Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion Test
Betaalbare alleskunners
Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is dat wel de stationwagon in het C-segment. Ruim, representatief en vanuit financieel oogpunt ook nog eens heel verantwoord. Niet voor niets als occasion gewild bij met name jonge gezinnen en afgaande op dit testduo, heb je veel auto voor je geld.
De MPV mag dan de titel multi purpose vehicle hebben gekregen, feitelijk maken de twee testauto’s ook aanspraak op dat predicaat. Desondanks is het marktaandeel van de stationwagon in de periode 2015 tot 2021 met bijna tweederde afgenomen, om nog maar te zwijgen van de teloorgang van de MPV. In diezelfde periode zien we een verdubbeling in de verkoop van SUV’s. Het hoge marktaandeel van stationwagons in 2012, 2013, 2014 en 2015 is bijna volledig bij te schrijven op het conto van de 14 procent-bijtellingknallers met zuinige dieselmotor, zoals de Ford Focus, Renault Mégane, Skoda Octavia en Peugeot 308. De fiscale spelregels op basis van de CO2-uitstoot veranderen in die jaren telkens. In 2016, het registratiejaar van de Peugeot en de Seat die wij rijden, is het over en uit met de dieselpret en dat is voor de occasionmarkt goed nieuws. De particuliere koper zit namelijk niet te wachten op een 308 HDi of Leon TDI, hoe zuinig en koppelrijk die dieseltjes dan ook zijn. Op dat vlak heb je met de huidige generatie benzinemotor ook niets of weinig te klagen. Zelfs de kleine tor in de Leon heeft al 200 Nm koppel, iets waarvoor je in het verre verleden minstens een 2,0- iter viercilinder moest aanschaffen. En dan nog kan dat stuk antiek niet tippen aan de trekkracht bij lage toerentallen zoals de driepitters uit deze test tentoonspreiden.
GEMINIMALISEERD DASHBOARD
In de herfst van 2013 zet Peugeot de nieuwe 308 in de showroom, die minder hoog is dan zijn voorganger. Vooral het interieur en het dashboard in het bijzonder maakte de tongen los. Net zoals bij de in 2011 geïntroduceerde 208 krijgt de 308 zijn instrumentarium boven het stuurwiel in plaats van erachter. De onderliggende filosofie: zo heb je alle informatie direct in je blikveld, net als bij een head-up display. Dan is er de middenconsole, die bijna geheel bevrijd is van knoppen en schakelaars. Via het beeldscherm van het infotainmentsysteem bedien je de klimaatregeling en je vindt er alle voertuiginstellingen. Peugeot maakt ook veel werk van gewichtsreductie. Zo weegt de vorige 308 als basismodel (met 1.4-viercilinder) 1.246 kg en deze generatie begint bij 1.050 kg voor de vijfdeurs met 82 pk. Dat is bijna 200 kg minder, een prestatie van formaat. Die instapmotor mag dan niet zo veel pk’s hebben, hij hoeft ook minder mee te slepen. Na de hatchback volgt in 2014 de SW, die niet met de lichtste motor leverbaar is. Topmodellen zijn de 2.0 GTi (alleen als hatchback) met 270 pk en de 2.0 HDi GT met 180 pk. In 2017 krijgt de 308 een facelift en het jaar erop vervangt een nieuwe 1.5 HDi de 1,6-liter diesel, terwijl de 1,2-liter driecilinder zonder turbo van de prijslijst verdwijnt. Eind 2021 verschijnt de huidige 308 op de markt, die niet alleen groter is, maar helaas ook flink zwaarder.
Opvallend bij de 308 SW zijn de afwijkende maten ten opzichte van de hatchback. Zo is de koets 33 cm langer en de wielbasis 11 cm. Dat vertaalt zich in meer beenruimte voor de achterpassagiers; op dat onderdeel schiet de vijfdeurs te kort. Ook het laadruim is riant. Het instellen van de juiste stuur- en stoelpositie kost iets meer tijd dan normaal, maar je zit goed in deze Peugeot en alle meters zijn goed afleesbaar. Nog altijd maakt de 1,2-liter motor indruk met zijn soepele karakter en grote daadkracht. Dat alles doet de driecilinder zonder overmatig geluid en het brandstofverbruik blijft over de hele linie keurig binnen de perken. Niet voor niets levert Stellantis deze inmiddels bijna acht jaar oude motor nog steeds in bijna alle modellen.
FIJNE REISAUTO
De zesbak schakelt met iets te lange slagen, maar de tandwielen wisselen moeiteloos van positie. Veel SW-rijders klagen over de te weke achtervering en daarin geven we ze geen ongelijk. Hij komt iets te gemakkelijk uit de veren en zakt daarna flink ver in, wat je vooral gaat merken met volle bepakking. Verder kunnen we het veergedrag typeren als bovengemiddeld comfortabel, terwijl de typische Peugeot-rijdynamiek behouden is gebleven. Daarin weet hij zich te onderscheiden van veel concurrenten en daaraan draagt de besturing bij. Die werkt direct en precies, met genoeg rust rond de middenstand. Alles bij elkaar een fijne reisauto, die bochtige trajecten tot een plezier maakt.
Bijna een jaar voordat Peugeot deze 308 lanceert, rijden we al voor het eerst met de derde generatie Seat Leon. Die maakt gebruik van het op dat moment kersverse MQB-platform dat ook voor de Volkswagen Golf, Skoda Octavia en Audi A3 tot inzet komt. Vanaf begin 2013 is hij leverbaar en in datzelfde jaar voegt Seat de driedeursversie (SC) en de stationwagon (ST) aan het programma toe. Alle bekende TSI- en TDI-motoren zijn leverbaar, al dan niet in combinatie met DSG-automaat. Uitschieters zijn de 2.0 TSI met 300 pk in de Cupra en een 184 pk sterke 2.0 TDI. De 1.2 TSI maakt in 2015 plaats voor de driecilinder 1.0 TSI, zoals de 1.4 TSI in 2019 het veld ruimt voor de 1.5 TSI.
Ten opzichte van de concurrenten uit eigen huis (Golf Variant en Octavia Combi) springt de Leon ST eruit met sportievere lijnen. Met name de vouw die van het achterportier naar het achterlicht loopt maakt de achterkant wat voller. De materialen in het interieur zien er iets minder fraai uit dan die van de Golf VII en de vormgeving is niet speelser. De naalden van de twee grote klokken hangen in ruststand naar beneden, een typisch detail bij Seat. Het middendeel oogt conventioneler dan dat van de 308, met grote draaiknoppen voor de klimaatregeling en rond het infotainmentsysteem vinden we ook de nodige druk- en draaiknoppen. Dankzij hier en daar een chroomlijstje ziet het geheel er een beetje meer aangekleed uit.
BRUIKBAAR KOPPEL
In de Seat moeten we het met 200 cc minder motorinhoud stellen. Dat pakt in de praktijk goed uit. We kennen deze motor uit talloze andere modellen van de Volkswagen Group. Met zijn maximale koppel van 200 Nm levert de eenlitermotor ruim voldoende trekkracht en dat doet hij al vanaf lage toerentallen. Je hebt dan ook totaal niet het gevoel met een duizend-cc’tje onderweg te zijn. Het is de truc om grofweg tussen de 1.500 en 3.500 toeren te blijven, dan is de TSI in zijn element. De zesbak schakelt exact, licht en met korte tikjes. Op dat vlak hebben we niets te klagen en misschien is dit wel net zo fijn als een DSG-automaat. Vooral omdat je wat betreft motorkoppel de regie in eigen hand hebt, ook al is dat met DSG ook mogelijk. Bij 100 km/h in zes is hij zelfs stiller dan de 1.2 uit de Peugeot en dat doet hij met hetzelfde toerental.
De besturing lijkt – uiteraard – sterk op die van de Volkswagen Golf, zij het dat Seat er iets meer scherpte in heeft gebracht. Het mag dan geen Ford Focus zijn, de Leon biedt op zijn manier aardig wat rijplezier. De onderstelafstemming is steviger dan die van de 308, met name aan de achterkant. De goede zitpositie draagt trouwens ook bij aan het welbevinden aan boord en in de sportievere versies van de Leon is dat zelfs nog beter, dankzij de sportstoelen. Op de achterbank gaat het er niet significant ruimer aan toe dan in de 308, maar zeker niet krapper. In het laadruim zijn iets minder liters beschikbaar.
We hebben hier duidelijk te maken met uitvoeringen die destijds speciaal voor de zakelijke rijder zijn samengesteld. Daar telt boven alles de fiscale bijtelling. Hoe lager de catalogusprijs, hoe beter. Maar je wilt ook weer geen kaal basismodel met wieldoppen en een unilakje. Bij Peugeot zegt de naam Blue Lease al genoeg en Seat lokt de kopers met de toevoeging Connected. Het moet gezegd, beide auto’s zijn van alle gemakken voorzien. De 308 heeft zelfs een panoramadak, dat niet open kan. Vandaag de dag zou je misschien meer assistentiesystemen hebben; die ontbreken namelijk.
EXTRA PRAKTIJKERVARING
Dit duo heeft een bovengemiddeld hoge kilometerstand gemeen. Particuliere kopers hebben vaak liever een tellerstand onder de 100.000, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. Ons oog viel juist op deze auto’s vanwege de gunstige prijs. En eerlijk gezegd merk je tijdens het rijden helemaal niets van de extra praktijkervaring, omdat veel ritten op strak asfalt zijn gemaakt. Ook is het onderhoud altijd op tijd uitgevoerd. We horen geen rammels, motor en koppeling voelen goed aan en het interieur vertoont geen slijtplekken van betekenis. Kortom, je krijgt veel auto voor je geld en al zijn ze dan al bijna zes jaar oud, zo voelt dat totaal niet. Het infotainmentsysteem van de Leon is iets meer up to date dankzij de smartphonekoppeling, de 308 op zijn beurt mag weer iets meer trekken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Het is geheel volgens verwachting een fotofinish. Want in beide gevallen krijg je veel waar voor je geld en beide auto’s geven geen blijk van de iets hoger dan gemiddelde kilometerstand. Of je nu voor de Seat kiest of voor de Peugeot, je doet er in beide gevallen een goede koop aan. Met een jaarkilometrage van pakweg 15.000 kun je nog jaren vooruit met een van deze twee.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST 1.2 TSI Style | Half leder | Schuif\kanteldak | Apple carplay | Verwarmde stoelen
- 2015
- 148.851 km

Peugeot 308 SW Allure 130 pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Trekhaak | LED Koplampen | Dodehoek Detectie | Climate Control | Cruise Control | 16" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2016
- 90.959 km

Seat Leon ST 1.4 TSI FR First Edition NAP / LEDER-ALCANTRA
- 2014
- 147.924 km