Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Premium (2007)

Zuinige Frans

Peugeot 307 SW
Sinds zijn komst in 2001 heeft de 307 ondanks kwaliteits-problemen een plaatsje veroverd in de markt. Met de 307 SW introduceerde Peugeot een MPV-achtige stationwagonvariant waarmee vooral gemikt wordt op gezinnen met kinderen. Calculerende, kilometervretende families kiezen net als wij voor de sterkste 1.6 dieselversie.

Aan de afwerking van de cockpit zie je dat de 307 al een wat ouder ontwerp is. Maar het dashboard is met het diepvallende middengedeelte best sfeervol. Het zicht rondom is goed, en met het standaard panoramadak heb je bovendien de mogelijkheid om ook naar boven te kijken. Met een druk op de onhandig naar achteren geplaatste knop in de middenconsole kun je het dak gedeeltelijk of in z'n geheel verduisteren.

Het zitmeubilair is fors bemeten, de zijdelingse steun uitstekend en de zit lekker laag. Dat is goed voor een aangename positie, die met behulp van het ver naar achteren te verstellen stuur dan ook gemakkelijk te vinden is. Op de achterbank van de Peugeot is er minder beenruimte, maar de bank is over een lengte van 9 centimeter verschuifbaar. De achterpassagiers hebben de beschikking over opklaptafeltjes, natuurlijk vooral handig voor kinderen. Wat de Peugeot ook heeft, is een net en zogenaamde sjorogen in de bagageruimte. Plus een extra 12-voltsaansluiting. Belangrijker om te weten is dat tegen bijbetaling ook een derde zitrij beschikbaar is.


Lange schakelwegen
Wie een midi-MPV koopt voor de praktische kwaliteiten en bovendien kiest voor 'zakelijke' dieselmotoren, heeft bij de Peugeot 307 SW een aantal mogelijkheden.
Er is keuze uit een 1,6-liter met 90 of 110 pk en een tweeliter met 110 of 136 pk. Alle diesels zijn voorzien van roetfilter, vandaar de F in de aanduiding HDiF.
De 1.6 HDiF in onze 307 levert 110 pk vermogen. De Peugeot-motor is tijdens het accelereren beslist niet stil, maar eenmaal op kruissnelheid vergeet je dat er een diesel in het vooronder ligt. Het maximumkoppel bedraagt 240 Nm, dat wordt bereikt bij 1.750 tpm. De Peugeot accelereert daarmee in 12,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Aan de metingen te zien zijn de vierde en vijfde versnelling van de bak wat langer. Het kan ook aan de minder precieze schakelwegen liggen, want met de versnellingsbakken blijft 't bij het Franse merk toch een beetje tobben. Niet dat je per ongeluk in het verkeerde verzet belandt, maar de schakelwegen zijn lang en dan gaat schakelen niet zo vanzelfsprekend. De werking van de koppeling is daarentegen prima: licht en gemakkelijk doseerbaar.


Comfort
Tijdens het rijden blijkt dat je met deze Peugeot heel dynamisch aan de slag kunt. Hij helt iets over, maar laat zich in snelle bochten absoluut niet van de wijs brengen en blijft gehoorzaam de aangegeven koers volgen. En ook op slechte wegen rijdt hij bovengemiddeld comfortabel. Het toont aan dat een prima wegligging niet altijd ten koste hoeft te gaan van het comfort.

Ook voor de echt lange afstand is de zit in de Peugeot heel behoorlijk, maar hoeveel mensen rijden met dit soort auto's wekelijks op en neer naar Zuid-Duitsland? Zij zullen eerder kiezen voor een echte stationcar dan voor deze midi-MPV, of zeg maar crossover. Het blijft dus een kwestie van afwegen, waarbij de behoeftes van de bestuurder en zijn gezin goed op een rijtje gezet moeten worden. Aan de dieselmotor zal het niet liggen; die is van het type plezierig en dat blijkt ook wel uit de populariteit van deze krachtbron.

Signalement

Merk Peugeot
Model 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Premium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.432 mm / 1.757 mm / 1.544 mm
Wielbasis 2.708 mm
Massa leeg 1.392 kg
Laadvermogen 608 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.