Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Weer terug naar Peugeot
- 86.052 km
Na vijf en een half jaar en dik 300.000 km naar volle tevredenheid gereden te hebben met mijn Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115 PK van de derde generatie was het helaas tijd om afscheid te nemen van deze fijne auto. De stuurbekrachtiging viel af en toe weg en de distributieriem was aan vervanging toe. Op zich geen probleem, maar de Ford had een kilometerstand van ongeveer 500000 kilometer en ik schatte zo in dat de ergste onderhoudskosten (zoals koppeling, roetfilter aandrijfassen e.d.) ook niet ver weg meer waren dus voordat het een bodemloze put begon te worden maar eens een afspraak gemaakt met mijn vaste garage wat de mogelijkheden zijn.
Mijn wensenlijstje was als volgt :
- Graag een stationwagon.
- Diesel
- Emissieklasse 6
- Climate Control
- Prijs rond €10000
- Kilometerstand het liefst onder de 100000 km
- Graag hetzelfde motorvermogen of meer dan de Focus.
Qua merken en modellen heb ik mij beperkt tot de Ford Focus en de Peugeot 308.
Omdat er binnen de dealergroep waar mijn garage bij hoort op dat moment geen Ford Focus stond die in mijn prijsklasse viel, kwamen ik vrij snel via hun website op de Peugeot 308 SW uit, ik had al eens in de 308 van een collega gereden en ik vond het een fijne auto.
Ik vond 2 Peugeot's 308 die aan mijn wensen voldeden en daarmee is de garage aan de slag gegaan. De eerste (een zwarte 308 uit 2016 met 91000 km was helaas net verkocht op dat moment. Dus bleef de tweede optie over.
Dit was een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHdi Blue Lease Executive Pack uit 2015 (29-12-2015) met 86000 kilometer op de teller in de kleur Gris Artense (Metallic).
De auto is voorzien van een Panoramadak, lichtmetalen velgen, navigatie, achteruitrijcamera+parkeersensoren en cd speler.
Al vrij snel hebben we de afspraak gemaakt dat als de proefrit goed beviel deze auto het moest worden.
De proefrit was een paar dagen later en het voelde een beetje als thuiskomen
Ik heb in mijn autoverleden al wel meerdere Peugeots diesels gereden dus een aantal dingen voelde weer vertrouwd aan
De motor is lekker soepel en voldoende vlot
De stoelen vind ik fijn zitten, en ik heb vrij snel een fijne zitpositie gevonden.
Aan het kleinere stuur met de I-Cockpit was ik vrij snel gewend.
De koppeling vergde wel iets meer gewenning ten opzichte van mijn Ford Focus.
Hetzelfde geldt voor de bediening van het multimediasysteem en de kachel e.d.
Mijn Focus was van de generatie met ontzettende veel knoppen op het dashboard en op het stuur en dat is bij de 308 een heel ander verhaal. Peugeot heeft bij deze auto ervoor gekozen om de meeste functies in het scherm onder te brengen. Dit ziet er erg mooi en opgeruimd uit op het dashboard. Qua bedieningsgemak is het niet ideaal, in de meeste gevallen moet je 2 handelingen doen terwijl ik in de Focus dit met een knop kon regelen.
Even de navigatie aanzetten tijdens het rijden als ik bijvoorbeeld een file wil omzeilen vind ik met de 308 een stuk bewerkelijker dan bij de Focus, hierbij moet ik wel vermelden dat de Focus die ik had vol zat met allerlei hulpjes en ik veel functies ook via het stuur kon bedienen
Een groot pluspunt van deze auto vind ik het bescheiden brandstofverbruik. Ik rijd er makkelijk 1 op 20 mee, 1 op 23 en 1 op 25 is mij ook wel eens gelukt.
Een ander pluspunt vind ik de grote kofferbak.
Vrij snel na de aankoop van de auto heb ik er een trekhaak en hulpveren onder laten zetten. Na montage van de hulpveren vind ik de auto een stuk fijner rijden, de achterkant is voor mijn gevoel nu een stuk stabieler.
Al met al ben ik een tevreden Peugeot rijder
Binnenkort zal ik even updaten m.b.t. onderhoud en andere technische zaken.
Update van mijn eerste 20000 km
- 106.273 km
De eerste 20.000 kilometer zitten er al weer op sinds de aanschaf in mei 2021 en eigenlijk zijn er weinig bijzonderheden te melden. Er zijn een paar puntjes opgelost die waren afgesproken bij de verkoop van de auto. De 2 lichtmetalen velgen aan de voorkant zijn vervangen waarvan er 1 voor mijn rekening kwam en 1 voor de rekening van de verkoper. Deze velgen waren behoorlijk lelijk geworden door oxydatie bij de randen. In goed overleg besloten dat wij beiden een velg zouden betalen. Verder is er nog een deukje uit het linker voor portier gehaald dit zou eigenlijk voor de aflevering al gebeuren maar de restyler had vermoedelijk een ander deukje gezien dan degene die wij bedoelden. Dus deze hebben we een paar weken na de aflevering er uit laten halen en en toen meteen de voorste velgen laten vervangen. De auto ziet er meteen een stuk beter uit.
Inmiddels is het september en zijn we 20.000 kilometer verder en is het tijd voor een onderhoudsbeurt. De enige bijzonderheid bij de beurt is dat de remschijven en blokken voor aan vervanging toe zijn. Gezien de leeftijd en de kilometerstand niet geheel onverwacht. Verder doet de Peugeot alles wat hij moet doen en dat is zuinig en comfortabel zijn kilometers draaien elke dag.
Ik ben nog steeds blij met de auto.
Op naar de volgende 20000 kilometer
Update 12999 + Schade
- 12.991 km
We zijn inmiddels een kleine 23000 km verder dus de Peugeot verlangt weer een onderhoudsbeurt. Deze keer is het een uitgebreide onderhoudsbeurt waarbij ook het Luchtfilter en het Brandstoffilter worden vervangen. De garage heeft gelijk ook de APK even meegenomen en op technisch gebied zijn er geen bijzonderheden.
Helaas is er op cosmetisch gebied wel iets aan de hand. Op een mooie zaterdagmorgen liep ik langs de bijrijderskant van mijn auto en zag ik op de bumperhoek rechts een paar grote schaafplekken/krassen zitten. Ik vermoed dat dit bij het wegrijden van mijn werk is gebeurd. Op de plek waar ik mijn auto parkeer staan aan de zijkanten behoorlijk hoge betonnen randen en waarschijnlijk ben ik met het in of uitrijden net langs de rand geschaafd en was dit buiten het bereik van de parkeersensoren voor, ik heb verder ook niets gemerkt en dat zit met niet helemaal lekker. Goed het is gebeurd snel even verder kijken of verder niets aan de hand is. Gelukkig verder geen schade hierdoor.
Helaas zag ik daarna onder aan de beide portieren rechts een vreemde donkere lijn ontstaan. Als de auto dan toch voor schadeherstel weg moet dan vraag ik gelijk maar even of ze dit ook kunnen bekijken.
Bij de schade hersteller kwamen ze tot de conclusie dat de blanke laklaag onder aan de portieren er niet goed op zat, ze kunnen dit wel voor mij herstellen op hetzelfde moment dat ze de bumper weer herstellen. we werden het snel eens over de prijs (ik betaal deze schade toch zelf dus hoef niet ingewikkeld te doen om alles uit te splitsen).
Inmiddels heb ik ook een adres gevonden die de lichtmetalen velgen achter voor mij kan opknappen, deze hebben ook iets last van oxydatie en op het moment rijd ik toch op winterbanden op stalen velgen met wieldoppen dus hebben ze alle tijd om de 2 lichtmetalen velgen weer netjes te maken.
Inmiddels is de auto weer helemaal spik en span voor zover mogelijk met een auto van 7 jaar oud.
Volgende stint van 20000 km
- 152.570 km
De kilometerstand is inmiddels de 150000 gepasseerd en het is weer tijd voor onderhoud. In de tussentijd heeft de auto weer lekker de kilometers weggetikt en in de tussentijd is de trekhaak ook eindelijk een keer gebruikt.
Voor de plaatselijke muziekvereniging waar ik lid van ben moest ik met een dichte kar met slagwerkinstrumenten op pad. Dit zou voor de auto geen probleem moeten zijn toch? Het viel binnen het maximale trekgewicht.
Toch vond ik het niet helemaal lekker gaan en was ik voor mijn gevoel in gevecht met de koppeling, (dat ging met de Focus veel makkelijker). Het laatste stuk moest ik ook nog door een stuk grasland rijden, nou ja we hebben het gered.
Na dit avontuur had ik het gevoel dat de koppeling zwaarder ging dan het zou moeten. Toch maar even naar laten kijken bij de volgende beurt.
Inmiddels is het tijd voor de volgende beurt. Het is tijd voor 2 nieuwe voorbanden en er komen 2 nieuwe Michelin Primacy 4's op. De auto stond ook Michelin Primacy banden en dit bevalt gewoon goed. Verder is er nieuwe olie en oliefilter opgekomen. De koppeling is ook nagekeken en deze vonden ze in de garage ook wel wat zwaar gaan. Mocht ik dit anders willen dan zal de koppeling moeten worden vervangen. We kijken het nog even aan en als het erger wordt dan gaan we deze vervangen.
Toch maar de koppeling vervangen
- 167.504 km
De vorige update sloot ik af met een zwaardere bediening van de koppeling. Inmiddels 3 maanden ermee gereden en het gaat me steeds meer tegenstaan. In de file vind ik het steeds zwaarder gaan, en tijdens een lange rit door Duitsland vond ik het heuvelop vanuit stilstand helemaal niet fijn gaan. De Peugeot rijdt nog steeds maar we gaan hier niet mee doormodderen en toch maar de afspraak gemaakt met de garage om de koppeling te vervangen en als er meer nodig was om dit dan ook mee te pakken. Het bleef gelukkig bij koppeling met druklager en een keerring.
Ik heb in het overzicht de kosten teruggezet van 4 naar 3 sterren, vind dat een koppeling toch wel iets langer mee mag gaan dan een kleine 170000 kilometer. Mijn vorige auto deed minstens het dubbele met 1 koppeling en heeft ook wel eens zware karren moeten trekken.
Betrouwbaarheid houd ik op 5 sterren omdat de auto mij nog nooit heeft laten staan
En weer door met onderhoud
- 172.870 km
We zijn inmiddels weer aanbeland bij de volgende onderhoudsbeurt en volgens het schema is het ook tijd om de distributieriem te vervangen.
Officieel moet dit bij 175000 km en daar zitten we bijna op dus dit kan mooi mee met de rest. Gelijk maar besloten om meteen de waterpomp mee te vervangen. Verder kwam aan het licht dat de remblokken achter aan vervanging toe zijn en het aircosysteem geserviced moest worden. Dit was van mijn kant akkoord en ik heb de auto laten voorzien kentekenplaten met opgelegde letters dat vind ik toch net iets mooier staan op deze auto.
Auto rijdt nog steeds heerlijk en het verbruik op de winterbanden varieert van 1 op 19 (als ik heel veel haast heb) tot een mooie 1 op21.
Heb ik dan geen kritiek op deze auto? Nou een klein beetje dan. Altijd als er een paar duizend kilometer zijn gereden nadat de auto een beurt heeft gehad dan krijg ik de melding dat ik adblue moet bijvullen. Dit kan ik gelukkig zelf alleen begrijp ik niet waarom ze de vulopening nou weer onder de vloer van de kofferbak moesten plaatsen..
CD Speler vervangen
- 176.000 km
Een paar weken terug besloot de cd speler er mee op te houden.
Eerst begon de speler te haperen en daarna gaf hij aan dat de deze cd niet leesbaar was, ik heb het nog even met een andere cd geprobeerd en dit ging 5 nummers goed en toen weer hetzelfde probleem...
Het waren beide originele cd's dus volgens mij was er iets anders aan de hand.
Ik heb eerste maar eens een schoonmaak cd met de benodigde vloeistof door de speler laten gaan en dit leek te werken een week lang, toen was het probleem weer terug.
Toen ben ik eens gaan googelen of dit vaker voorkwam en wat er aan te doen is. Een nieuwe CD-speler bij Peugeot vond ik iets te prijzig, maar aan de hand van het originele onderdeelnummer ben ik eens gaan kijken op de onderdelenlijn. Daar vond ik een gebruikte CD speler geschikt voor mijn auto met 3 maanden garantie voor een kleine €80 euro inclusief verzending . Op Youtube vond ik een paar filmpjes hoe deze te vervangen en na een half zaterdagje hobbyen (alles zit verstopt achter de middenconsole) kan ik weer cd's luisteren in de auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308

Uitgelicht aanbod

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Blue Lease Executive
- 2015
- 175.089 km

Peugeot 308 SW 1.2 110PK Executive | Pano | Navi | PDC | Cruise | Clima | LMV | Keurig!
- 2016
- 134.239 km

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130pk Blue Lease Premium | PANORAMADAK | KEYLESS | LED | RIEM VERVANGEN |
- 2016
- 125.571 km
Lees ook

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 1.6 HDi – Skoda Octavia 1.6 TDI - Occasiontest

Ford Focus Wagon - Seat Leon ST - Peugeot 308 SW

Volvo V40 - Peugeot 308 SW - Toyota Auris TS

Lezersreacties (0)
Reageren