie voiture weinig reden tot mopperen en klagen. De Frans Italiaanse schone laat zich steevast van haar beste kant zien, zoiets verveeld toch nooit.

Een paar (onderhouds)zaken vroegen om aandacht, ook diende een eenvoudige reparatie zich aan. Om problemen voor te zijn, heb ik inmiddels de gammele Sagem bobines met ronde bovenkant, allemaal vervangen door de inmiddels verbeterde versie van Delphi met witte vierkante bovenkant. Dit is een klusje van een uur, en vergeet niet om meteen een nieuwe inlaat spruitstukpakking te bestellen vóór je aan die klus begint.

Het gillen van de Brembo´s was door mijn garage al eerder opgelost, het irritante trilprobleem met remmen bleef echter deels aanwezig. Na vervanging van de schijven plus blokken achter, is alles voor 100% in orde. Bij het laatste onderhoud aan de achterremmen (in het verleden) was door een monteur een fout gemaakt, dit was niet nodig geweest. Uiteraard zijn nu ook hier weer originele delen gebruikt, deze kon ik bovendien met leuke korting bestellen, zodat het zelfs prijstechnisch interessant bleek. De uitlaat is dit voorjaar in zijn geheel vervangen. Uiteraard door een originele, met het tevens juiste siereindstuk. Er zijn namelijk heel lelijke imitatiedempers in omloop, die ook een wat hol motorgeluid opleveren. Bovendien ziet het sierstuk van de einddemper er lachwekkend uit, en past voor geen meter. Dat wilde ik dus beslist niet. De achterdemper bleek achteraf nog de eerste te zijn!

Verder tussendoor een standaard motor en bakoliewissel, en bovendien eindelijk de stoelverwarming gerepareerd samen met een andere 406c liefhebber. De spaarzame keren dat de wagen afgelopen winter buiten was, bleek extra verwarming onder je achterste toch wel prettig. De handremschakelaar vroeg tevens om aandacht, zij bleek niet goed bedient te worden, deze was in het verleden al eerder vervangen. Ook hier had de vorige garage een weliswaar kleine, maar toch een fout gemaakt. Na dat hersteld te hebben, bleek de irritante onterechte melding remvloeistof te laag, voorgoed verdwenen. Eindelijk, dat zijn zo van die kleine ongemakjes die het plezier aan een verder fijne auto toch wat vertroebelen. Had men beter opgepast met monteren, was het niet nodig geweest.

Ook heb ik recent een laatste generatie Siemens Vdo monochrome navigatiecomputer ingebouwd, deze is stukken sneller qua berekening van de route. Ook het trage initialiseren na het inschakelen is nu teruggebracht van ongeveer 20 seconden, tot een halve...
Het benzinegebruik van de heerlijke V6 blijft in positieve zin opvallend bescheiden. Met gematigd sportieve rijstijl, en 75% lange afstanden bedroeg het gemiddelde over de laatste 4500km 9 liter per 100km.

Tot slot heb ik eindelijk moed verzameld om samen met een andere 406c liefhebber toch de nieuwste software in de 4HP20 automaatbak te laden. Die bak heeft zolang ik de auto heb, een aantal onhebbelijkheden met de schakel programmatuur gehad die met deze update voor het grootste deel verdwenen zijn. Omdat de automaat in grote lijnen prima werkte, heb ik dit steeds tegengehouden. Onder het mom van, better safe than sorry...
Het belangrijkste voordeel ten opzichte van eerst is dat de bak nu sneller reageert wanneer je van een rustige naar een meer sportieve rijstijl wil wisselen. Ook lijkt minder slip op te treden met rustig wegrijden, waardoor het rijden minder afstandelijk voelt. Het allereerste schakelmoment in koude toestand is nu ongeveer 500 toeren eerder. Gelukkig. Al met al ook weer belangrijke verbeteringen, Peugeot heeft zijn huiswerk prima gedaan! De bak motor combinatie voelt belangrijk dynamischer aan.

Wat aandachtspuntjes in orde gemaakt.

  • 202.500 km

Update April 2011.

Kilometerstand 202.000

Het afgelopen half jaar zorgde de airbaginstallatie voor steeds terugkerende problemen. Het schoonmaken van de stekkers bood nu geen soelaas meer, dat terwijl het 2,5 jaar goed was gegaan. Besloten werd om alle airbagstekkers onder de stoel rigoureus te vervangen door een reparatieset die ooit bij een terugroepactie van Mercedes voor vergelijkbare problemen (e klasse W211) werden gebruikt. Dit zijn degelijke waterdichte stekkers, die met kleine aanpassingen op de originele plek gemonteerd kunnen worden. Je hebt twee setjes nodig van 30 Euro p/st.

Het “normale” advies is om de stekkers er helemaal tussenuit te knippen, en de bedrading permanent aan elkaar te solderen. Hier voelde ik echter helemaal niets voor, omdat je dan met een eventuele toekomstige reparatie aan de stoel in de problemen komt en weer in de bedrading moet gaan knippen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Alles moet in mijn ogen normaal losgekoppeld kunnen worden. Het vervangen van alle airbagstekkers was de oplossing van het knipperen van de airbaglampjes.

Verder heb ik de audio omvormer van de navigatie vervangen in verband met slijtage, dit is gelukkig geen kostbaar onderdeel. Een ander euvel was de beschadiging van de tweedraads kabelboom die door de achterklep loopt. De draad bleek geen autoleven lang bestand tegen de kou van afgelopen winter. Door de lage temperaturen werd de isolatie te hard, en barstte kapot. Ik heb een nieuw draadboompje nagemaakt, waarbij ik de originele tules kon overzetten van de defecte draadboom. Ik heb nu rubberdraad gebruikt, wat wel bestand is tegen zeer lage temperaturen.

Het belangrijkste tot slot was een flinke aanpassing aan de Clarion/JBL audioinstallatie.
Zo lang ik de auto heb, bleek het geluid niet tevredenstellend. De “laag” weergave gaat helemaal niet diep, en kende een sterke (en zeer ongewenste) piek rond de 100Hz. Ondanks de losse eindversterker in deze “pack” uitvoering, was het geluid niet bepaald bijzonder. Het kon hard ja, maar daar heb je niet veel aan. Het probleem was me al bekend. Zowel de loudness als de laagregeling kennen beide zeer ongelukkig gekozen werkpunten. De laagregeling haalt ongeveer + of – 12 db op bij een centrale frequentie van 100Hz. Dit moet gekozen zijn door een toondove medewerker van de fabrikant, want dit resulteert in een uitermate vervelende harde loeierige en holle “midden”bas die enkel luistermoeheid veroorzaakt. Verre van aangenaam, en absoluut niet wenselijk.

Om die reden is er nu een concept ontwikkeld, wat dit probleem bij de wortel in de radio zelf aanpakt. De loudness regelt nu in een veel lager gebied dan voorheen, en de zo door mij gehate “bult” rond de 100Hz is sterk afgenomen. Ook heb ik het kantelpunt van de gewone laagregeling sterk naar beneden gebracht, waardoor nu een veel diepere (niet meer overigens), bas kan worden waargenomen. Het is nog maar een eerste opzet, het verschil is echter groot in positieve zin. Eindelijk lijkt het geluid ergens op. Ik heb er aardig wat tijd in gestoken, het reslutaat mag er echter zijn.

Verder lijkt een klepstoter soms bij halfwarme motor een bijgeluidje te maken. Wanneer je eenmaal gereden heb is alles ok. Ik vind dit wel vreemd, aangezien de motor zijn hele leven zeer goed olie heeft gehad, en ook onder het kleppendeksel brandschoon is. Wordt vervolgd.
Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Het geheugen van de motor ecu bijvoorbeeld is 27.000km na het preventief vervangen van de gammele Sagem bobines, nog steeds helemaal vrij van vreemde meldingen. Het koppel en verbruik blijven constant, evenals het ontbreken van meetbaar olieverbruik. Het blijft me toch verbazen wat een alleskunner je met deze krachtbron in huis hebt. Je kan ze soepel en lui rijden (dat heeft mijn voorkeur), of een keer de sporen geven. Het kan allemaal, en wordt gedaan met het grootste gemak. De coupé blijft ook na vier jaar een heel fijne en superrelaxte auto om mee rond te sturen, soms heb je nu eenmaal wat kleine dingen die om aandacht vragen. In grote lijnen is het niets ernstigs of kostbaar. Tenslotte wist ik vier jaar geleden ook niet wat deze overstap naar deze toch redelijk complexe en “volle” auto me brengen zou.
Het is achteraf gezien niet tegen gevallen, en dat is een fijne conclusie.

Verder finetuning, eindelijk fatsoenlijk geluid!

  • 211.700 km

We zijn weer een jaartje verder in de tijd. Qua betrouwbaarheid laat deze Italiaans Franse Kruisbestuiving zich steevast van haar beste kant zien. Wat een dijk van een auto is het toch, gecombineerd met ingetogen schoonheid en sportiviteit verveeld zoiets nooit!

Zo. Voordat ik in mijn lofzang op de wagen helemaal doorschiet, een paar meer praktisch zaken de revue laten passeren. Het irritante tikje in een klepstoter is inmiddels vrijwel opgelost door een motorspoeling toe te passen met Tunap. Ditzelfde middel wordt ook door de dealer gebruikt, en dient met beleid en kennis van zaken toegepast te worden. Na behandeling klinkt de V6 bij halfwarme start weer zo ze behoort te klinken.

Verder heeft de Peugeot een oliewissel gehad, en zijn er andere Bridgestone winterbanden gemonteerd. Ook heb ik in verband met verminderde lichtopbrengst van de koplampen, de lichtunits gespoeld om vooral de (vervuilde) lenzen en de binnenzijde van het koplampglas schoon te maken. Een bereklus, waarvoor de bumper gedemonteerd diende te worden. Voor die klus had ik zeer welkome professionele assistentie van een Belgische coupé liefhebber. Het resultaat is verbluffend, de wagen heeft nu een lichtbeeld wat is te vergelijken met toen ze nieuw was.

De belangrijkste update heeft echter de Clarion fabrieksradio ondergaan. Zoals ik in een eerder verslag heb aangestipt, heb ik inmiddels hiervoor een verregaand audioconcept ontwikkeld, waarvoor er in totaal 8 radio's zijn omgebouwd tot test prototype. Het audioconcept rekent voorgoed af met de matige standaard boemerige geluidweergave van de Clarion JBL pack installatie. De sound is voortaan strak en evenwichtig, gedetailleerd in het hoog, en gaat zeer diep tot 30 Hz, zonder "boemerig" te worden.

Een waar feest voor mijn op audiogebied tamelijk verwende oren. Eindelijk fatsoenlijk en volwaardig geluid uit de OEM fabrieksinstallatie, zo had het vanaf het begin af aan moeten zijn!

Genieten...

Tot slot:

Ook na vijf jaar mag de conclusie zijn: wat een heerlijke auto, zeker nu dit soort irritaties voortaan tot het verleden behoren. Ook de airbag stekker modificatie werkt nog steeds perfect, geen knipperende lampjes meer. Veiligheid gaat boven alles.
Deze Peugeot is een rijdend bewijs dat er kwalitatief prima auto's bij Pininfarina van de band rolden.

Diverse onderhoud en reparatie.

  • 223.750 km

Sinds enige tijd "rook" het vreemd in de garage. Iedere keer na thuiskomst, hing er een typische vieze lucht. Niet prettig, en na kort onderzoek bleek dat via de klepdeksel pakking(en) (V6 motor dus meerdere deksels), olie op de spruitstukken terecht kwam. Op een gegeven moment werd het ook in het interieur merkbaar, tijd voor aktie dus! Voor deze V6 zijn helaas geen losse klepdeksel pakkingen leverbaar, je moet ze compleet met deksel kopen. Qua prijs viel het niet eens helemaal tegen, reken op een adviesprijs van ongeveer 220 Euro voor beide deksels. Omdat voor het achterste deksel het inlaatspruitstuk eraf moet, niet vergeten om ook een nieuwe inlaatspruitstuk pakking te bestellen. Omdat ook de Platinum Bosch bougies aan hun vervangingstermijn zaten, heb ik deze meteen mee vervangen. Voor deze V6 adviseert Peugeot inmiddels een vernieuwd en verbetert type (met één centrale electrode in plaats van de oudere met vier), welke ik uiteraard heb gemonteerd. Ook de motorkap dempers (van Duitse makelij), hielden het na 13 jaar trouwe dienst voor gezien. Vervanging is een peulenschil. Demontage van het geheel heb ik zelf gedaan, montage en schoonmaken heeft een bevriende monteur uitgevoerd. Hij doet normaal het grotere onderhoud aan de wagen. Onder de klepdeksels is de motor prachtig schoon, een gevolg van fatsoenlijk onderhoud met goede volsynt olie. Inmiddels zijn we een week verder, en de V6 is weer helemaal lekvrij, zoals ik het altijd van haar gewend ben geweest. De vieze lucht is geheel verdwenen, en de verbeterde bougies zorgen voor een merkbaar verhoogd koppel. Ook is de stationair loop nu volledig stabiel. Heel fijn allemaal, op naar het voorjaar!

APK en wat groot onderhoud uitgevoerd

  • 233.000 km

De Peugeot was na 8 jaar toe aan een nieuwe distributieset. Bij aanschaf in 2007 was deze recent vervangen, en ondanks dat de set voor deze motor 10 jaar en maximaal 150.000km (Met originele Dayco riem) mag blijven zitten, deze toch eerder vervangen omdat de dealer destijds niet de waterpomp heeft mee gewisseld.

Klachten over vermogen en/of loopcultuur van de fijne V6 had ik niet. Echter toen mijn kameraad de boel lostrok, bleek toch dat de achterste twee nokkenassen een derde gat van "tijd" af stonden. De achterste paspennen gingen er echt niet in!

Dit heeft niets te maken met eventueel oprekken van de riem, aangezien de spanner normaal dat opvangt. De riemspanning bleek voelbaar ongelijk over het traject, destijds dus een slordige job geweest! De boel is nu wel zorgvuldig gemonteerd en afgesteld, alle paspennen konden gewoon zo het hoort in de gaatjes gedrukt worden.

In de praktijk loopt de V6 vooral nog stiller en rustiger stationair, je kan er bij wijze van spreken een muntstuk op zijn kant opzetten. Ik heb inmiddels 6000km gereden, en het gemiddelde verbruik is gedaald van 9.1 liter per 100km, naar 8.7 liter per 100km. Ook lijkt het koppel onderin ietsje toegenomen.

Ik heb bewust gekozen voor een originele distributieset van Peugeot, aangezien zij een Daycoriem meeleveren, welke 10 jaar en 150.000km mag blijven zitten voor dit nieuwere type V6.

De olie is ook vervangen, en tussendoor heb ik een haperend deurslot vervangen door een nieuwe. Wel heb ik specifiek moeten zoeken naar een slot welke nog de oude 9 polige connector had. Peugeot zelf levert enkel het nieuwe type en een aangepaste stekker, die je dan aan de draadboom mag gaan solderen. Daar had ik geen zin in. Maar gelukkig een oude type nieuw kunnen scoren via Ebay.

Tevens heb ik het audiosysteem verder kunnen verfijnen door upgrading naar betere achterluidsprekers, en demping van de metalen onderplaat onder de hoedenplank. Ik heb Focal 6x9 speakers uit de universele lijn geplaatst, welke veel neutraler zijn in het middenlaag. De originele JBl's blijven toch erg boemerig in het gebied boven de 80Hz.

Ook vielen die onderin te snel af. Deze Focals zijn een klasse beter, en spelen prachtig in combinatie met de audioaanpassing en ontwikkeling welke ik heb gedaan in de Clarion headunit. Het geluid is strak, rustig en heel diep. Een sub is volledig overbodig geworden. Echt genieten voor een audiofiel als ik.

Verder heb ik vorige week na 6 jaar preventief de accu vervangen, aangezien de startmotor duidelijk langzamer aan het rondgaan was. De coupe houdt zich verder voorbeeldig, rijdt als een trein. Iedere keer blijft het genieten van deze tijdloze schoonheid...

Een nieuwe mijlpaal!

  • 250.000 km

Zo. De titel hierboven zegt het al, de 250.000 km grens is inmiddels (probleemloos) gepasseerd met de coupe. Na ruim anderhalf jaar tijd voor een update, en een terugblik. Er zijn wat onvolkomenheden geweest. Echter geen serieuze storingen. Eén solenoid van de VTC nokkenasverstelling deed zijn werk op zich nog wel goed, maar het viel me op dat de stekker van de aansluiting vettig aan het worden was. Inspectie leerde me dat de afdichting onvoldoende bleek, er zweette zichtbaar olie naar buiten toe. In mijn voorraadje had ik nog een goede gebruikte unit, welke ooit van een sloper afgetrokken was. Deze eerst uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, en voorzien van een klein beetje olie, waarna terug gemonteerd. Het lek is weg, job done! Ook hoorde ik van een mogelijk probleem met de dubbele bitron relaisunit, welke de motor ecu, en de brandstofpomp voed. Een 607 van een kennis, had er storing aan gehad. Inspectie van die unit leerde me dat er twee grote relais in zitten, en diegene die de brandstofpomp voed, was erg versleten en ingebrand. Omdat dit dus een slijtageonderdeel is, en relatief weinig kost, leek het me verstandig om ze preventief te vernieuwen voor je ermee stil komt te staan. Inmiddels was ik vanwege toch af en toe rumoerige stoters, en een VTC nokkenasversteller, overgestapt op iets dunnere olie. Een moderne 5W30 van Total, de Ineo serie. Deze wordt her en der verkocht als een vol syntheet, echter nader onderzoek leerde me achteraf dat dit waarschijnlijk NIET klopt. Het is olie op synthetische basis, en dat is heel wat anders! Eigenlijk regelrechte misleiding, je moet tussen de regels door lezen…
De overstap was op zich goed gegaan, maar gaf weinig verbetering in bijgeluidjes. Ik kreeg ook het idee dat de motor er minder soepel op liep, en het verbruik was iets gestegen. De eerste paar duizend kilometers leek het goed te gaan, hierna werden de stoters rumoeriger. Ook viel het me op dat deze olie relatief snel vervuild, de Elf 5W40 volsyntheet die eerst werd gebruikt, bleef veel langer helder. Het brandstofverbruik ging langzaam omhoog, ook al geen goed teken. Ook de TBN waarde van 6, onderschreef eigenlijk het idee dat deze (moderne) olie van Total niks bijzonders is. Omdat na slechts 6000km, de olie ook veel te donker werd naar mijn zin, besloten om vroegtijdig een oliewissel te doen. Ik ben geswitched naar een echte volsyntheet van valvoline, ook een 5W30, met licht brandstof besparend karakter. Die olie heeft wel een hoge TBN waarde van 10,2, heeft ook een hoge HTHS waarde van 3,5 minimaal. Dit wilde ik graag ten bescherming van de lagers en dergelijke. Na de wissel bleek de motor meteen al rustiger (stiller) te lopen, en na de eerste rit viel ook op dat er ook aan souplesse terug gewonnen was. Na zowat 1000km heb ik nog steeds geen bijgeluidjes gehoord uit de VTC verstellers, en ook de stoters gedragen zich hoorbaar rustiger. Het verbruik op lange afstanden is bijna 10% gedaald, dit terwijl de nieuwe olie niet eens als echte fuelsaver te boek staat. Wat ben ik blij deze overstap gemaakt te hebben! Deze olie is geen low of midsaps variant zoals de Total, dat heeft geen enkele meerwaarde voor deze oudere generatie motor. Ik heb meteen aardig wat liters ingeslagen van de Valvoline olie, en deze donker en koel opgeborgen. Verder zijn in het interieur verbeteringen doorgevoerd. De (in mijn ogen), niet mooi passende grijze tellerkappen en luchtroosteromlijstingen zijn nu mat gespoten in de kleur van de leren bekleding. Voorheen was het saai (one colour fits all), antraciet, hetzelfde in ieder type van de 406. Zeker gaf me dat geen “speciaal” gevoel. Nu deze bescheiden modificatie is toegepast, heb je het idee dat dit altijd zo had moeten zijn. Het past nu perfect bij de rest van het two tone interieur. Dit had men bij Pininfarina eigenlijk al moeten doen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens