Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2002)

Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2002)

Uitvoering406 Coupé Pack 3.0-24V V6
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007

Echt goed design betekent voor mij dat ik geen enkel detail kan ontdekken wat ik zelf anders gedaan zou hebben. Dat is vrij zeldzaam, maar bij dit wonder van design en meesterwerk van Pininfarina zeker het geval. Sinds de Coupe uitkwam heb ik altijd gedroomd haar eens te mogen bezitten, maar ik kon me toen niet voorstellen dat ik dat ooit kon betalen.

Dat bleek 10 jaar later wel mee te vallen. Ik kon mijn Mini Cooper uit de lease overnemen maar voor (ongeveer) hetzelfde geld kon ik de Coupe aanschaffen... dan is het niet lang twijfelen. Sinds ruim 2 maanden ben ik de eigenaar van deze schoonheid uit oktober 2002. Ik had nooit eerder in een Coupe gereden en wist niet dat het zo’n geweldige auto is. Het uiterlijk deed voor mij al genoeg, nu blijkt ook het innerlijk erg mooi te zijn. De motor is een plaatje met heel veel pit in een breed bereik die bij hoge toeren een heerlijke V6-snor laat horen. De wegligging, het stuurgedrag, de automaat, het comfort, de zithouding, de ruimte (voorin riant en zelfs achterin valt het zeker mee), alles is van zeer hoog niveau. Deze auto is erg goed gemaakt en afgewerkt, er is nagedacht over details.

De Coupe is vooral een geweldige GT (zeer comfortabel cruisen), maar als je het pedaal wat dieper indrukt dan wordt er ook iets van een sportauto voelbaar. Ik heb nog niet alle grenzen ontdekt, en die liggen ver. Tel daar bij op de bijna eindeloze extra’s (Pack uitvoering) incl. de absolute top geluidsinstallatie en je kan alleen nog maar concluderen dat deze auto heel erg veel smiles-per-miles geeft.

De auto is een ex-lease auto waar waarschijnlijk zeer net in gereden is. De staat is uitzonderlijk goed. De DEKRA aankoopkeuring beaamde dat. Ik heb zelf een glazen dak laten inbouwen (topversie van Webasto, zeer net ingebouwd en afgewerkt, vakwerk) die de auto af maakt. Verder doen alle extra’s (tuning e.d.) in mijn ogen alleen maar af aan de schoonheid.

Ik moet kritisch zijn. Ik kan dan alleen maar noemen dat de auto natuurlijk niet echt zuinig is. Mijn gemiddelde verbruik ligt op 10,5 l/100km (gemengd gebruik met de nadruk op langere ritten en snelwegen) en gecombineerd met het feit dat het zo’n fijne auto is (ik maak te veel ’onzinritten’) levert dat gepeperde benzinekosten op. Maar iets slechter dan 1:10 valt mij eigenlijk bijzonder mee voor een 3.0 liter V6. Een ander punt is wellicht het relatief harde geluid van de banden, maar dat komt voornamelijk omdat de auto verder zo ongelooflijk stil is dus dit wordt echt zeuren.

Een absolute aanrader voor de liefhebber.

De verkoper heeft de distributie vervangen en daarbij een bout niet goed aangedraaid. Die zat na 2 weken los, gelukkig zonder gevolgen, wat snel weer verholpen was. Na aanschaf bleken de bougies nog te moeten worden vervangen (1 begon te haperen). Ook daar deed de verkoper niet moeilijk over. Verder geen enkele klacht, ook niet met de elektronica.

UPDATE (augustus 2008):
Ja hoor, ik rij de auto nog steeds met erg veel plezier! 15 maanden na aanschaf en 54.000 km verder. Dat is iets meer dan verwacht, en daarmee (+ stijging benzineprijs) is het natuurlijk wel een heeeele dure auto geworden... ik wil nu een gastank laten inbouwen, als iemand daarover tips heeft hoor ik die graag.

In april ’08 APK-keuring gedaan, helemaal niets aan de hand. In het 1e jaar heb ik 44.000 km. gereden zonder ook maar 1 gebrek. Dat vind ik echt een bijzondere prestatie! In de afgelopen 3 maanden heb ik een lange roadtrip gemaakt door Europa, in totaal 10.000 km over alle soorten wegen en in alle weertypes. Wat een plezier! Het is en blijft een absolute top-auto: comfort, rijgedrag, looks. Maar ik heb wel (eindelijk dan toch) wat probleempjes gehad: in Frankrijk 6 bobines en bougies laten vervangen, 5 weken later in Spanje nog een keer 2 bobines. Beetje vreemd, er bleek een fout in de software te zitten en dat is opgelost. Onderweg terug naar Nederland begon de radiateur (de originele) te lekken, die is nu vervangen.

Conclusie: nog steeds net zo blij met deze auto als ruim een jaar geleden. Alleen moeten de gebruikskosten omlaag.