Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Premium NAV (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Premium NAV |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Goede deal
- 174.000 km
Ik heb de reviews van anderen als erg nuttig ervaren bij de keuze van mijn nieuwe auto, dus ik vond tijd dat ik ook maar eens een bijdrage lever.
Na 7 jaar peugeot 306 werd het tijd voor een opvolger. De 307SW was destijds een enorm populaire auto, en de versie2 past nog prima in het huidige straatbeeld. Waarom geen 308?Ik vind het exterieur van de 308 niet fraaier dan de 307 en de 308 is nog te jong (lees: te duur).Ik was op zoek naar een ex-lease auto met commonrail dieselmotor (Ik rij ong 20-25d km per jaar). Verder waren uitstraling, ruimte (2 opgroeiende kinderen), verbruik, aanschafprijs en uitrusting (electronica + lm velgen) belangrijk. Oja, en er moest navigatie in, dat losse tomtomkastje was ik wel beu. Heb diverse auto's vergeleken (o.a. ford focus), maar vond de 307SW toch het fraaist. Ook de prijs/kwaliteit-verhouding is prima bij Peugeot. Prijzen van ex-lease diesels zijn laag, niemand wil prive een diesel rijden. Iedereen vergeet dat exact dezelfde auto met benzine motor zo 2-3.000 euro duurder is. Das al je eerste verdienste! Verder is de 1.6HDI enorm zuinig, rijdt 1:17-18.
Zag de 307SW bij de 307specialist.nl geweldige tent+eerlijke eigenaar. Bedenk het maar, jouw uitvoering staat er. De uitvoering met navigatie/LCD scherm was een zeldzaamheid. Maar ik vond hem, motortype en lakkleur was perfect, privacy glass, cruise control, binnendraaiende verwarmde buitenspiegels met verwarming, panoramadak, 5 cd wisselaar, dual climate control, voice control etc etc. Bizar wat zo'n auto in 4,5 jaar afschrijft. Catalogusprijs was 30k euro, ik betaalde 8k. Dan hou je nog geld over voor een evt reparatie :-) Ik koos bewust voor de 2e generatie, hier zijn de kinderziektes uit + meer luxe. Ook de commonrail diesel is 2e generatie. Zo wordt automatisch 112 gebeld als de airbags uitgaan en zit er een SOS noodknop op. Dit door Telematique optie. Hiervoor hoeft geen SIM-kaart geplaatst te zijn. Als je SIM plaatst, kun je dus ook via auto bellen...its amazing.
De 1.6 HDI 110 pk motor loopt als een zonnetje, krachtig en stil. Bij intrappen pedaal merk je wel een vertraging van 1 sec., net of de CPU de inspuiting moet berekenen. Maar dat went snel. Ik wilde eerst een 2.0 HDI, maar de 1.6 is zo krachtig dat ik snel om was. Wat me wel opvalt is dat bij het starten nog wel eens de melding 'emissie storing' komt. Niks aan de hand, verdwijnt weer na 1-2 dagen. Heb me laten vertellen dat een sensor de uitlaatgassen meet en bij een slechtere start kan hij dan dit geven. Was in begin wel even schrikken, je denkt meteen dat de motor wat mankeert. Garage bevestigt dat er niks aan de hand is zolang de auto normaal presteert. Dit HDI blok is superpopulair bij diverse merken ford, volvo e.d. Kreeg volledige onderhoudshistorie/boekjes mee van de handelaar. Daarin te zien dat keurig alle beurten gehad en de enige reparatie bij de vorige eigenaar was een raammechanisme vervangen.
Spass auf der Autobahn
Deze zomer op vakantie geweest naar Bodensee, nabij Oostenrijk. Wat een heerlijke wagen, kom fit op vakantieadres aan. Stoelen geven goeie steun. DVD-schermpjes voor de kids opgehangen, ideaal. De 307SW haalt de 170 km/h heel vlotjes, en maakt dan rond de 4000 toeren. Bij 120km/u zo'n 2500 toeren, niet slecht voor een 1.6 blok. Lekker stil. Windruis valt wel op bij snelheid boven 130 km/u.
De NAVTEQ navigatie RT3 bevalt prima. Er moet een CD in de lade, heeft geen harde schijf. Volgens mij is dit ook gunstig voor (illegale) navi cd kopietjes. Als je uitvoering met harde schijf hebt kan ie volledig vastlopen omdat er eea wordt geinstalleerd. Maar 100% zeker weet ik dat niet. is wel heel anders dan de tomtom, maar is even wennen. Denk wel dat tomtom beter is omdat die met postcodes werkt, deze alleen straatnaam. Maar goed, we zijn verlost van kabels en zuignappen e.d. heerlijk. Het panoramadak steelt elke keer de show als vrienden erin zitten. Met mijn kale vleespetje doe ik m wel dicht in de winter :-). Kraken doet ie totaal niet, auto geeft degelijk gevoel.
Onderhoud
Ik heb me redelijk verdiept in het HDI blok en weet bv dat tijdig vervangen van olie belangrijk is voor de turbo. Anders draait ie kapot. En bij kou niet meteen vol gas; de olie is nog koud en dus dik en kan de turbo nog niet goed koelen. Ik heb al wel 1 reparatie gehad: de koppeling. Past bij de km-stand. Had er rekening mee gehouden dat dit vroeg of laat zou gebeuren, dat hoort bij een occassion. voor hetzelfde geld rij je er nog een ton mee door. Het vliegwiel maakt het wel een dure reparatie (1500,-). Ach ja, hier zal ik iig geen last meer van hebben. Hij schakelt nu ook weer heerlijk soepel. Alleen 's ochtends bij kou gaat ie van 1 naar 2 lastig de eerste 2 slagen. Daarna soepeltjes. Op www.partsbase.nl vind je wat onderdelen kosten, en dat valt niet tegen. Binnenkort moet de distributieriem vervangen worden (na 6 jaar of 240d km) en wil dan meteen spanrol en waterpomp vervangen. Komt samen op zo'n 250 euro ex BTW en loon. Vind ik netjes.
Lampjes
Een bekende peugeotkwaal. Een troost, de H1 lampjes voor dimlicht kosten maar 4 euro. Mijn 306 gebruikte de H7 en die kostte 3-4x meer! Ik heb in de 7 maanden dat ik de auto heb (15.000km gereden) 1 lampje voor en diverse lampjes achter moeten vervangen. alles kwam tegelijk. Maar nu al weer 5 maanden zonder kapotte lampjes.
Kortom, een perfecte gezinsauto die ook sportief oogt en heel compleet is.
strenge vorst -10 snachts
- 192.000 km
Al dagenlang strenge vorst nu, dag en nacht vorst. Motor start probleemloos en draait meteen tevreden. Dat was wel anders met de vorige 306 diesel. Wat was die chagrijnig met kou zeg! Aan de motor merk je dus niet dat het hartje winter is. Aan de schakelbak helaas wel, eerste paar slagen gaan erg stroef.
Eerste jaar zit erop
- 196.000 km
Na één jaar en 22.000 km verder blijkt het een prima auto. Geen rammeltje of kraakje, heerlijk. APK goed doorstaan. Olie blijft keurig op pijl, verbruik op lange stukken 1:25. Remschijf achter was roestig door versleten remblokjes, nu weer helemaal in orde. Enige probleempje nu is dat achteruitrijlamp spontaan gaat branden. Mijn achterruitenwisser doet dan ook mee (is zo ingesteld) dus conclusie dat schakelaar in het vooronder defect is. Ik overweeg om achterlichten te vervangen door LED. Zie je bij niemand en maakt m stuk stoerder en meer van deze tijd.
Nieuwe distributieriem en bandjes
- 204.000 km
hij is inmiddels 6 jaar oud, tijd voor nieuwe dsitributieriem dus. Om de 240d km of elke 6 jaar, das wel ff anders dan VAG diesels die elke 90d km een nieuwe moeten! (waarom loopt iedereen toch zo weg met VAG???) De achteruitrijschakelaar was defect, is meteen vervangen. Toch lullig als je 100km/h rijdt en je achteruittijlicht gaat branden hahaha. Maar goed,als het daarbij blijft hoor je mij niet klagen. Verder al een jaar geen defecte lampjes meer gehad. Wel regelmatig de melding 'storing emissie'maar hij presteert normaal. Irritant dus. Hoop dat met vervangen distributieriem dit minder optreedt.
Verder ook nieuwe voorbanden erop, michelin energy savers. Ik zet voorbanden altijd op 3 bar, rijdt heerlijk strak, maar wel wat meer lawaai nu met deze banden. Besloten om maar geen winterbanden te nemen, hoop dat het beetje meevalt met sneeuw deze winter :-).
Bij de APK een tijdje terug bleek dat het stelmechanisme van de koplampen niet werkt. Waarschijnlijk vast gaan zitten, ik gebruik ze nooit. Schijnt vaak voor te komen bij alle merken auto's. Inmiddels is distributieriem vervangen + spanrol, waterpomp en multiriem. Wel had ik vandaag wat vreemds. Mijn mistlampen voor en achter deden niks meer, vreemd. Nu moest ik de tijd nog goed instellen, door de onderhoudsbeurt was de tijdsaanduiding op de LCD gereset. Nadat ik dat gedaan had deed mijn mistverlichting he weer! gelukkig, maar is wel vreemd. Ff in de gaten houden...
heerlijke auto
- 210.000 km
Inmiddels ruim 35.000 km mee gereden in krap 2 jaar. Loopt nog steeds als een trein. Wel laatste tijd bij starten altijd melding emissie storing, maar merk geen verminderde prestaties. waarschijnlijk relatie met die nachtvorst die maar blijft...Eerder meldde ik problemen met stelmechanismen koplampen. wat speurwerk op internet leverde al snel deoplossing: een defect lampje van de asbak is de boosdoener. dat was dus snel opgelost (gelukkig). Peugeot heeft wel eens wat rariteiten, maar het is altijd snel en goedkoop op te lossen hahaha.
binnenkort weer een beurtje en dan in de zomer naar Italia!
EGR-klep geeft problemen
- 215.000 km
De rit naar italie zomervakantie is goed verlopen. wel hield de motor heel af en toe even kort in en trok de auto slecht op als je te weinig gas gaf. Ook het lampje motormanagement / storing emissie storing ging eigenlijk altijd direct branden bij starten. De melding is uitgelezen en wees de egr-klep als boosdoener aan. Die is schoongemaakt en uiteindelijk (pas na 1 week) is de melding nu weg. Na uitlezen auto bij 'reparatie'is de boordcomputer gereset geweest en dan blijft de melding paar dagen weg. Maar daarna weer paar dagen lampje gehad. Kennelijk moest gaspedaal weer ingeleerd worden, want na paar dagen verdween dat weer. Hopen dat ie nu wegbljft, want het is direct afkeur bij APK. Auto trekt nu ook weer snel op en reageert veel sneller bij inhaalactie. Achteraf speelde dit dus al veel langer, want toen ik hem kocht reageerde hij al wat trager bij intrappen gaspedaal.
Verder ruitenwissers vervangen, die waren na 7 jaar toch echt wel op... Heb ook nog even de linker sideskirt opgehaald aan een rotsblokje bij pannenkoekenhuis rijnauwen, dus dat wordt de volgende klus.
schokken / inhouden
- 225.000 km
Na het afdoppen van de EGR-klep loopt alles weer als een zonnetje: optrekken gaat weer prima, hij reageert sneller op gaspedaal en spontaan wegvallen vermogen op de snelweg is niet meer gebeurd. Alleen af en toe schokt de motor rond de 2000 toeren en constante snelheid. Noem het schokken / inhouden / bokken, je leest van alles op het web. Treedt volledig willekeurig op, je ging erop zitten wachten. Sinds paar weken gebruik in nu V-power diesel (shell) en dit inhouden is nagenoeg verdwenen. Ook rijdt ie duidelijk soepeler. Ik hoop het zo blijft want je leest op het web veel verhalen van mensen die van alles vervangen zonder resultaat...
Schokken blijft
- 227.000 km
Het gebruik van v-power bood maar even uitkomst. Al snel kwam het schokken terug. Ook sloeg de motor wel eens af als ik in de wijk reed met lage snelheid. Op de snelweg gebeurde dat nooit. De monteur kon de fout registreren tijdens een rit met pc aan de boordcomputer: nokkenassensor bleek de boosdoener. Na vervangen probleem volledig weg en hij rijdt weer perfect.
Doordieselen als een malle
- 242.000 km
Afgelopen jaar weer veel km's gemaakt en de leeuw heeft zich goed gehouden. Remschijven achter moesten vervangen worden, hij is nu weer een stuk stiller. Lampjes voorlampen vervangen, ze gaan ongeveer een jaar mee volgens mijn rep historie boekje (ik hou alles bij). Ook gasveer van de achterklep vervangen, het ding komt nu weer zonder hulp omhoog. Das op zich allemaal regulier onderhoud, verder nog altijd een heerlijke auto! Heb hem voor het eerst betrapt op een kraak: de armsteun in het portier gaat kraken als ik mijn arm erop leg. Erg jammer. Ik hoop dat ie de komende 2-3 jaar nog even volhoudt zonder al te gekke dingen.
Apk in orde
- 250.000 km
Apk weer glansrijk doorstaan. Als kleine beurt alleen even olie vervangen. Voorruit moest ook vervangen worden door als maar groeiende scheur, toch een minpunt voor deze auto, het is al de tweede nieuwe ruit in 4 jaar tijd. Ach ja, er zijn ergere dingen.
heerlijke vakantie in Bretagne
- 256.000 km
Even 2500 km gereden in de vakantie naar Bretagne zonder enig probleem. Gemiddeld verbruik 1:20 volgens de boordcomputer, en dat met een afgeladen auto. Das het voordeel van de vee 110 km wegen in la france. De peertjes van de achterlichten waren wel aan vervanging toe, na 2 jaar ineens 3 van de 4 pitten einde oefening. All systems 100% again! weer even door de wasstraat gehaald en bekleding met sopje afgedaan, hij is weer als nieuw.
Turbo
- 266.000 km
Turbo raakte versleten en floot als een malle. Maar laten vervangen door tweedehandsje. Ook luchtfilter is vervangen, dat bleek al in zeker geen 5 jaar meer gebeurd whoops. resultaat: hij rijdt weer als nieuw. Ook de melding emissiestoring bij wat verder doortrekken is verdwenen. Bleek dat motor gewoon te weinig lucht kreeg als er meer vermogen werd gevraagd. Op de snelweg merkte ik daar nooit wat van, ook brandstofverbruik bleef keurig 1:19.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Premium (2007)

Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2006)

Test: Skoda Roomster - Peugeot 307 SW - Opel Meriva

Peugeot 2008 wordt vernieuwd: nieuwe looks, nieuw elektrohart

Nieuwe elektrische Renault Scénic betrapt
